Utazok villamoson, álmosan, az érzékszerveim már nem akarják kivalogatni a hattérzaj/képbõl az információt, mikor arra leszek figyelmes hogy egy idõsebb hölgy egy idõsebb úrnak igen nagy vehemenciával magyaráz.
Összeszedtem magam, hogy ha ennyire magyaráz, akkor csak valami érdekeset mond, és hallgatóztam.
A hölgy mindent kétséget kizáróan valamilyen angol nyelv oktatásban dogozó ember volt (az úrról nem tudtam meg semmit).
A téma, amit hangosan nem szeretett a hölgy, pedig a magyar diákok idegennyelvû képzése magyarországon.
"Miért nem tanulhat magyarországon magyar adóból magyar nyelven a magyar diák?" Tanulni tanulhat, sõt a döntõ többség tanul is ... nem értem a problémát. A kevessebség is gondolhatja úgy, hogy Õ lett-, maláj, angol-, kínai-, orosz nyelven kívánja megtanulni a tudományt, amit meg kíván tanulni, és ezzel nincs is egyedül, és még az oktatók is bírják a nyelvet, amit a diák választott, akkor mi van?
"A tanároknak sincs 200 szónál nagyobb szókincse ..." Azonnal beugrott a zseniális W. Lansburgh "Drága New-see"-jából egy sztori, mikoris az irtózatos angolsággal beszélõ, mellesleg az írógépet sem használó, ellenben meglehetõsen jó üzleti vénával rendelkezõ olajmágnás fia megemlíti, hogy legalább a hivatalos leveleket ne kézzel ... . A papa csak annyit mondott - rettenetes angolsággal - hogy majd ha a fiú elad mittudoménhány hordó olajat naponta, akkor majd Õ írhat írógéppel ...
A hölgy nyilvánvalóan nem volt még nemzetközi tudományos kongresszuson, ahol a magyar kollegák alföldi-angol akcentussal, de az orosz kollegák szibériai-angol akcentussal, a japán kollegák Fuji-aljai angol akcentussal néhányan pedig besorolhatatlan akcentusokkal beszélik az angolt. És a hallgatóságnak ezt meg kell értenie, mert azért van ott! És a senki nem küldi haza Õket, hogy vegyenek még angol kurzusokat, mert egy ilyen helyen a "hogyannál" fontosabb a "mit"!
És OK, adjuk meg a királynak ami a királyé, és mondjuk azt, hogy le a katedráról a rossz/gyenge angolsággal beszélõkkel! Tisztelt hölgyem! Ön fogja a tudáséhes diákoknak a DNS-szekventálás piszkos kis trükkjeit megtanítani?
Szerencsés diák nem a biológiaprofesszorától fog angolt tanulni, de biológiát sem a nyelvtanárától! Próbáljuk már elkülöníteni a kettõt!
Utolsó kommentek