Utolsó kommentek

  • Comandante en Jefe: Hát igen, mi ennek utánaolvastunk, úgyhogy kihagytuk a követséges mókát. Persze nekünk egyszerűbb ... (2016.01.06. 17:42) Kanossza
  • Comandante en Jefe: @Eino81: Szerintem azért, mert önmagában a prágai reptér utasai kevesen vannak egy metróhoz (jó d... (2015.04.11. 08:01) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • igi1: Ez ugyanolyan mint a nagy hadron ütköztető csak nem lehet érteni hogy ez egy metró!? (2015.04.09. 14:03) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • igi1: Ronda és semmilyen legalább vmi színt vittek volna bele... Jó még a némi zöld is segít vmit Az ... (2015.04.09. 13:57) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • Eino81: Hogy miért Motol felé vitték, azt nem értettük, ha nem kanyarodik le délre, egyenesen elmehettek v... (2015.04.09. 13:39) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • Comandante en Jefe: Hát igen, mi ennek utánaolvastunk, úgyhogy kihagytuk a követséges mókát. Persze nekünk egyszerűbb ... (2016.01.06. 17:42) Kanossza
  • Comandante en Jefe: @Eino81: Szerintem azért, mert önmagában a prágai reptér utasai kevesen vannak egy metróhoz (jó d... (2015.04.11. 08:01) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • bvb09: Vannak jogos (Geneva) és ésszerűtlen kifogásai a posztolónak. A nyelvünk már csak olyan, hogy beép... (2014.09.02. 09:50) Angol-magyar for Dummies
  • belac++: Alfa137: első tipped a detektálási módra korrekt. Itt egy cikk, ami kicsit többet leír erről a dol... (2014.02.15. 10:28) Repül az antihidrogén, ki tudja hol áll meg... @ CERN
  • ptarjan: Találok ám párhuzamokat a tudománybeli pályázati rendszerrel, publish or perish, stb... Egészen od... (2014.02.10. 16:41) A Dal...

(Nem)lokális emberek

Az életről,
a világmindenségről,
meg mindenről

Címkék

3in1 (3) abszurd (12) anglia (3) angol (4) antianyag (1) apple (3) atom (2) ausztria (8) bamako (1) bank (1) beautiful south (1) bécs (7) bill bryson (1) bkv (7) blog (1) bonn (1) boston (1) bringa (3) britpop (1) brookhaven (1) budapest (15) bumli (10) CERN (1) cern (6) csehország (1) csirke (1) danubius (1) debrecen (1) demszky (2) diehappy evangéliuma (1) egészségügy (2) élet (10) előrehozott választás (1) emacs (9) észak balkán (1) eurovízió (1) fénysebesség (1) fika (2) film (5) fizika (10) foci (1) fordítás (3) fotó (2) fraktál (1) franciaország (1) függővasút (1) gasztronómia (3) gazdaság (2) genf (5) gitár (3) google (2) gyurcsány (1) hejesírás (3) hellókarácsony (2) Higgs (1) hír (1) hivatal (1) hollandia (1) homár (8) hulyek (2) hulyeseg (3) humor (10) index (1) indián (1) internet (4) interplanetaris (1) ital (2) itunes (1) japán (3) kelet (1) kelet ausztria (1) koldus (1) költészet (3) koncert (3) konyhazoom (1) könyv (4) közlekedés (37) krassó (1) kritika (3) kvark gluon plazma (2) labdarúgás (1) latex (1) legenda (1) lengyelország (1) lenovo (1) LHC (1) lhc (2) linux (7) mac (4) madár (1) magyar (4) magyarország (44) magyar október párt (1) malév (2) matematika (2) máv (7) metallica (1) metró (8) mezőgazdaság (1) microsoft (2) Mike Stern (1) mikor lesz végre előrehozott választás? (1) MTV (1) munka (3) nagy britannia (2) naprendszer (1) németország (2) népszavazás (2) neutrínó (1) nobel (3) notes from a big country (1) nyelv (5) oktatás (3) open access (1) open stage székelylend (1) Oy Noz (1) pápa (1) pc (2) pedagogia (1) penzugyek (3) perfect fluid (1) politika (19) posta (2) prága (2) presentation (1) programajánló (1) rádió (1) reform (2) reklám (1) rendszerváltás (1) repülés (14) részecskék (1) sajt (1) sci fi (1) sláger (1) stefan (1) suse (1) szakszervezet (1) számítástechnika (22) szeged (1) sztrájk (5) tech (5) teherautó (1) tej (1) télapó (2) telefon (1) természet (2) thaiföld (1) troli (2) tudomány (11) tűz (1) tv (3) ubuntu (3) újságírás (2) ukrajna (1) upc (1) uránia (1) usa (12) utazás (8) választás (1) vallás (5) válság (1) vasút (14) vélemény (2) vidék (2) világbajnok (1) villamos (3) vitorlázórepülés (1) web2 (1) word (2) zene (18) Címkefelhő

LiBerti pár fotója

Miért szeretem én a Firefoxot és miért nem?

2010.02.12. 20:12 | ptarjan | 9 komment

Címkék: internet számítástechnika

Előrebocsátom, hogy régi-régi Opera-használó vagyok, talán még az 5.x szériánál kedveltem meg, amikor bizony még 30 dollárért regisztrálni kellett, ha nem akartad, hogy reklámokat nyomjon. (De persze nem regisztráltam.) Ennek megfelelően szubjektív írás lesz ez, de hát egyrészt a blog műfajilag arra való, másrészt meg ízlés dolgában eleve nincs univerzális igazság.

Baráti körben már többször kifejtettem, hogy nagyon nem értem a Firefox hihetetlen népszerűségét az Opera gyakorlatilag alig létező piaci részesedésével szemben. Persze, a Firefox nyílt forrású, ami nekem is nagyon szimpatikus, de a több tíz százalékos elterjedtséghez képest nyilván nagyon kevesen szokták forrásból felrakni. Amiért a Firefox-rajongók szeretik a böngészőjüket, azoknak a tulajdonságoknak jó része az Operában jelent meg először:

  • a ma már természetes füles böngészés
  • a megnyitott oldalak elmentése és visszaállítása
  • az egérgesztusok
  • a felugró ablakok tilthatósága
  • a böngészőbe integrált (és testreszabható) keresők
  • a memóriában gyorsítótárazás
  • az oldalak kinézetének megváltoztatása felhasználói CSS-sel
  • a privát adatok törlése
  • az inkrementális keresés az oldalon
  • a címsorba írható keresések
és még sok egyéb. Ezeket a versenytársak szépen lassan lemásolták, és ők valamiért nagyobb sikereket értek el vele... Ami persze nem változtat azon a tényen, hogy az Opera fejlesztőgárdája az utóbbi 16 (!) évben nagyon-nagyon innovatív ötletekkel rukkolt elő. Persze vannak olyan fejlesztéseik is, amiket én nem használok, de biztos valaki igen; ide tartozik például az integrált BitTorrent kliens, a widgetek, a panelek, a beépített webszerver. A viszonylag újabb dolgok között viszont nagyon jó az Opera link az olyanoknak, mint én, akik több gépen használnák a böngészőt, de mindig máshol vannak a könyvjelzők, és a gyorstárcsázó gombok... (Fiúk! Nem lehetne ezt kiterjeszteni a szinkronizálást a böngésző kinézetére és beállításaira is?)

Amikor a Firefox-rajongókkal ilyenekről beszélget az ember, lényegében mindenre az a válaszuk, hogy "dehát van erre egy add-on!" Ez valóban egy borzasztóan jó tulajdonsága a Firefoxnak, és éppen a nyílt forráskód teszi ezt lehetővé. (Bár biztosan lehetne csinálni az Operához egy olyan API-t, ami lehetővé tenné beépülő modulok fejlesztését, de ilyen egyelőre tudtommal nincs.) És a beépülők voltak azok, amiért én is elkezdtem Firefoxot használni, azon belül is különösen a könnyű reklámszűrés lehetősége. (Erre van mód az Operában is, de kevésbé könnyen kezelhető és felhasználóbarát - majd a vége felé elmondom, én hogy szoktam csinálni.) A kb. fél év alatt, amennyi ideje használgatok Firefoxot, a következő dolgokat szerettem meg benne:

  • az, hogy írhatok akármit a címsorba, azt automatikusan keresi az előzményekben (url közepén is, az oldal leírásában is), és ha nem találja, megguglizza
  • "a" reklámszűrő: AdBlock Plus
  • egérgesztusok: FireGestures
  • a gyorsbillentyűk átkonfigurálására: Keyconfig
  • minden a fülek kezeléséről: Tab Mix Plus
  • a gyorstárcsázó Speed Dial
  • és persze a zseniális GreaseMonkey, a Firefox saját szkript-motorja, amivel nem csak az oldalak kinézetét lehet átszabni, hanem effektíve parancsokat is végre lehet hajtatni. Ez különösen jól jön mondjuk egyes facebookos játékoknál :-), de hasznos a Facebook összes reklámjának eltávolításában. Piszkosul jó az iWiW Tools is. (A QuickView funkciója meg nélkülözhetetlen, ha pusztán keresztnév alapján próbálsz valaki megtalálni, és nem az ismerőseid között...)

Észrevehető, hogy szinte csak kiterjesztéseket soroltam fel, azokat, amelyeket én használok. Miért pont ezek? Azért, mert jobban szeretem a gyakran használt programjaimat testre szabni, mint én idomulni hozzájuk.Az utóbbi már csak azért is kényelmetlen lett volna, mert párhuzamosan azért az Operát is megtartottam, és zavaró, ha arra kell figyelni a gyorsbillentyűzésnél vagy mondjuk a fülek keresésénél, hogy éppen melyik böngészőben vagyok. Így ahelyett, hogy én idomultam volna a Firefoxhoz, inkább azt tettem hasonlóvá a megszokott Operához.

A kiterjesztésekkel egyébként különböző mértékben voltam elégedett: volt, amelyik gyérebb lehetőségeket kínált, mint az Opera hasonló funkciója (keyconfig), volt, amelyik jó irányba fejlesztette azt tovább (jól konfigurálható Speed Dial, Tab Mix Plus színezhető fülekkel, oldal időközönkénti frissítésével - bár az utóbbi szintén van az Operában). De a fő problémám ezekkel a kiterjesztésekkel pontosan az, hogy kiterjesztések: össze kell vadászni, be kell állítgatni őket (ami tudatos felhasználót kíván), míg az Opera sokukat alapértelmezésben kínálja.

Akkor lássuk pontokba szedve, miket nem szerettem a Firefoxban:

  • a testreszabáshoz sok mindent le kell tölteni
  • a keyconfig béna
  • rettenetesen megeszi a memóriát: volt olyan, hogy 730M-ra hízott 18 nyitott füllel, míg az Opera kb. kétszer annyival 130M-t foglalt
  • eszi a processzoridőt is - és én kényes vagyok arra, hogy ha kb. semmit nem csinálok a gépen, akkor az ne is használjon több 10% processzoridőt
  • rugalmatlanul konfigurálható

Az utolsó ponthoz némi magyarázat dukál... Valamiért az Adobe megváltoztatta linuxon a 10-es flash települési útvonalát, így aztán vidáman fent lehetett egyszerre a 9-es verzió és a 10-es is. A Firefox váltig a 9-es verziót találta meg, amely a /usr/lib/xulrunner-x.y.z.zs/plugins települt - miközben persze vannak /usr/lib/browser-plugins és /usr/lib/flash-plugin könyvtárak is... Idáig ez még nem feltétlenül a Firefox hibája, de az már igen, hogy mi a kénköves ménkűért nem lehet beállítani, hogy hol keresse a libjeit...?

A másik hasonló szívás a sütikkel volt kapcsolatos; konkrétan nem találtam, hol lehet beállítani, milyen sütiket fogadjon el, csak azt, hogy hogy lehet utólag letörölni őket. Később világosítottak fel, hogy az Adatvédelem alatt be kell állítani, hogy "egyéni beállításokat használ az előzményekhez", és megjelennek a sütikezelési opciók is... Csak én nem értem, hogy a sütik engedélyezése miért az előzmények/history alá tartozik...?

Mindezek hatására elhatároztam, hogy visszatérek az Operához a mindennapi böngészésem flashes szórakozás/facebook részével is. Ebben segített, hogy közben újratelepítettem a rendszert, így az addigra jól szétgányolt Windows XP és az Opera is tiszta lappal indult. És láss csodát, ezek után normálisan működött a Content Blocker, ami korábban sose! Azelőtt úgy használtam az Operát, hogy kiraktam az Enable plugins és Enable GIF/PNG animation checkboxokat valamelyik eszköztárra, és ezeket állandón kikapcsolva tartottam. Ez a szegény ember reklámszűrője: nagyszerűen kiirtja az irritáló, animálgató reklámok nagy részét, amik egyrészt elvonják a figyelmet az oldal olvasásától, másrészt az én CPU-mon élősködnek... Ha pedig olyan oldalra megy az ember, ahol kell a flash, ott visszakapcsolja. Sőt, a gyakran használt flashes oldalaknál (mondjuk YouTube) eleve be is lehet rakni az engedélyezést a Site Preferencesbe, teljesen felhasználóbarát módon. (Mármint nem kell hozzá konfigfájlokat szerkeszteni kézzel.)

Ezzel a módszerrel persze az a probléma, hogy vannak olyan oldalak, ahol van flash tartalom, de reklám is, és vagy egyiket se látom, vagy mindkettőt. És erre jó a Content Blocker, amihez szerencsére vannak jó kis reklámblokkoló listák. Ehhez sajnos bele kell nyúlni az urlfilter.ini-be kézzel, de utána jól működik és nem kell piszkálni. És mióta ez megvan, azóta mindig bekapcsolva tudom tartani a plugineket, mégse idegesítenek a reklámok.

Még akik Operát használnak, azok közül se mindenki veszi a fáradságot, hogy testreszabja magának, pedig hihetetlen mértékben lehet. (Ebben egyetlen más, általam ismert böngésző se veszi fel vele a versenyt.) És nem csak a skinekről beszélek, az érdekel legkevésbé, hanem arról, hogy az eszköztárak teljesen átszabhatók, új gombok, menük kreálhatók, és így tovább. Illusztrációnak itt van például a jelenlegi kinézete a böngészőmnek:

Opera kinézet

Az első sorban (status bar) balról jobbra: Opera Link, Opera Unite, Reopen closed tabes, Identify as..., Enable plugins, Enable GIF/PNG animation, státusz. A második sorban (address bar) a szokásos vissza, előre és oldalfrissítés, a Pac-Man a Kill (oldal strukturális elemeinek szelektív eltüntetése), a menüsort előhozó gomb, a cím, és a keresés az oldalon. Slussz. Az egyetlen további eszköztár, ami nyitva van, az a füleké, az ablak alján (mert a korábbi verziókban ott volt és én úgy szoktam meg). A spéci gombok innen és innen származnak, de akár saját magunk is gombosíthatjuk a kedvenc funkciónkat.

Hát ennyi. Egy ideje megint alig használom a Firefoxot...

A bejegyzés trackback címe:

https://local.blog.hu/api/trackback/id/tr171753144

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2010.02.13. 18:41:32

Az Opera nálam ott tette be a kaput, hogy a Bnl proxy mellett egész egyszerűen nem sikerült működésre bírnom/bírnunk ott, ahol nem csak a ff, de még a konqueror is elketyegett. A nyílt forráskód meg nem azért jó, mert abból fordíthatod, hanem hogy egy csomó ember fejleszt hozzá. Most már van egy csomó dolog, ami miatt nem váltok vissza Operára, mert nem tudja.

"az egérgesztusok"
Bzzz... Tudom, nem szép gesztus tőlem, hogy rögtön belekötök, hát exkuzálom magam, de a 'gesture' elsődleges jelentése 'mozdulat'.

ptarjan 2010.02.13. 18:47:22

BNL proxy? Én használtam ott is anno, gond nélkül működött. Azóta persze változhatott a proxy...

Egérgesztusok: nem tudom, hogy van magyarítva ez, mert eredetiben használom az Operát, szóval lehet, hogy nem így. És egyébként mi a baj a "mozdulat" jelentéssel? Pont arról van szó, hogy az egérrel bizonyos mozdulatokat teszel.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2010.02.13. 19:21:41

@ptarjan: Korábban én is használtam, tavaly meg nem ment (tudod, "kétrétegűsítették" a hálózatot, már az 1008-ban se lehet jelszó nélkül a belsőre csatlakoznii). Szóval néztük így, meg néztük úgy, de nem - és nem csak nekem nem. Bizonyos oldalak félig lejöttek, mások sehogy sem. Nem tudom, mi lehet, de nylván valami opera-trükk van a dologban, amit nem tolerál jól a helyi hálózat...

"És egyébként mi a baj a "mozdulat" jelentéssel? "
Nem a mozdulat jelentéssel van a baj, hanem a gesture>gesztus fordítással!
Mert ugye a gesture mozdulatot jelent, ellenben a gesztus nem. Hanem elsősorban jó- és rossz szándék, vkihez való viszonyulás kifejezését, másodsorban _meta_kommunikációs testmozdulatot. Ahogy egy rendőr intése magyarul nem gesztus, úgy az egérmozdulat sem. Szóval ez nekem kicsit "órát hulló kövekért" kategória, bár lehet, hogy maradi vagyok.

ptarjan 2010.02.13. 20:04:05

BNL: Aha. Faszom ebbe a fene nagy paranoiájukba...

Gesztus: Oké, van valami igazad. Mondom, lehet, hogy az én saram, lehet, hogy hivatalosan máshogy van magyarítva.

penge™ · http://www.thevenusproject.com/ 2010.02.20. 00:21:49

Adblocknak próbáld ki Operához ezt: magyaropera.blog.hu/2009/10/08/adblock_plus_az_operaban

Jobb, mint a Firefox Element Hiding Helper-e, jól kiegészíti a gyári megoldást.
A gyári blokkolóhoz pedig itt találsz előre elkészített folyamatosan frissülő listákat:
UserJS támogatás pedig van már Operában is régóta alapból, bár nem minden Greasemonkey script működik vele. Az iWiW tools például nem. De a Chrome GM támogatása talán jobban ösztönözheti a scriptírókat, hogy mentesítsék a userscripts.org-on lévő scripteket a FF specifikus dolgoktól.

ptarjan 2010.02.22. 17:55:13

@penge (tm): Ezt az Adblock+-t felraktam, jónak tűnik. A UserJS-t meg próbálgatni fogom. Kösz az infókat!

ptarjan 2010.03.03. 16:42:40

@bencekristof: Nem? Én ott találkoztam vele először. Lehet, hogy te jobban tudod, de akkor elárulnád azt is, hogy ki?

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2010.03.04. 18:25:47

@ptarjan:
Wikipediáról: NetCaptor, 97. (Opera, 2000; Mozilla 2002)

Amúgy meg azért jöttem ide, mert Windowsra leszettem a 10.50-est, és jónak tűnik. Adok neki egy esélyt a Chrome-mal szemben.
süti beállítások módosítása