Utolsó kommentek

  • Comandante en Jefe: Hát igen, mi ennek utánaolvastunk, úgyhogy kihagytuk a követséges mókát. Persze nekünk egyszerűbb ... (2016.01.06. 17:42) Kanossza
  • Comandante en Jefe: @Eino81: Szerintem azért, mert önmagában a prágai reptér utasai kevesen vannak egy metróhoz (jó d... (2015.04.11. 08:01) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • igi1: Ez ugyanolyan mint a nagy hadron ütköztető csak nem lehet érteni hogy ez egy metró!? (2015.04.09. 14:03) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • igi1: Ronda és semmilyen legalább vmi színt vittek volna bele... Jó még a némi zöld is segít vmit Az ... (2015.04.09. 13:57) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • Eino81: Hogy miért Motol felé vitték, azt nem értettük, ha nem kanyarodik le délre, egyenesen elmehettek v... (2015.04.09. 13:39) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • Comandante en Jefe: Hát igen, mi ennek utánaolvastunk, úgyhogy kihagytuk a követséges mókát. Persze nekünk egyszerűbb ... (2016.01.06. 17:42) Kanossza
  • Comandante en Jefe: @Eino81: Szerintem azért, mert önmagában a prágai reptér utasai kevesen vannak egy metróhoz (jó d... (2015.04.11. 08:01) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • bvb09: Vannak jogos (Geneva) és ésszerűtlen kifogásai a posztolónak. A nyelvünk már csak olyan, hogy beép... (2014.09.02. 09:50) Angol-magyar for Dummies
  • belac++: Alfa137: első tipped a detektálási módra korrekt. Itt egy cikk, ami kicsit többet leír erről a dol... (2014.02.15. 10:28) Repül az antihidrogén, ki tudja hol áll meg... @ CERN
  • ptarjan: Találok ám párhuzamokat a tudománybeli pályázati rendszerrel, publish or perish, stb... Egészen od... (2014.02.10. 16:41) A Dal...

(Nem)lokális emberek

Az életről,
a világmindenségről,
meg mindenről

Címkék

3in1 (3) abszurd (12) anglia (3) angol (4) antianyag (1) apple (3) atom (2) ausztria (8) bamako (1) bank (1) beautiful south (1) bécs (7) bill bryson (1) bkv (7) blog (1) bonn (1) boston (1) bringa (3) britpop (1) brookhaven (1) budapest (15) bumli (10) cern (6) CERN (1) csehország (1) csirke (1) danubius (1) debrecen (1) demszky (2) diehappy evangéliuma (1) egészségügy (2) élet (10) előrehozott választás (1) emacs (9) észak balkán (1) eurovízió (1) fénysebesség (1) fika (2) film (5) fizika (10) foci (1) fordítás (3) fotó (2) fraktál (1) franciaország (1) függővasút (1) gasztronómia (3) gazdaság (2) genf (5) gitár (3) google (2) gyurcsány (1) hejesírás (3) hellókarácsony (2) Higgs (1) hír (1) hivatal (1) hollandia (1) homár (8) hulyek (2) hulyeseg (3) humor (10) index (1) indián (1) internet (4) interplanetaris (1) ital (2) itunes (1) japán (3) kelet (1) kelet ausztria (1) koldus (1) költészet (3) koncert (3) konyhazoom (1) könyv (4) közlekedés (37) krassó (1) kritika (3) kvark gluon plazma (2) labdarúgás (1) latex (1) legenda (1) lengyelország (1) lenovo (1) LHC (1) lhc (2) linux (7) mac (4) madár (1) magyar (4) magyarország (44) magyar október párt (1) malév (2) matematika (2) máv (7) metallica (1) metró (8) mezőgazdaság (1) microsoft (2) Mike Stern (1) mikor lesz végre előrehozott választás? (1) MTV (1) munka (3) nagy britannia (2) naprendszer (1) németország (2) népszavazás (2) neutrínó (1) nobel (3) notes from a big country (1) nyelv (5) oktatás (3) open access (1) open stage székelylend (1) Oy Noz (1) pápa (1) pc (2) pedagogia (1) penzugyek (3) perfect fluid (1) politika (19) posta (2) prága (2) presentation (1) programajánló (1) rádió (1) reform (2) reklám (1) rendszerváltás (1) repülés (14) részecskék (1) sajt (1) sci fi (1) sláger (1) stefan (1) suse (1) szakszervezet (1) számítástechnika (22) szeged (1) sztrájk (5) tech (5) teherautó (1) tej (1) télapó (2) telefon (1) természet (2) thaiföld (1) troli (2) tudomány (11) tűz (1) tv (3) ubuntu (3) újságírás (2) ukrajna (1) upc (1) uránia (1) usa (12) utazás (8) választás (1) vallás (5) válság (1) vasút (14) vélemény (2) vidék (2) világbajnok (1) villamos (3) vitorlázórepülés (1) web2 (1) word (2) zene (18) Címkefelhő

LiBerti pár fotója

Álomgép

2007.09.22. 13:45 | LiBerti | 1 komment

Címkék: repülés közlekedés utazás



Vészmadarakat kongat az index: aláhullik majd az égből a Boeing 787 Dreamliner, ha egyszer végre elkészül. De vajh' tényleg valósak a kirúgott Boeing mérnök félelmei? Tényleg halálra van ítélve ez a forradalminak kikiáltott gépmadár az építéséhez használt rengeteg kompozit anyag miatt?

Hiba lenne elintézni a dolgot egyetlen kézlegyintéssel, mondván "ugyan már, csak rémeket lát az a mérnök". A mérnökök ugyanis néha meglepően pontosan látják - a jövőt. Volt például az a szakember, aki egy éjszakába nyúló mérnökök-vs-menedzsment meeting után hazament, majd a felesége megkérdezte tőle, hogy "Jól vagy, drágám?". Ő erre kifakadt: "Ó igen, jól vagyok! Holnap meg fognak halni az űrhajósok, de amúgy nagyon jól vagyok!" Aztán másnap, 1986. január 28-án fellőtték a Challengert. Talán mégiscsak a mérnökökre kellett volna hallgatniuk a NASA és a Morton Thiokol menedzsereinek.

De ez régen volt, és nem a Boeing volt, úgyhogy kanyarodjunk vissza a Dreamlinerhöz. Ennek a típusnak a szerkezete valóban nagyon sok kompozit anyagot (egészen pontosan szénszálerősítésű műanyagot) használ: 50%-ot a szokásos 10-15% helyett. (Sőt, ha nem a súlyt, hanem a térfogatot nézzük, akkor ez az arány 80%.) Például a gép külső héja is ebből készül, míg a korábbi típusoknál ezt alumíniumlemezekből + szegecsekből gyártották. Így az alumínium aránya a szokásos 50% helyett mindössze 20%.

A mérnök több dolog miatt is aggódik. Egyrészt szerinte "egy esetleges kényszerleszálláskor a szénszálas kompozit váz sokkal könnyebben törik". Nos, ha a mérnök arra gondolt, hogy könnyebben törik darabokra, akkor igaza van. De ha arra gondolt, hogy előbb veszti el az adott elem a formáját, akkor nincs igaza. A repülőgépgyártáshoz használt speciális duralumínium (dural) és a szénszálas műanyag ugyanis máshogy törik. Erő hatására a dural először rugalmasan meghajlik, aztán eldeformálódik, és csak utána törik. A szénszálas műanyag viszont először rugalmasan meghajlik, aztán utána még mindig csak rugalmasan hajlik (itt a dural már deformálódik), utána viszont rögtön törik. Ezért van az, hogy vitorlázó repülőgépek esetén a fémgépek veszélyesebbek, mert ezek töréskor "becsomagolják" a pilótát egy fémroncsba, ami gyakran súlyos vagy halálos sérülést eredményez. A műanyag (és fa) gépek viszont egyszerűen "szétesnek" töréskor, felemésztve ezzel egy csomó energiát, így a pilóta jó eséllyel csak leporolja magáról a gépet, és elsétál. Mindkettőre volt már jó pár példa Magyarországon is. Gyanítom, ez a dolog hasonlóan működik nagygépeknél is. Az egyetlen veszélyt a tűz jelentheti: a dural gép törzse egyben maradhat (még ha deformálódik is), és megakadályozhatja a tűz bejutását, míg a műanyag gépen keletkezett törésen bejuthat a tűz. Igen ám, de a résen nem csak a tűz juthat be, hanem az utasok is ki. Hát majd elválik (sajnos), hogy a két hatás közül melyik győz.

Egy másik állítása a mérnöknek az, hogy a szénszálas műanyag "ha kigyullad, mérgező füsttel ég". Hát ez kétségtelenül így van. Én viszont jobban aggódnék az égő kerozin miatt. Az sem túl egészséges, és jóval több van belőle.

Továbbá a mérnök szerint "a villámcsapásokkal szemben is sokkal kevéssé ellenálló". Nos, a tapasztalatok szerint a műanyag vitorlázógépek elég ellenállóak a villámcsapásokkal szemben. Bár tudok egy esetről, amikor egy műanyag vitorla szétrobbant a levegőben, de az egy extrém nagy villám áldozata lett: olyan nagy áram folyt a gépben kialakuló kisülésben, hogy a forró levegő nyomása belülről szétfeszítette a szárnyat. Ez azonban aligha történhet meg egy utasgép jóval nagyobb szárnyában. Továbbá azt el lehet látni belülről speciális villámvédelemmel, ami megakadályozza, hogy a villám ívet húzzon odabent. Vitorlákban ilyesmi nincs.

Egyszóval a Dreamliner nem lesz halálgép. Én legalábbis bízom a Boeing mérnökeiben. Mármint azokban, akiket nem rúgtak ki.

A bejegyzés trackback címe:

https://local.blog.hu/api/trackback/id/tr87173086

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

k_huszar 2007.09.22. 16:25:14

En nem ertek hozza, szoval engedelyezett, hogy hulyesegeket mondjak!
Tores: Az ami egy meteres atmeroju gepnel (vitorlazok,kisgepek) "becsomagolashoz" az a nagygepnel -szinte biztosan- nem okoz becsomagolast! Pld: egy vekony acalcsovet nem nehezugy meghajlitani, hogy a szembelevo falai csaknem erintkezzenek egymassa, es ne torjonl, de egy aceltartalyt mar nehezebb ugyanig meghajlitani ...
Es hat egy betonozott kifutopalyan tovabb csuszik a gep, es ha szethullik, akkor tovabb fognak kihullani belole az emberek, es tobabb fog rajuk csuszni a repulo mar korabba elhagyott alkatreszi ...
Azert hogy egyben marad egy nagy gep, annak - ha tuz nincs - tobb ertelmet latom, mintha szejjelesik ...

Tuz:Kenyszerleszallas altalaban (szerencsesebb(?) esetben (?)) leszallaskor szok' tortenni, mikoris alig van kerozin vagy - varosi legendak szerint - nincs kerozin a tartalyokban.

villam: Ezek a kompozit anyagok akar mar nagyon jol is tudjak vezetni az aramot, ha hagyjak ... Mony'nyuk az fennemlitett peldanal en felnek kicsit, merthat a vitorlasrepulo szarnya nincs tele kerozinnal ...

Persze en kibic vagyok ...

... szerintem ...
süti beállítások módosítása