Update:
Bebizonyosodni látszanak a tenderrel kapcsolatos pletykák, de ami itt érdekesebb: a hozzászóló említette vételár (~48 MHuf/busz) is. Ez irreálisan sok, emellett nem tudok nyugodt szívvel kiállni. A kibocsátással kapcsolatos fővárosi döntésről mindenesetre fenntartom a véleményem.
Megint Budapest, megint közlekedés.
Írtam már a BKV használtbusz-tenderéről, és azóta tudni, hogy valóban az előre várt alfás ajánlat az egyetlen, ami érkezett. A beszerzésről tudósító Index-cikk utolsó mondatára többen fölkapták a fejüket, hiszen a vonatkozó kormányrendelet szerint az Euro4 csak új buszokra kötelező.
Azonban úgy hírlik, hogy a Főváros képviselőtestülete megszavazta, hogy bármilyen buszt csak Euro 4-es kibocsátási paraméterekkel lehessen üzembehelyezni. Ez ugyan nem feltétlenül jelent motorcserét, de kiadós költségnövekedést mindenképpen. Könnyen lehet, hogy ez az akció meghiúsítja a genfi csuklósok beszerzését.
És itt érdemes egy kicsit elmorfondírozni, hogy mit is jelent ez.
A használt busz genfi buszok beszerzését több (szakmai) okból szokták kritizálni.
- Egyfelől, hogy a korukhoz képest drágán (az új buszokénak 30-40%-áért) lehetne megvenni őket
- Másrészt, hogy nem kellően begbízhatóak - a mi Volvóinkkal ugyan azonos családba tartozó típusról van szó, de korábbi, még kevésbé kiforrott technológiát képvisel - és rendszeresek a kisebb, de zavaró meghibásodások (ajtó, becsuklásgátló meghibásodása)
Ezek valószínűleg jogos kritikák, de nézzük a dolog másik felét!
- A BKV buszparkjának átlagéletkora 17-18 év.
- A meglévő buszok közül egyetlen egy sem teljesíti az Euro4-es normát, még a 150 új Volvo busz sem. A buszok jelentős része pedig az égvilágon semmilyen normát nem teljesít. Hanem okádja a füstöt. Ennél az Euro3, ugye, kicsit jobb. Valamint, a genfiek minden pesti csuklósnál kevesebb zajt bocsátanak ki.
- A műszaki állapotok a béka segge alatt, a napi üzemelés kerül veszélybe. Rendszeres, hogy buszok kimaradnak, illetve más típussal kell pótolni*.
- A problémát egyszeri sokszáz, vagy évente 100-150 busz beszerzése oldaná meg. A valóságban a beszerzett buszok száma másfél évtizede többnyire 0 és 50 között van.
- A Főváros vezetése pedig nem ég a vágytól, hogy megoldja a BKV járműproblémáit, hanem bejelentette, hogy méginkább ki kíván vonulni a finanszírozásból
- Ebben a helyzetben a budapesti buszközlekedés tényleges veszélyben van, már a hivatalos kommunikáció is a buszjáratok ritkításáról szól, amely bizonyos (szélsőséges, de nem teljesen alaptalan) számítások szerint ez egészen radikális mértékű is lehet!
* A minap a 173-ason (piroshetes vonala) pótolt rövid busz! Ez persze csak egy példa az egyre gyakoribbak közül - itt a tendencia az, ami figyelemre méltó.
A válogatásnak tehát szvsz. nem sok helye van. A keretösszegből jó, ha kijön 25-30 új busz, nemhogy 60-75. Persze, olyan szart nem szabad venni, ami az első kanyarban szétesik, és csak a gond van vele. De mégiscsak 60-75 azonos, korszerűnek mondható Volvo buszról van szó, amikben még legalább 10 év van, és amikhez hasonlóval már van üzemeltetési tapasztalat (ha sok-sok részletben van is eltérés, és ez bizony fog okozni problémát). A rendelkezésreállás nem lehet olyan rossz, hogy ne tudjanak bármikor 30-nál jóval több buszt kilökni a garázsból.
Szomorú ezt mondani, de a BKV most nem engedheti meg magának, hogy 10 évnél hosszabb távra előre tervezzen.
Ez a kgy-határozat arról szól, hogy koldusok vagyunk, de válogatunk: nekünk nem jó a szalonna, csak a kolbász.
A poszt tehát nem a kokrét beszerzés - a Volvo vagy az Alfa - mellett szól, bár valószínűleg ez a kicsengése. Hanem egy ostoba korlátozás ellen, amit az arányérzék hiánya szült. Kicsit emlékeztet a helyzet a hannoveri (TW6000-es) villamosok beszerzésére. Akkor a villamosközlekedés volt tényleges veszélyben, amit a TW-k beszerzése szűntetett meg. Pedig voltak akkor is hangok, hogy minek veszünk levetett sz*rt... csak alternatív megoldás nem volt. (És a TW-nél jogos volt a kritika, hogy kényelmetlen magaspadlós kocsik. Itt ilyen nincs: az utastér a legkorszerűbb, a mi 2-3 éves Volvóinkkal gyakorlatilag megegyező kivitel.)
Az is igaz, hogy 60-75 busz nem szűnteti meg a BKV gondjait. De ha meghiúsul a beszerzés, akkor az amúgy leváltható legöregebb buszok, de legalább azok 2/3-a tovább rója majd Budapest útjait - szintén alacsony üzembiztonsággal, de "szerencsére" 20-30 éves technológiát képviselve: télen tideg, nyáron meleg utastérrel, magas lépcsőkkel, és okádva a füstöt.
Az ész megáll, és ácsorog.
Utolsó kommentek