Update: Rájöttek a forgalmi dugó ellenszerére - Inforádió, 2008. január 28.
Pár szó a modellről és tanulságairól, szakbarbároknak...
Egy autó mozgását a következők határozzák meg:
- szabad mozgás: óhajtott sebesség, valamint a gyorsítás intenzitása (az ahhoz való relaxáció) zavartalan haladás esetén (Ez eddig egyszerű exponenciális a modellben).
- "kölcsönhatás": annál intenzívebb lassítás, minél közelebb látja magához az előtte haladó autót. (Nem lineáris függvény szerint).
- késleltetés: a koma nem a valós helyzetet, hanem egy rövid idővel azelőttit reagál le fékezéskor.
A vizsgálat periodikus határfeltétellel történik (körút). A kezdeti állapot nem különösebben érdekes, mert a kérdés a stabilitás: vagy létrejön a nyugodt, egyenletes haladás a legkuszább felállásból is, vagy pedig a legkisebb zavartól is dugul az egész.
A fenti faktorok mellett nyilvánvalóan fontos még az autók sűrűsége az úton.
Innentől már el lehet képzelni a paraméterteret, és benne a stabilitásvesztésnek megfelelő bifurkációs felületeket.
A szimuláció még a könnyebb része a dolognak, mert késleltetett diffegyenletrendszerekkel számolni mocsok egy dolog lehet. De ezt főleg Gáborék tudják...
Gondolom, nem okoz nagy meglepetést, hogy akár az autók sűrűsége, akár a túl nagy óhajtott sebesség, akár a túl nagy reakcióidő okozhat dugulást. A dologban az a szép, hogy jól illeszthető a valóságra - a legegyszerűbb ilyen modell - és egyuttal analitikusan megérthetőek a korábbi tapasztalatok.
Utolsó kommentek