Találós kérdés: mi a kapcsolat a fenti képeken látható tárgyak között?
Na jól van, segítek. Az első képen egy digitális fényképezőgép CCD érzékelője látható, a másodikon egy csomag 10x15-ös, nyomtatóba való fotópapír, a harmadikon pedig egy digitális fényképkeret.
Na...? Dereng valami? Hát persze. Nem kell éppen Nobel-díjasnak lenni ahhoz, hogy az ember lássa ezek között a kapcsolatot. De akkor miért van az, hogy míg a digitális fényképezőgépek nagy többségének érzékelője 4:3-as képarányú, a legelterjedtebb fotópapírméret továbbra is a 10 cm x 15 cm-es, azaz 3:2 képarányú? Ez rendben volt a kisfilmes fényképezőgépek idejében, hiszen ott a negatív is ilyen képarányú, 36 mm x 24 mm-es volt - de a nyomtatóba való fotópapírnál ez a méret általában nem praktikus. Van még egy pár méret, mind más és más képaránnyal. A 4:3-hoz legközelebbi standard méretek a 13 cm x 18 cm és a 10 cm x 13 cm - de lehet ilyeneket kapni egyáltalán? Én még nem találkoztam velük. (Igaz, elég ritkán nyomtatom ki a képeimet, tehát ritkán veszek papírt.)
És én ezt nem teljesen értem. Van jó pár olyan cég, amely kamerákat és nyomtatópapírokat is gyárt, például a HP és a Canon is. Ezeknek a két üzletága nem beszél egymással? Vagy mi? Halló! Gyártók! Tessék felébredni! Az emberek digitálisan fotóznak a ti kameráitokkal! Csináljatok má' nekik olyan papírt, amit nem kell mindig vagdosni! Perfect for digital camera photos, az.
A szitu majdnem ugyanez a szépen terjedő digitális fényképkeretekkel. Ügyes kütyük ezek, egy beépített LCD kijelzőn lehet képeket nézegetni memóriakártyáról. (Nekem majd akkor kell, ha lesz OLED-del, nem lesz ilyen vastag, és maga a keret nem 5 centi széles lesz...) Ha valaki végignézi a kínálatot, szinte csak olyat talál, aminek a kijelzője 16:9 képarányú, azaz még nyújtottabb. Miért? Sok fényképezőgép tud így fényképezni, de nem ez a natív felbontásuk - gyakorlatilag annyi történik, hogy az utólagos méretre igazítás helyett már a fényképezőgép megvágja a képet ilyen hosszúkásra. Vannak olyan képzsánerek (tájkép, csoportkép), amelynek ez a méret jól állhat, de a legtöbbnek nem. Akkor meg miért?
A képarányok különbözőségének kb. három eredménye lehet: vagy meg kell vágnunk a képet egyik irányban kisebb méretűre (ezáltal esetleg fontos képrészleteket veszítve); vagy meg kell nyújtanunk a fotót (ami hülyén néz ki); vagy kitöltetlen csíkok/ki nem használt pixelek maradnak a fotópapíron/a kijelzőn. Az első két lehetőség illusztrálására álljon itt elrettentésül néhány példa...
Az eredeti kép (Panasonic FZ-30 kamera):
És a deformált képek:
U.i.: Kíméljetek meg az olyan kommentektől, hogy "a jobb DSLR-eknek igenis 3:2 képaránya van", és "az XY gépnek a CCD-je 16:9-es". Igen, és is tudom, vannak ilyenek, de nem ezek a jellemzőek - ezért használtam fentebb a "többségében" és "általában" szavakat...
Utolsó kommentek