Szakmai körökben már régóta köztudott, hogy a Malév a szakadék szélén táncol, magyarul szarban van. Irtózatos méretű adósságállományt görget maga előtt, amely nem hogy csökkenne, hanem egyre nő. Az elmúlt években mindig csak egy-egy kormányzati pénzesbőrönd mentette meg a pusztulástól, így az "én már nem vennék a helyedben Malév-jegyet a tavaszra" típusú pletykák szerencsére alaptalanok maradtak.
Most azonban változott a helyzet, mint ahogy ezt több helyen is megírták. A Malév ugyanis már nem állami tulajdon, többé nem lehet csak úgy pénzt pumpálni bele, ráadásul ezt EU jogszabályok is tiltják. Az orosz vevő pedig vagy pumpál bele, vagy nem. Most úgy néz ki, hogy inkább nem, mert maga is szarban van. Az utolsó remény az, hogy az orosz állam megmenti a Malév tulajdonosát, és ezzel a Malévot. Hát meglátjuk.
Pedig egy légitársaságot nem is olyan egyszerű csődbe vinni. Hiszen hogyan is működik egy átlagos cég? Leszállítja az árut vagy elvégzi a szolgáltatást, a vevő viszont csak később (pár perc múlva, pár nap múlva, pár hónap múlva) fizet. Így még egy nyereséges cégnek is sok pénze áll az árukban, és könnyen előfordulhat, hogy elfogy a pénze. Egy légitársaság viszont előre szedi be a pénzt, az utas viszont csak napok, hetek, vagy hónapok múlva utazik. Így még egy veszteséges légitársaságnak is (viszonylag) könnyű pozitív cash flow-t produkálni, és ameddig ez megvan, addig nincs nagy baj. Ugyanis egy légitársaság nem akkor megy csődbe, ha veszteséget termel (annak áthidalására ott a bankkölcsön, bár mostanában azt is egyre nehezebben kapni), hanem akkor, amikor elfogy a pénze, és nem tud a gépeibe kerozint tankolni. Így omlott össze a Swissair is - nem tudott többé kerozint venni, és lehúzhatta a rolót.
Sajnos a Malév már rálépett erre az ösvényre: Ferihegyen már csak korlátozott mennyiségben kap kerozint. "Hála Istennek" a 3 nagyvas (Boeing 767) már nem repül a Malévnál, így azokat már nem kell itatni. Mondjuk ennek a 3 gépnek a leállítása is megérne egy misét. Vagy méginkább a beszerzésük. De leginkább a Malév koncepciója és stratégiája, vagy inkább ezeknek a teljes hiánya... De azon is érdemes elgondolkodni, hogy a jó szakemberek miért is hagyják/hagyták el sorban a Malévot, és kik kerültek a helyükre, pláne vezető beosztásba (Csőgörény, ugye...).
Be kell vallanom, én sötéten látom a Malév jövőjét. Se koncepció, se jó szakemberek, se nyereség, se jelentős vagyon, és hamarosan talán hitel se.
...és köszönjük, hogy a Malévval utaztak! Bár ne lenne igazam.
Utolsó kommentek