Miről is van szó?
Messziről kell kezdeni.
A tömegközlekedés a fejlett világon rendszerint régóta nem önfenntartó az utasoktól beszedett viteldíjból. A nagyvárosok ugyanis többnyire felismerték, hogy a növekvő motorizáció kvázi megfojtja a várost, és a tömegközlekedés támogatása sokszorosan megtérül. Budapest közlekedése ezzel szemben tragikusan alulfinanszírozott. Az amúgy inflációnál sebesebben növekvő költségek egyre nagyobb hányadát fizettetik meg közvetlenül az utassal, miközben az állami támogatás (reálértéken) évről-évre kisebb, a főváros pedig egész egyszerűen nem kíván a üzemelésre forrást biztosítani. Nem tévedés, 0 Ft van előirányozva arra, hogy a város vérkeringését jelentő tömegközlekedést fenntartsák.
Ebben a helyzetben a BKV hiánya egyre nagyobb. A most "lemondásban lévő" vezérigazgató azt a feladatot kapta, hogy tegyen csodát: tegye a céget ilyen leosztás mellett nullszaldóssá.
Ez ügyben történtek lépések, 11 milliárd forintot megtakarítottak az idei évre. Ennek persze ára volt, de további 6-7 milliárd hiányzik. (Papíron. Valójában sokkal több, mert a BKV tulajdonában már rengeteg régesrég "0-ra futott", ősöreg jármű van, amik ugye az amortizációban nem jelennek meg, azonban egyre többet kell nagyon sürgősen pótolni, vagy felújítani, mert a biztonságos üzemelésük egész egyszerűen nem biztosítható.)
A fenti 6-7 milliárd forint előteremtésére születtek meg a járatritkítási tervek.
A sztrájk közvetlen kiváltó oka az ezeket kódoló tervezett paraméterkönyv-módosítás. Ez igazából senkinek sem jó. Na jó, a várost vezető - egyre rövidebb távra tervező - politikusoknak jó. A költségvetés papíron egyensúlyba jön, bűnbak van.
Paraméterkönyv-tervezetek (Mindkettő elérhető volt valamely nyílt szerveren egy ideig)
Paraméterkönyv-tervezet -- munkaközi változat 07-12-03
Paraméterkönyv-tervezet -- kabinet-előterjesztés 08-04-04
Nagyon rossz viszont a BKV-val utazóknak, de még az autósoknak is (hiszen a tovább romló utazási körülmények miatt egész biztosan lesznek, akik autóra szoknak át, így növelve a már így sem igazán kis forgalmat), és a legszerényebb számítások szerint is három-ötszörös károkat okoz a gazdaságnak eltékozolt munkaidő, elpöfögött benzin, megnövekedett számú balesetek, rossz levegő miatti egészségkárosodás stb. formájában. Legkevésbé persze annak a 300 BKV-dolgozónak jó, akit elbocsátanának. Ezért a paprikás hangulat a cégnél.
A szakszervezet tehát - amellett persze, hogy a jól felfogott érdekében az elbocsátásokat elfogadhatatlannak tartja - szembeszáll a szolgáltatási színvonal leszállításával, valamint követeli a financiális helyzet helyreállítását.
Itt tehát klasszikus érdekérvényesítő sztrájkról van szó, de ezen túl még közérdek is az, hogy a követelések teljesüljenek, így a sztrájkot jelenleg támogatom. Mellette állok tehát annak ellenére, hogy nekem is kellemetlenséget fog okozni. (Most még. A véleményem megváltoztatásának jogát természetesen fenntartom.)
A nevető harmadik
És itt jön be Gaskó. Beleártja magát, és árt.
Nem magának persze, ő kitűnő alkalmat talált. Zűr lesz már elég nagy, ő csatlakozik. A VSzDSz sztrájkot hirdet ugyanaznapra. A jól ismert és finoman szólva vitatható, és egyre vaskosabb követelésekkel áll elő, és kavarja a szmötyit. Nem valószínű persze, hogy ezek követelések teljesülnek - a vasutassztrájk társadalmi támogatottsága és a vasutasok közti támogatottsága is borzasztóan alacsony - de azt valószínűleg csak néhány naiv vasutas hiszi, hogy ez a vezér célja.
A budapesti közlekedés ügyének viszont árt. Azért, mert összemosódik a két ügy: a (kis túlzással) "fehér" és a "fekete", és -ahogy lenni szokott, lesz belőle valami piszkos sötétszürke. Márpedig az emberek, mint említettem, nem túl szolidárisak. Aki érti a vasutasok ügyét, de a fővárosét nem, az most teli pofával fogja kurvaanyázni az önző BKV-sokat. A politika pedig jól rákapcsol majd erre a turmixgépre. A BKV hasonló okból tavaly már lefújt egy sztrájkot, most viszont nem nagyon teheti meg.
Az már csak apróság, hogy a VSzDSz az utolsó szalmaszálat veszi el azoktól, akiknek muszáj utazniuk, és ezt esetleg vonattal tehetnék meg...
A dolog eredményességét illetően könnyen lehet, hogy számítani fog a sztrájk megitélése. Reméljük, nem azon dől majd el a dolog, hogy miként sütögeti valaki a saját pecsenyéjét.
Utolsó kommentek