Utolsó kommentek

  • Comandante en Jefe: Hát igen, mi ennek utánaolvastunk, úgyhogy kihagytuk a követséges mókát. Persze nekünk egyszerűbb ... (2016.01.06. 17:42) Kanossza
  • Comandante en Jefe: @Eino81: Szerintem azért, mert önmagában a prágai reptér utasai kevesen vannak egy metróhoz (jó d... (2015.04.11. 08:01) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • igi1: Ez ugyanolyan mint a nagy hadron ütköztető csak nem lehet érteni hogy ez egy metró!? (2015.04.09. 14:03) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • igi1: Ronda és semmilyen legalább vmi színt vittek volna bele... Jó még a némi zöld is segít vmit Az ... (2015.04.09. 13:57) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • Eino81: Hogy miért Motol felé vitték, azt nem értettük, ha nem kanyarodik le délre, egyenesen elmehettek v... (2015.04.09. 13:39) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • Comandante en Jefe: Hát igen, mi ennek utánaolvastunk, úgyhogy kihagytuk a követséges mókát. Persze nekünk egyszerűbb ... (2016.01.06. 17:42) Kanossza
  • Comandante en Jefe: @Eino81: Szerintem azért, mert önmagában a prágai reptér utasai kevesen vannak egy metróhoz (jó d... (2015.04.11. 08:01) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • bvb09: Vannak jogos (Geneva) és ésszerűtlen kifogásai a posztolónak. A nyelvünk már csak olyan, hogy beép... (2014.09.02. 09:50) Angol-magyar for Dummies
  • belac++: Alfa137: első tipped a detektálási módra korrekt. Itt egy cikk, ami kicsit többet leír erről a dol... (2014.02.15. 10:28) Repül az antihidrogén, ki tudja hol áll meg... @ CERN
  • ptarjan: Találok ám párhuzamokat a tudománybeli pályázati rendszerrel, publish or perish, stb... Egészen od... (2014.02.10. 16:41) A Dal...

(Nem)lokális emberek

Az életről,
a világmindenségről,
meg mindenről

Címkék

3in1 (3) abszurd (12) anglia (3) angol (4) antianyag (1) apple (3) atom (2) ausztria (8) bamako (1) bank (1) beautiful south (1) bécs (7) bill bryson (1) bkv (7) blog (1) bonn (1) boston (1) bringa (3) britpop (1) brookhaven (1) budapest (15) bumli (10) CERN (1) cern (6) csehország (1) csirke (1) danubius (1) debrecen (1) demszky (2) diehappy evangéliuma (1) egészségügy (2) élet (10) előrehozott választás (1) emacs (9) észak balkán (1) eurovízió (1) fénysebesség (1) fika (2) film (5) fizika (10) foci (1) fordítás (3) fotó (2) fraktál (1) franciaország (1) függővasút (1) gasztronómia (3) gazdaság (2) genf (5) gitár (3) google (2) gyurcsány (1) hejesírás (3) hellókarácsony (2) Higgs (1) hír (1) hivatal (1) hollandia (1) homár (8) hulyek (2) hulyeseg (3) humor (10) index (1) indián (1) internet (4) interplanetaris (1) ital (2) itunes (1) japán (3) kelet (1) kelet ausztria (1) koldus (1) költészet (3) koncert (3) konyhazoom (1) könyv (4) közlekedés (37) krassó (1) kritika (3) kvark gluon plazma (2) labdarúgás (1) latex (1) legenda (1) lengyelország (1) lenovo (1) lhc (2) LHC (1) linux (7) mac (4) madár (1) magyar (4) magyarország (44) magyar október párt (1) malév (2) matematika (2) máv (7) metallica (1) metró (8) mezőgazdaság (1) microsoft (2) Mike Stern (1) mikor lesz végre előrehozott választás? (1) MTV (1) munka (3) nagy britannia (2) naprendszer (1) németország (2) népszavazás (2) neutrínó (1) nobel (3) notes from a big country (1) nyelv (5) oktatás (3) open access (1) open stage székelylend (1) Oy Noz (1) pápa (1) pc (2) pedagogia (1) penzugyek (3) perfect fluid (1) politika (19) posta (2) prága (2) presentation (1) programajánló (1) rádió (1) reform (2) reklám (1) rendszerváltás (1) repülés (14) részecskék (1) sajt (1) sci fi (1) sláger (1) stefan (1) suse (1) szakszervezet (1) számítástechnika (22) szeged (1) sztrájk (5) tech (5) teherautó (1) tej (1) télapó (2) telefon (1) természet (2) thaiföld (1) troli (2) tudomány (11) tűz (1) tv (3) ubuntu (3) újságírás (2) ukrajna (1) upc (1) uránia (1) usa (12) utazás (8) választás (1) vallás (5) válság (1) vasút (14) vélemény (2) vidék (2) világbajnok (1) villamos (3) vitorlázórepülés (1) web2 (1) word (2) zene (18) Címkefelhő

LiBerti pár fotója

Toljuk a biciklit

2008.05.29. 11:05 | LiBerti | 65 komment

Címkék: magyar magyarország posta abszurd

Van ez a postás biciklitender. Ennek során a Magyar Királyi Posta horror áron készül(t) postásbicikliket venni közbeszerzés keretében. Én azonban nem is akarok erről úgy egészében írni, hanem csak ennek egy egészen aprócska részletéről. Azonban mint ahogy a fraktálokban a kis részletek hasonlóságot mutatnak az egész struktúrával, úgy ebből az aprócska részletből is következtethetünk az egész biciklitenderre, azon keresztül az egész Magyar Királyi Postára, végül pedig egész Magyarországra Abszurdisztánra.

Az aprócska részlet, amely szemet szúrt nekem ebben az Indexes cikkben, a következő:
[A műszaki követelményekhez] irányadó volt a Budapesti Műszaki Egyetem által a Posta megbízásból készített kétszáz oldalas tanulmány, amely egy megfelelő kézbesítő munkakerékpárral szemben támasztott műszaki elvárásokat részletezte.
200 OLDAL??? Mit lehet 200 oldalt írni egy postásbicikli műszaki elvárásairól??? Még egy doktori értekezés sincs 200 oldal! (Az enyém pl. csak 125 lett.) Pedig egy doktori értekezés 3 év tudományos kutatómunkáját írja le nagy részletességgel, és a megírása (valamint megvédése) után az ember neve elé kerül a "Dr." szócska! El sem tudom képzelni, mit írnak 200 oldalon keresztül abban a BME tanulmányban. Talán részletezték az összes terhelési számítást és végeselem-analízist, amit végeztek? Talán az ideális biciklicsengő-hang frekvenciaeloszlását írták le? Talán a legkisebb súrlódású bicikligumi-mintázat keresésének rögös útját mesélték el? Vagy mi? Ez csak egy bicikli! 10, maximum 20 oldalon simán el lehetett volna intézni a leírást. Szívesen elolvasnám azt a tanulmányt!

És persze ezt a tanulmányt valaki kifizette. Hogy ki? Hát a Magyar Királyi Posta, azon keresztül a magyar állam, azon keresztül pedig az adófizetők. És biztos vagyok benne, hogy ez ugyanígy megy nagy léptékben is.

A bejegyzés trackback címe:

https://local.blog.hu/api/trackback/id/tr84493154

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bolla Ákos 2008.05.29. 12:22:40

sok-sok pénzért én is tudok ennyit írni, még többért akár többet is.
kezdeném pl. történelmi áttekintéssel, kerékpáros postások az ókorban címmel.

Jojo 2008.05.29. 12:24:19

Bah, akadémikus nyavajgás. Ne a semmit nem érő, felfújt, jajj-csak-egy-fél-ponttal-nagyobbra-veszem-a-betüket-és-megvan-az-oldalszám dolgozatokat vedd alapul. Én például simán írok 200 oldalas műszaki dokumentációkat, számodra egész biztosan lényegtelen dolgokról (aka: baromság).

Nem tudom te milyen doktor lehetsz, de a postodból gondolom valami jogász. Attól mert egy szakmához nem értesz ne gondold azt, hogy annak művelői egytől egyig mind balfaszok.

huta9020 2008.05.29. 12:25:19

Ha nem láttad, inkább ne mondj véleményt. Egy alapos elemzés, statisztikákkal, grafikonokkal, bőven lehet 200 oldal. Az útviszonyoktól az egyes alkatrészanyagok fáradási idejéig mindennel lehet/kell benne foglalkozni. Egyébként tudod, hogy mennyibe került?

Gud-brand 2008.05.29. 12:25:24

ez csak egy bringa. elképzelhető, hogy a metro mellé milyen tanulmányok születhettek, hiszen ez lehet az etalon

Gud-Brand 2008.05.29. 12:32:59

minden bizonnyal a BME oktatói, kutatói, munkatársai kifejlesztettek egy új bringát a magyar postás seggekre, utakra,fényviszonyokra, levél mennyiségekre, amely teljesen eltér a többi nép postás biciklieitől.

fejtágító 2008.05.29. 12:42:48

"Magyar Királyi Posta"

A M. Kir. Posta legkésőbb 48-ban megszűnt ezzel az elnevezéssel létezni. Ha a kontraszelektív, nem hatékony összefoglalását keresnéd egy szóban, akkor javaslom a szocialistát, ami már csak az időbeliség miatt is sokkal-sokkal frappánsabb kifejezés lenne.

johevi 2008.05.29. 12:44:59

Ez nem csak egy "bringa" 150 kg terhelhetőség, utánfutó, szervizelés stb. Bár nyilván ebből a 200 oldalból 10 tartalomjegyzék, 50 grafikon, xls meg paramétertábla.

Paranoid Android 2008.05.29. 12:45:08

Nem értem a cikk mondanivalóját.

Hed 2008.05.29. 12:45:38

Mert hülye vagy paranoid, azért nem érted.

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2008.05.29. 13:06:17

Paranoid Android

MI nem értemesz konkréten ? :)

Egy tetves karékpárról mit lehet 200 oldalt írni ?
Egy diplomanmunka 40-60 oldal ....

diplomás 2008.05.29. 13:11:24

Sőt, az enyém 2 sor volt, Irtam a havernak: "Öregem, kellene egy diploma. Pusszantalak." Azóta van.
Ha 40 oldal lenne, akkor valaki abba kapaszkodna bele, hogy lehet ilyen összecsapott, slendrián leírással közbeszarzést kiadni :(

szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2008.05.29. 13:20:46

Azt el tudja képzelni a bejegyzés írója, hogy a hûtôgépekben használható három típusú alumíniumcsô közül csak az egyiknél a mechanikai elvárásokat (a szabvány 21 oldala nélkül) 23 oldalban foglalták össze?
Az anyagminôséget 9 oldalban (a szabvány 30 oldala nélkül).
A felületet borító olajjal szembeni elvárások 6 oldal.
Jópár fejezet van még...

Ez az eleje az egésznek, majd a csôgyártó által kiadott technikai dokumentáció meghaladja a 100 oldalt (bár doktori cimet nem adnak érte).

A hûtôgépnek ez csupán egy töredéke, van még benne pár fontos elem... talán könnyen adták azt a dr. címet, ha ennyire ismeretlen területrôl (technikai dokumentációk) képes az utánajárás leghalványabb szándéka nélkül írni egy bejegyzést.

workoholic · http://www.non-workoholic.blog.hu 2008.05.29. 13:20:49

Azt nem értem, hogy nem tök mindegy nektek? Ők értik, mihez mennyi kell, mennyiért. Mi meg csináljuk a mi munkánkat a mi munkahelyünkön, nem? Jól néznénk ki, ha hozzánk be sem jönne az irodába a Kovács János, majd a blogjában nagy felháborodással leírná a véleményét az én munkámról. Biztos kikadnék nagyon. Akinek nincs dolga, jöhet hozzám dolgozni, akkor majd lesz, amivel elfoglalja magát.

LiBerti 2008.05.29. 13:26:24

Jojo:
Nem nyertél, fizikus vagyok. Úgyhogy műszaki dolgokra van egy kis rálátásom, és azok a műszaki dolgok, amiket használok, kicsit bonyolultabbak egy biciklinél. De nem akarom magamat fényezni.

hgf 2008.05.29. 13:31:21

"talán könnyen adták azt a dr. címet, ha ennyire ismeretlen területrôl (technikai dokumentációk) képes az utánajárás leghalványabb szándéka nélkül írni egy bejegyzést"

Ott a pont. Doktor lehet a kedves író (majd én is leszek), még azt is elhiszem, hogy a szakterületén nagyon ott van, de a precizitást és odafigyelést ezek szerint nem verték belé az egyetem x és a doktori y darab éve alatt.

Vagy csak leakasztja a neve elől a dr.-t, amikor leül bloggintani. Gondolja, minek a doktori mentalitás a pórnép elé való közügyekben.

Reggie 2008.05.29. 13:34:37

200 oldal? Gondolom akkor csak diohejban foglaltak ossze.

LiBerti 2008.05.29. 13:39:38

szomorutojas, hgf:
Ez nem műszaki dokumentáció volt, hanem egy tanulmány. Ez utóbbiban véleményem szerint tökéletesen elegendő a végeredményt leírni ("a vázcső átmérője legyen legalább X mm, falvastagsága legalább Y mm" stb.), nem kell hozzá a kismillió műszaki rizsa.

Pötyy 2008.05.29. 13:40:48

A post írója tényleg bakot lőtt, amikor a műszaki elemzés terjedelmét vitatta, mert az valóban hosszúra nyúlhat, de ne ezen akadjunk már fel!
Mi a retkes ...-ért van szükség egy biciklivásárláshoz kutatói elemzésnek? Bármelyik utcai kerékpárárus megmondja, hogy ezzel hegyen lehet biciklizni, ezzel meg városban. Abban is biztos lehetsz, hogy a terhelhetőségről is elég pontos információkkal rendelkezik. Tökéletesen igaza van abban, hogy ez egy felesleges pénzkidobás, és nem fillérekért (úgy 4-5 milliót saccolok, ha csak kamu, és >10 millliót, ha tényleg el is végezték az anyagvizsgálatot stb.) és ami a legrosszabb, nem az történt, hogy ezekre az adatokra alapozva megkértek egy gyárat, hogy gyártsa már le ezt a spéci bringát, hanem vettek egy létező terméket. Akkor már tényleg minek kellett ez?

Felháborító, ami itt megy, de még nagyobb baj, hogy ahelyett hogy a lényegre koncentrálna, mindenki azt hangoztatja, hogy milyen hülye a postoló (tényleg nem egy észlény).

most már sejtem 2008.05.29. 13:42:56

Mitisír a hogyishívják, Google második találata www2.u-szeged.hu/szabalyzatok/doktori.html#10.mell.

Állam és jogtudomány
2. A doktori értekezés terjedelme a jegyzetapparátust, a forrás- és irodalomjegyzéket és a mellékleteket beleértve legalább 8 ív (320.000 n), legfeljebb 14 ív (560.000 n).

Bölcsészettudomány
5. Az értekezés terjedelme min. 6, max. 12 ív (1 ív = 40 ezer N, illetve leütés!), azaz kb. 130-250 oldal. Ezen túlmenõen az egyes doktori iskolák további megkötéseket is tehetnek.

währenßhöhleigkeitigchen 2008.05.29. 13:43:47

Az én szakdogám 130 oldal volt. 80 alatt el se fogadták volna. Ja, nem magyar egyetem. (És nem természettudomány, de onnan se halottam 100 o. alatti SZAKdogáról. Doktorik, arrafelé, min 200-300 o.)

Jó hogy mondod, hogy fizikus vagy. Akkor saccperkábé kizárólag egyenletekből állhat a doktorid, ÉS nulla melléklet, mert a 125 o. nagyon kevés. Vagy pedig valami bazi új dolgot kutattál, ami még nem volt.

(Én örülök, ha itt beesik egy gép, aminek CSAK 150 o. a műszaki doksija. A mellékletek nélkül, azokkal seniki sem foglakozik.)

Pötyy 2008.05.29. 13:44:34

No én is ezt hangoztattam, úgyhogy vissza is vonom, és elnézést kérek az érintettől is. :)

agoston 2008.05.29. 13:52:14

LiBerti:
Azt ne feledd el, hogy ennek jogilag vedhetonek kell lennie! Vagyis nem irhatjak azt, hogy "150 kg terheles", mert ugye hanyszor, mennyire aladucolva :), milyen sulyeloszlassal, stb...

Mindent olyan alaposan ki kell fejteni, amennyire lehet, mert jogilag annak kevesbe tamadhato.

Maszreszt ne feledd, ez maga foglal ilyen dolgokat, mint hogyan taroljak a kerekparokat, hogyan javitsak/karbantartsak oket, stb...

Ez tenyleg kb. 200 oldal, es meg nem is eresztettek nagyon bo lere.

veszett_kutya 2008.05.29. 13:54:28

Úgy látom nem látjátok a fától az erdőt.
Érzésem szerint ez a bicikli tender a Posta innovációs terhére ment volna. Ez ugye kutatás-fejlesztés. A kutatást a BME elvégezte, és a kutatás-fejlesztésre vonatkozó előírások tartalmaznak előírásokat, így a kutatás-fejlesztés eredményeit dokumentálni kell. (Frascatti kézikönyv!)
A dolog úgy működik, hogy vastag pénzt lehúztak a Postától papíron(!), amit szépen akár feketén vissza lehet pörgetni. Vannak cégek, akik úgy hírdetik magukat, hogy az adott innovációs járulék 80%át is visszapörgetik a cégnek.
(Innovációs járulékot a törvény írja elő, hogy kinek és mennyit kell fizetnie.)

0xFFFF 2008.05.29. 13:56:56

Abban igaza van a bloggernek, hogy a posta döntéshozóinak elég lett volna egy 5 oldalas összefoglaló is, abba is belezavarodtak volna simán. ...és akkor is hülyén intézték volna a közbeszerzést, mert evtársúrék sikkasztani sem tudnak, csak akarnak. Hülyék ezek ahhoz is, hogy jólérezzék magukat !

LiBerti 2008.05.29. 13:58:55

Rendben, meggyőztetek: teljesen normális, hogy egy bicikli műszaki dokumentációja 200 oldal. Mindenki normális, csak én vagyok helikopter.

Avvakum protopópa 2008.05.29. 14:00:19

Nem vagyok doktor, és csak csendben jegyzem meg, hogy évekig voltam a Posta című szakfolyóirat 1999-es alapító szerkesztője (persze csak "újra alapító", mert régebben ilyen címmel már létezett egy periodika). Fogalmatok sincs, hogy bármely postás témáról mennyit lehet írni. Nem tartom soknak a 200 oldalt: szellős tipográfia, táblázatok, számítások, lábjegyzetek, irodalmi hivatkozások, rajzok, metszeti ábrák, fotók. Inkább dicséretes a visszafogottság, amellyel a témát kezelték. Amúgy meg bármely közbeszerzési esetet meg lehet kaparni, és ránk dől a korrupció hegye. Nem a posta ilyen, az ország...

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2008.05.29. 14:02:01

"Az én szakdogám 130 oldal volt. 80 alatt el se fogadták volna. Ja, nem magyar egyetem. (És nem természettudomány, de onnan se halottam 100 o. alatti SZAKdogáról. Doktorik, arrafelé, min 200-300 o.)"

Intlézménye válogatja, de egy dolgozat nem attól jó vagy rossz, hogy hány oldal. Láttam már 30 oldalas diplomamunkát, 100 alatti doktorit: nagyon színvonalas, érdemi munkát foglaltak össze. És láttam többszáz oldalas összehányt gányolmányt is.

A kulcsszó a hivatkozás. Egy jó dolgozat vagy tanulmány nem kopipészttel készül, mert nem kilóra fizetik. A szerző arra számít, hogy azt valaki végig is akarja olvasni, és ezért semmi keresnivalója benne a töménytelen mennyiségű, máshonnan elérhető ismeretanyagnak. Csak a releváns dolgok összefoglalásának.

Libertinek igaza van. Ha a bicikliről rengeteg grafikon, gigatáblázat szól egy db. hivatkozás és egy rövid összefoglaló helyett, akkor az nem valószínű, hogy színvonalas. Ez műszaki tanulmányokra éppúgy igaz, mint disszertációkra. Láttam már mindkettőt.

ptarjan 2008.05.29. 14:08:41

Khm, khm.

Lehet fikázni LiBertit, csak nem érdemes. Én ismerem, és tudom, hogy nem kevés munka van a doktorijában, aminek kapcsán meglehetős rálátása van atomfizikára, alacsony hőmérsékletek fizikájára és technikájára, vákuumtechnikára, elektronikára, számítógépes szimulációkra, kihagytam valamit?

Valóban, Magyarországon nem szokás a 200+ oldalas doktori természettudományokban. Debrecenben talán 150 oldal a felső limit.

És ja, a 200 oldalon én is kiakadtam, ugyanezen okbó, csak nem írtam meg ilyen cizelláltan.

Névtelen betelefonáló · http://bandeenator.blog.hu 2008.05.29. 14:08:48

Tanulmány. Terhelésvizsgálatra nem biztos, h kell 200 oldal. Mondjuk ebből tényleg 5-6 oldal a tartalomjegyzék.

Mindeközben az a baj, h biztosan aránytalanul drágán készült el, minőségét nem ismerjük.
Ha ez kicsiben így megy, hogyan működik nagyban? Ez a "bajunk".

diplomas 2008.05.29. 14:17:43

Akkor elölről:
Lehet, hogy egy céges tanulmány, vagy egy doktori közben lehet hivatkozni, ha előfordul a víz, akkor nem kell levezetni H2O-ig. De egy idegen államba küldött feltételleírásnál nemigen várhatod el, hogy a partner pl. ismeri a magyar szabványokat, tehát kevesebbet hivatkozhatsz. Ez pedig sejtésem szerint oda készült.
Nem tudom, olvastatok-e szabványt, (egyre inkább kimegy a divatból), ott pedig esetleg a Bibliára lehet hivatkozni, mert egynéhány alapmű azért kell, ahol a tojástól indulunk. Aztán majd lehet irni, hogy MSZ ennyimegannyi szerint.

LiBerti 2008.05.29. 14:20:30

Hja, egy kis adalék:

Most veszünk két vákuumszivattyút. Áruk 2500 euro, illetve 4000 euro. Ehhez én kértem cégektől emailben árajánlatot, és az emailben leírtam a műszaki követelményeket. Tudjátok, milyen hosszú volt ez a leírás? 10 sor! Na ezt hasonlítsátok a 200 oldalhoz!

A cégek elküldték az ajánlatokat, mi kiválasztottuk a legjobbat, és megrendeltük. A megrendelés mellé csatoltuk az árajánlatokat, hogy a pénzügyi osztály lássa, hogy a legolcsóbbat rendeltük. Ennyi. Hát kb. így kéne menniük a dolgoknak a postánál is.

währenßhöhleigkeitigchen 2008.05.29. 14:20:58

Comandante en Jefe:
Nyugi, a kopipészteltet, töltelékszövegeset ott is kiszórják. Tartalmas minimum oldalszámot várnak. A megjegyzésem arra vonatkozott, hogy minden ellenkező híresztelés ellenére vannak egyetemek, ahol bizonyos oldalszám alatt bele se néznek. (A megjegyzésem részben azoknak szólt, akik a 40 oldalas magyar szakdogákkal példálóztak. Ilyen szvsz csak nálunk van. Máshol egy - bevallom, bő lére eresztett - szemináriumi dolgozat ennyi.)

ptarjan: Nem fika volt, találgatás. Az atomfizika, alacsony hőmérsékletek fizikája és technikája, vákuumtechnika, ezek ilyen egyenletes dolgok, ugye?
(Szintén csak kiváncsiság: Valami olyasmit kutatott, ami mindezen területeken érvényes lehet? Egy adott jelenség(kör)? Mert ha ezek mind külön fejezetként megvoltak abban a phd-ban, akkor csak kellett volna valami nem formalizált összekötő szöveg is...)

LiBerti 2008.05.29. 14:27:24

währenßhöhleigkeitigchen:
"Az atomfizika, alacsony hőmérsékletek fizikája és technikája, vákuumtechnika, ezek ilyen egyenletes dolgok, ugye?"
Hát, voltak egyenletek is... Bár a kezemet egyszer speciel nem egy egyenlet égette meg, hanem folyékony levegő. Elvégre védőkesztyűt csak a kezdők hordanak :-)

diplomas 2008.05.29. 14:30:35

Ezt a "döntésedet" kár volt ideírni, egyrészt az olcsó húsnak híg a leve miatt, másrészt én kirúgnám, aki 10 sor ismeretében dönt 4000 euróról. Hacsak nem kaptál melléjük egy 200 oldalas prospektust.

währenßhöhleigkeitigchen 2008.05.29. 14:32:51

LiBerti · local.blog.hu/ 2008.05.29. 14:20:30
Képzeld magad a tanácsadó helyébe: Kapsz egy megbízást, hog foglald már össze, mit tudjon a kütyü. Töröd a fejed, mindenkit kikérdezel, számolsz, tájékozódsz, és leírod 10 sorban, hogy mégis mit. Mire a megbízó megtagadja a fizetést, mondván, hogy többet várt. Pedig Te dolgoztál, tényleg kiderítettél dolgokat, csak (hülye postások által is) használható formába öntötted az eredményeket.

Mint szolgáltató, nem fogsz ebbe a csapdába belefutni, és nemcsak a feladatot fogod megoldani, hanem az összes, a megoldáshoz vezető lépést is feltünteted, hogy legyen miért tartani a markod. Ezt hívják tanulmánynak :)

Szivattyúmegrendelőként elég, ha beírod a műszaki paramétereket és kész. De amögött is vagy tervezési munka van, vagy sokéves tapasztalat, hogy per pillanat pontosan tudod ezeket a paramétereket. Csak a megrendeléshez ezeket nem kell kifejteni.

postás 2008.05.29. 14:32:51

Az egy faszság, hogy a postán keresztül az állam fizette ki a tanulmányra szánt pénzt. Mindíg felbasz, amikor a postát összemossák az országon élősködő hatalmas, és felesleges bürokráciával. A kettőnek semmi köze egymáshozA posta semmilyen állami pénzt nem kap, sőt, mint az egyik legnagyobb munkáltató, igen nagy mértékben járul hozzá az ország bevételeihez. És nem mellesleg nyereséges is...

Azt hiszem ilyen hibákat nem kéne ejteni egy fikázó bloggernek...

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2008.05.29. 14:34:48

"40 oldalas magyar szakdogákkal példálóztak. Ilyen szvsz csak nálunk van."
biztos, hogy nem.

LiBerti 2008.05.29. 14:38:38

diplomas:
Prospektusokat nem kaptam, hanem letöltöttem őket a webről. Úgyhogy nem 10 sor alapján döntöttem. Amúgy olcsó húsról nincs szó; amiket rendeltünk, elég jó minőség.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2008.05.29. 14:41:25

währenßhöhleigkeitigchen:

"Töröd a fejed, mindenkit kikérdezel, számolsz, tájékozódsz, és leírod 10 sorban, hogy mégis mit. Mire a megbízó megtagadja a fizetést, mondván, hogy többet várt."

A tíz sor nyilván túlzás. Ennyiben nyilván nem lehet semmit korrektül leírni még egy biciklinél sem. Már ha tényleg dolgoztak vele. 200 oldalt viszont bármikor össze lehet hozni érdemi munka nélkül.

Ahol kilóra mérik az eredményt, ott nagy tanulmányok fognak születni, és kicsi az esélye, hogy szakmai szempontok alapján történik a döntés.

Az volna ugye a minimum, hogy a fogadó oldalon is meglegyen az a szakmai felkészültség, hogy a tanulmányt értékelni tudják. Azért rendelték, ugye.
Akkor viszont nem az fogja érdekelni őket, hogy hány oldal, hanem hogy mi van benne.

LiBerti 2008.05.29. 14:42:23

währenßhöhleigkeitigchen:
Hát igen, a dolog ott kezdődik, hogy egyáltalán minek kellett a BME-vel tanulmányt iratni? Van elég bicikliző postás a cégnél, akik meg tudták volna mondani, hogy milyen egy jó postás bicikli!

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2008.05.29. 14:43:46

ideírom még egyszer:
HIVATKOZÁS.

megadni, hogy mit használtak fel az elemzés során, és hogyan.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2008.05.29. 14:48:15

"Van elég bicikliző postás a cégnél, akik meg tudták volna mondani, hogy milyen egy jó postás bicikli!"

Azért egyáltalán nem biztos, hogy egy végfelhasználó a beszerzés minden aspektusát kellően átlátja ehhez!

diplomás 2008.05.29. 14:49:49

Comandante:
és az összegyüjtött hivatkozási anyagot - két teherautónyi mennyiségben - kiküldeni Szlovéniába.
Kösz, hogy veletek lehettem.

LiBerti 2008.05.29. 14:52:41

Nem is kell átlátniuk a beszerzés minden aspektusát. Elég, ha azt megmondják, mit kell tudnia egy jó biciklinek. A jogi/pénzügyi osztály majd köré kanyarítja a többit.

szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2008.05.29. 14:58:11

Tisztázzuk, hamár lusta voltál utánajárni.

2003. évi CXXIX. törvény 58. § (1) Az ajánlatkérő az ajánlati felhívásban vagy a dokumentációban köteles megadni a közbeszerzés tárgyára vonatkozó közbeszerzési műszaki leírást.
...
(3) A közbeszerzési műszaki leírást - a közösségi joggal összeegyeztethető kötelező műszaki szabályok sérelme nélkül - a következő módon kell meghatározni:

a) építési beruházási munkák tervezése, számítása és kivitelezése, valamint a termék alkalmazása tekintetében az európai szabványokat közzétevő nemzeti szabványokra, európai műszaki engedélyre, közös műszaki előírásokra, nemzetközi szabványokra, az európai szabványügyi szervezetek által kidolgozott műszaki ajánlásra, ezek hiányában nemzeti szabványokra, nemzeti műszaki engedélyre, illetve nemzeti műszaki előírásokra történő hivatkozással; vagy

b) teljesítmény-, illetve funkcionális követelmények megadásával; vagy

c) a b) pont szerinti követelmények alapján, az e követelményeknek való megfelelés vélelmét biztosító, az a) pontban meghatározottakra történő hivatkozással; vagy

d) egyes jellemzők tekintetében az a) pontban meghatározottakra, más jellemzők tekintetében pedig a b) pontban meghatározott követelményekre történő hivatkozással.

A dokumentáció tehát tartalmazza a mûszaki leírást.
Abban igazad van, hogy amennyiben szabványokat kíván megjelölni, úgy elegendô hivatkozni a szabványt (a fent idézet szöveg szerint). Azonban általában amennyiben egy termék elvárása eltér a szabványostól, úgy a szabvány pontosságával kell definiálni az adott paramétereket..

Node mi történik a nemzeti szabvány hivatkozásával az Uniós szabályozások hatására? Ahol eltér az EU szabványtól, ott az elôzôekben említett szabványpontosságú leírással kell definiálni.

Hogy ez miért fontos?
89/A. § (1) Nem nyilvánítható érvénytelennek az ajánlat - a közbeszerzési műszaki leírásnak az 58. § (3) bekezdésének a) pontja szerinti meghatározása esetén - kizárólag azon az alapon, hogy az ajánlatban szereplő termékek és szolgáltatások nem felelnek meg a műszaki leírásban meghatározott szabványoknak vagy egyéb előírásoknak, amennyiben az ajánlattevő ajánlatában megfelelő módon, bármely megfelelő eszközzel bizonyítja, hogy az általa javasolt megoldások egyenértékű módon megfelelnek a közbeszerzési műszaki leírásban meghatározott követelményeknek. Megfelelő eszköz lehet különösen a gyártótól származó műszaki dokumentáció vagy valamely független, szakmailag elismert szervezet [58. § (6) bekezdés] minősítése.

(2) Nem nyilvánítható érvénytelennek - a közbeszerzési műszaki leírás teljesítmény- és funkcionális követelményekre való hivatkozással történő meghatározása esetén - az európai szabványt közzétevő nemzeti szabványnak, európai műszaki engedélynek, közös műszaki előírásnak, nemzetközi szabványnak vagy valamely európai szabványügyi szervezet által kidolgozott műszaki ajánlásnak megfelelő ajánlat, amennyiben ezek a leírások az ajánlatkérő által megállapított teljesítményre, illetve funkcionális követelményekre vonatkoznak. Az ajánlattevőnek az ajánlatában - megfelelő módon, bármely megfelelő eszközzel - bizonyítania kell, hogy a szabványnak megfelelő termék, szolgáltatás vagy építési beruházás megfelel az ajánlatkérő által meghatározott teljesítmény-, illetve funkcionális követelményeknek. Megfelelő eszköz lehet különösen a gyártótól származó műszaki dokumentáció vagy valamely független, szakmailag elismert szervezet [58. § (6) bekezdés] minősítése.

Tehát ha nem definiálja pontosan az elôzôleg idézett szabály szerint, akkor az adott ajánlatkérésre köteles elfogadni. Szemben veled, aki ha mégsem tetszik a szivattyú, akkor nem fogadod el, és kész. Ráadásul te leszûkítetted a szivattyúbeszállítók körét azon gyártókra, akiket te képesnek találsz arra, hogy legyártsák. Nézd meg a 10 soros leírásodat, és kreatívan gondolkodj el rajta, hogy vajon amit nem írtál bele, az alapján egy zagyszivattyú-gyártó nem indítana -e közbeszerzési pert. Ugyanis a megnevezés nem köti az ajánlattevôt.

Nem az a kérdés, hogy te képes vagy -e elkölteni 4000 Eurót egy vákuumszivattyúra, hanem az, hogy vajon a beszerzést valóban a legköltséghatékonyabban és célszerûbben teszed -e. Ha a te fônököd ezt nem vizsgálja, nem kell bizonyítanod, hogy a megvásárolt terméknél nincs jobb ár/érték arányú, akkor megvásárolhatod a haverod cégétôl is. Ezt én sem tehetem meg (mondjuk ilyen relatíve kis összegnél nem szólnak bele), pedig nem köt a közbeszerzési törvény.

Ha valamivel baj van, az nem a jelen 200 oldalas dokumentáció, hanem a közbeszerzési törvény.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2008.05.29. 15:09:32

diplomás:
mirű beszész? publikált dolgokat nem kell sehova küldeni, csak le kell vésni a címüket, és hogy hol jelentek meg (az internet világában opcionális)

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2008.05.29. 15:11:12

szomorutojas:

ez volt az első érdemi hozzászólás, köszi :)

währenßhöhleigkeitigchen 2008.05.29. 15:13:22

LiBerti · local.blog.hu/ 2008.05.29. 14:52:41
Ja, aztán valami gikszer lesz belőle, és a döntéshozót jól seggbesimogatják! Állami tulajdonú cégek ilyenkor állami intézményekhez szoktak fordulni,amiknek benne van a nevében a műszaki, a vezetők seggét óvandó. Mert ha állami mondta, és még műszaki is, nehezebb belekötni. Te se azt fikázod, hogy miért ilyen anyag, meg annyi kiló, hanem, hogy miért 200 oldal.

Egyáltalán, ki az, aki megszervezi a biciklis postások kikérdezését? Milyen szempontok szerint kérdeznek? Stb. Gyakorlatilag ehhez is egy tanulmány kellett volna. (Nekik. Mert a Posta állami cég, vagyis a mienk, érted, postás 2008.05.29. 14:32:51 ?)

A vicc az, hogy néha két, különböző hozzáállású tanulmány jobb, mint egy. Mert a műszaki tanácsadó sem biztos, hogy tudja a tutit, viszont nélküle rizikosabb a döntéshozónak. (Példa: külföldi megbízó kér szakvéleményt egy kütyüre, aminek eredménye, hogy gyakorlatilag atombiztossá kellene tenni a kütyüt. A szakértő számos állami referenciával rendelkezett :) - biztos sokszor kértek tőle túlbiztosítást.
Mivel mind a kivitelező, mind a külföldi megbízó drágállotta az atombiztosságot, kértek egy, külföldi, és nem állami refenernciákkal rendelkező szakértőtől is számításokat, és máris faragtak a költségből ... A moi hivatal képviselője mindkét szakvéleményt elfogadhatónak tartotta.)15:10 2008.05.29.

Comandante en Jefe · local.blog.hu/ 2008.05.29. 15:09:32
Erre mondták volt egyetemen azt, hogy 80%-nak a saját munkáról kell szólnia ... lehet, hogy ezért olyan hosszú arrafelé a tudományos dolgozat.

Czigler Zsolt 2008.05.29. 15:19:49

Aki 200 oldalon le tudja írni,hogy milyen kell legyen az meg is tudja tervezni,és le tudja vezényelni a próbagyártást és a tesztelést.Következésképp ez egy nagy-nagy Panamázás,semmi több.

Pötyy 2008.05.29. 15:28:25

orv:
Tökéletesen igazad van, ezt már én is hangoztattam jóval feljebb, csak valahogy az ilyenekre nem reagál a sok-sok "szakértő", biztos a BME-n dolgoznak a kerékpár-tanszéken :)

Commandante:
Azért csak óvatosan ezzel az interneten meg opcionális-sal, ugyanis nem az, különben egyáltalán nem hivatkozás, visszakereshetőnek kell lennie. És azt se felejtsük el, hogy az internetrte bárki bármit írhat(mint én most), tehát igen erőteljes kritikával kell élni, ha bármilyen tudományos munkában forrásként akarod használni. (persze van a könyvekben is hülyeség :))

währenßhöhleigkeitigchen 2008.05.29. 15:29:20

orv 2008.05.29. 15:19:49 És biztos mindezt a legolcsóbban?

(A panama nem ott van, hogy szakvéleményre van szükség, hanem ott, hogy vmi miatt mindig ugyanazok szakvélekednek: ha nem a BME, akkor a miskolci. Tényleg, a szakértőket nem versenyeztették? Vagy ebbe senki nem akar belekötni?)

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2008.05.29. 15:29:32

"A vicc az, hogy néha két, különböző hozzáállású tanulmány jobb, mint egy"
Ez sok más területen is így van :)

---

"Erre mondták volt egyetemen azt, hogy 80%-nak a saját munkáról kell szólnia ... lehet, hogy ezért olyan hosszú arrafelé a tudományos dolgozat."

Mondom, hogy nincs ilyen (kötelező) összefüggés.
Egy-egy tényleg komoly tudományos áttörést leíró cikk is néha csak 10-15 oldal, de olyan is volt már, hogy csak négy.
Egy tézisnek ennél közérthetőbbnek kell lennie, ezért szükségszerűen több lesz. Hogy pontosan mennyi, azt egyéni ízlés, formai követelmények stb. szabják meg.

Nem igaz, hogy mennyiség=minőség. Tudományban sem.
És persze a fordítottja sem: egy felfedezést bemutató cikk is lehet 100 oldalas, és a 40 oldalas diplomamunka is lehet fércmű.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2008.05.29. 15:31:46

Pötyy:

"Azért csak óvatosan ezzel az interneten meg opcionális-sal, ugyanis nem az, különben egyáltalán nem hivatkozás, visszakereshetőnek kell lennie"
nyilván. értsd így :)

"igen erőteljes kritikával kell élni'"
ez is nyilván :)

szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2008.05.29. 15:33:56

orv:
természetesen igen közel van hozzá, csupán gyártócég kell, akik képesek az adott technológiai elvárások teljesítésére, az adott gyártócég gépeinek az ismerete kell ahhoz, hogy az adott gépek felszerszámozásához, felprogramozásához megtervezze a lépéseket, mivel összetett egységrôl van szó, összeszerelô üzem is kell.

Ha te megtervezel egy mûanyag tárgyat, pontos 100 oldalas leírással, még mindig fényévekre vagy a legyártásához szükséges ismeretektôl. Eljárás, szerszám tervezés, szerszám gyártatás, szerszám anyagminôség, folyamatbeállítás, csomagolás, szálĺítás. Ha mindezt arra akarod bízni, aki képes mûanyag bizbaszokat tervezni, nem leszel sikeres.

mizie 2008.05.29. 15:36:02

én a közgázról ismerem ezeket a tanulmányokat, amiket a kedves tanszékvezető odaad a diákoknak, 1-2 nap alatt összedobják fejenként 50 ezerért, a tanszékvezető aláírja a nevét és bezsebeli a 2 milliót érte (amiből persze 700 ezer a tanulmány kiírójának megy vissza)

így szép az élet :)

szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2008.05.29. 15:41:51

Pötty:

az esetek döntô részében nagyon messze van egy jó tervezômérnök a mûhelyek koszától.
Kaptam én már olyan dokumentációt mérnöktôl, ami pontos és kifogástalan volt, de amikor a megvalósításához kezdtünk kiderült hogy 30-40%kal lehet csökkenteni a komplexitását a funkcionalitás megtartásával.
Nagyon más a gyártás, mint a tervezés.

szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2008.05.29. 15:42:54

mizie:
és mit gyártottak le annak alapján?
kormányprogramot :-D :-D

Pötyy 2008.05.29. 15:55:31

szomorutojas:
A gyártást nem én mondtam, de nem sértődöm meg :)
Az én véleményem, hogy egy bicklibeszerzéshez nem kell tanulmányt kérni. De persze az ügyben nem ez a legidegesítőbb, hanem a beszerzés végösszege, ehhez képest ez smafu.
Bár most én is álami cégnél dolgozom, ahol ugye kötelező a közbeszerzés. Na ezért nincs két hete elem a falióránkban :) Kíváncsi lennék mit szólna az irodavezető, ha eléállnék, hogy nekünk elem kell, ő meg írhatna ki közbeszerzési pályázatot...
(Ez csak vicc volt, tudom, h erre nem kell kiírni :))

diplomás 2008.05.29. 15:56:07

Lám-lám, és Tojás nem azt vetette elénk, hogy, akit érdekel, nézze meg a 2003. évi CXXIX. TV-t, még csak nem is linkelte be, hanem elénk tette: Tessék, erről van szó. (Köszönöm) Mert ha nem igy tesz, akkor még most is folyna a vita az oldalszámokról.
Kedves Comandante, tedd meg nekem azt a szivességet, hogy kitalálod, mikor jártam iskolába, ha előbb a hidrogén súlyát tanultam atomsúlynak, aztán a szén 1/12-ed részét, majd az oxigén 1/16-át? Nem egyszerűbb, ha leírom? Lehet, hogy elég hivatkozni a (többször módosított) Ilyenmegolyan Törvényhelyre, de nem mondható sem udvariasnak, sem pontosnak. Hátha épp most módosítják ezredeszer.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2008.05.29. 16:01:06

diplomás:

1. valóban, de nem is másolta ide az egészet. csak a _releváns_ részeket.
2. ide lazítani járok apró holtidőimben, nem pedig a közbeszerzési törvénnyel való foglalkozás a szakmám, egy hivatkozással nem is tudnék annyit kezdeni, mint pl. egy jogász (akinek pontosan elég a joghelyet megadni, és nem is szokás teljes törvényeket idézgetni jogászoknál).
3. te éppen csak egy dolgot nem adtál meg a keresési kérésedhez: a hivatkozást.

diplomás 2008.05.29. 16:03:25

wikipedia :) Azt hittem, ez a Net korában már...

diplomás 2008.05.29. 16:06:27

(nem kötekedni akarok, csak én valóban megéltem ezeknek az "állandóknak" a megváltozását)

szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2008.05.29. 16:14:04

Pötty:
azért írtam neked, mert egyetértésedet hangoztattad orvval :)

Egy percig sem védem sem magát a konkrét eljárást, sem a kiírás tartalmát. Ha egyetlen cégre volt kiírva az kétségtelenül sérti a törvényt.
Az árat viszont sok éves ipari tapasztalattal a hátam mögött nem tudom felmérni hogy sok -e. Az ipari minôség sokszor többszöröse a FMCG áraknak.

Ennek ellenére kevés illúzióm van, csak az árban foglalt pofátlanság %-át nem tudom felmérni.

szomorutojas · http://tojas.blog.hu 2008.05.29. 16:22:04

Szerintem mindenki jobban jár, ha a biciklik technikai dokumentációját a BME-n írják meg, és nem a Postán. A Postán ugyanis valószínûleg képtelenek összeállítani egy ilyet, legalábbis jól nem valószínû. Ha egy rosszul kiírt ajánlatkérés eredményeképp rossz minôségû biciklik járnák az utakat, akkor annak jogosan komoly felháborodás lenne az eredménye.

A korábbi cégcsoportnál, ahol dolgoztam külön volt egy tervezôiroda, akik a berendezéseinket tervezték, vagy a beszerzésekrôl döntöttek. Nem azért, mert nem volt minden cégnél jó mérnök, hanem azért, mert ôk ehhez értettek a legjobban, illetve ôk értettek ehhez a legjobban. Az volt a dolguk, hogy a kinézett piaci réshez megtalálják a legmegfelelôbb üzemtípust. A profit ezt kívánta, hamár fenntartunk egy BME-t ahol van erre kapacitás, csinálják meg ôk, az általunk fenntartot posta számára.

tervező 2008.05.29. 23:44:44

nem biztos, hogy formatervezőként felérek a fent említett művelt főkhöz :), de:
-200 oldal vagy 50, ha a végeredmény egy drága "egyedi" vas, ami semmi javulást-értsd innovációt nem képes felmutatni a felhasználónak elég szar a helyzet, ja és mindezt bazidrágán
-legyártatás témában: remélem nem egy bme tanulmány alapján kell gyártatni a pályázó cégeknek kerékpárt -nem űrhajót :)-biciklit! amiből ha a t. pályázók mindegyike küld 5-5 tesztpéldányt a tenderre, oszt a posta leteszteli, ne derülne ki melyik a legjobb (totál tanulmánymentesen)
-apropó: ellenőrizte valaki az index állításának valóságtartalmát :))
süti beállítások módosítása