Az elmúlt évtizedekben megszoktuk, hogy a kerékpáros infrastruktúra fejlesztése, létesítése azt jelentette: a biciklistákat az úttestről száműzzük, a lehető legkevesebb energiabefektetéssel - többnyire a járdán sárga csíkkal - kijelölünk nekik valami "útvonalat". Nem baj, ha azt teljesen használhatatlan, és árkon-bokron, egy kereszteződésben három lámpán, piacon, buszmegállón, túrista-gyülekezőhelyen vezet át; sem az, ha életveszélyes, beláthatatlan kereszteződésekkel van teleszórva. Ahol a gyalogosokat nagyon zavarja, ott legfeljebb kirakunk egy kerékpárút vége táblát. Na nem ám rendesen, mondjuk a közútra biztonságosan kivezetve van vége ilyenkor az útnak, hanem úgy, hogy szabályosan nem lehet tovább haladni, vagyis elvileg le kell szállni, és tolni a biciklit - vagy esetleg előszedni a kézi teleportkészüléket.
Az ilyen kerékpárút az, ami csak alibiből jó, városi közlekedésre nem. Állandó konfliktusforrás, használni kevesen fogják, szabálytalankodásra késztet.
Ennek a felfogásnak a képviselője az "első fecske" szentendrei kerékpárút, aminek fénypontja az útvonal vége, ahol hogy fogni kell a biciklit, és levinni a lépcsőn az aluljáróba, majd az út túloldalán felcipelni. De a példákat hosszasan lenne sorolni a budai rakparti kerékpárúttól a Széna tér - Retek utca megoldásig...
Az utóbbi időben Budapesten is változni látszanak a dolgok: a társadalmi nyomásnak engedve a bicikliutak, -sávok máshogy készülnek. Kerékpáros szervezetekkel konzultálva, nemzetközileg bevált megoldásokat alkalmazva, nem az elkülönítésre, hanem szükség esetén a biztonságos módon a forgalomba integrálásra törekedve. Nem mindig van pénz a legjobb megoldásra persze, meg nem változhat meg a közgondolkodás sem egy csapásra, ezt értjük, és valamennyire el is lehet fogadni. De a reakció néha újra támad.
Tavaly a Thököly út újraburkolásakor felkerült rá egy kerékpársáv a Róna utca - Mexikói út, illetve a Hermina út - Dózsa György út szakaszokon. Fontos nekünk a zöld közlekedési módok támogatása, hurrá!
Most pedig kikerült egy Kerékpárral behajtani tilos tábla, amely letiltja a bicikliket a két szakasz közötti részen, ezzel komoly indok nélkül* kettévágva, lényegében használhatatlanná téve a biciklis nyomvonalat.
Biciklisták, elő a kézi teleportkészülékkel!
* Persze, tudom, indok az lesz, biztonságra meg mit tudom én, mire lehet majd hivatkozni. Csak nehezemre esik majd elhinni, hogy - a létező megoldásokat ismerve - ez volt az a hely a városban, ahonnan feltétlenül ki kellett tiltani a kerékpárokat.
(sárga: kerékpársáv. piros: ahova kerékpárral behajtani tilos vonatkozik.)
Utolsó kommentek