Utolsó kommentek

  • Comandante en Jefe: Hát igen, mi ennek utánaolvastunk, úgyhogy kihagytuk a követséges mókát. Persze nekünk egyszerűbb ... (2016.01.06. 17:42) Kanossza
  • Comandante en Jefe: @Eino81: Szerintem azért, mert önmagában a prágai reptér utasai kevesen vannak egy metróhoz (jó d... (2015.04.11. 08:01) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • igi1: Ez ugyanolyan mint a nagy hadron ütköztető csak nem lehet érteni hogy ez egy metró!? (2015.04.09. 14:03) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • igi1: Ronda és semmilyen legalább vmi színt vittek volna bele... Jó még a némi zöld is segít vmit Az ... (2015.04.09. 13:57) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • Eino81: Hogy miért Motol felé vitték, azt nem értettük, ha nem kanyarodik le délre, egyenesen elmehettek v... (2015.04.09. 13:39) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • Comandante en Jefe: Hát igen, mi ennek utánaolvastunk, úgyhogy kihagytuk a követséges mókát. Persze nekünk egyszerűbb ... (2016.01.06. 17:42) Kanossza
  • Comandante en Jefe: @Eino81: Szerintem azért, mert önmagában a prágai reptér utasai kevesen vannak egy metróhoz (jó d... (2015.04.11. 08:01) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • bvb09: Vannak jogos (Geneva) és ésszerűtlen kifogásai a posztolónak. A nyelvünk már csak olyan, hogy beép... (2014.09.02. 09:50) Angol-magyar for Dummies
  • belac++: Alfa137: első tipped a detektálási módra korrekt. Itt egy cikk, ami kicsit többet leír erről a dol... (2014.02.15. 10:28) Repül az antihidrogén, ki tudja hol áll meg... @ CERN
  • ptarjan: Találok ám párhuzamokat a tudománybeli pályázati rendszerrel, publish or perish, stb... Egészen od... (2014.02.10. 16:41) A Dal...

(Nem)lokális emberek

Az életről,
a világmindenségről,
meg mindenről

Címkék

3in1 (3) abszurd (12) anglia (3) angol (4) antianyag (1) apple (3) atom (2) ausztria (8) bamako (1) bank (1) beautiful south (1) bécs (7) bill bryson (1) bkv (7) blog (1) bonn (1) boston (1) bringa (3) britpop (1) brookhaven (1) budapest (15) bumli (10) cern (6) CERN (1) csehország (1) csirke (1) danubius (1) debrecen (1) demszky (2) diehappy evangéliuma (1) egészségügy (2) élet (10) előrehozott választás (1) emacs (9) észak balkán (1) eurovízió (1) fénysebesség (1) fika (2) film (5) fizika (10) foci (1) fordítás (3) fotó (2) fraktál (1) franciaország (1) függővasút (1) gasztronómia (3) gazdaság (2) genf (5) gitár (3) google (2) gyurcsány (1) hejesírás (3) hellókarácsony (2) Higgs (1) hír (1) hivatal (1) hollandia (1) homár (8) hulyek (2) hulyeseg (3) humor (10) index (1) indián (1) internet (4) interplanetaris (1) ital (2) itunes (1) japán (3) kelet (1) kelet ausztria (1) koldus (1) költészet (3) koncert (3) konyhazoom (1) könyv (4) közlekedés (37) krassó (1) kritika (3) kvark gluon plazma (2) labdarúgás (1) latex (1) legenda (1) lengyelország (1) lenovo (1) LHC (1) lhc (2) linux (7) mac (4) madár (1) magyar (4) magyarország (44) magyar október párt (1) malév (2) matematika (2) máv (7) metallica (1) metró (8) mezőgazdaság (1) microsoft (2) Mike Stern (1) mikor lesz végre előrehozott választás? (1) MTV (1) munka (3) nagy britannia (2) naprendszer (1) németország (2) népszavazás (2) neutrínó (1) nobel (3) notes from a big country (1) nyelv (5) oktatás (3) open access (1) open stage székelylend (1) Oy Noz (1) pápa (1) pc (2) pedagogia (1) penzugyek (3) perfect fluid (1) politika (19) posta (2) prága (2) presentation (1) programajánló (1) rádió (1) reform (2) reklám (1) rendszerváltás (1) repülés (14) részecskék (1) sajt (1) sci fi (1) sláger (1) stefan (1) suse (1) szakszervezet (1) számítástechnika (22) szeged (1) sztrájk (5) tech (5) teherautó (1) tej (1) télapó (2) telefon (1) természet (2) thaiföld (1) troli (2) tudomány (11) tűz (1) tv (3) ubuntu (3) újságírás (2) ukrajna (1) upc (1) uránia (1) usa (12) utazás (8) választás (1) vallás (5) válság (1) vasút (14) vélemény (2) vidék (2) világbajnok (1) villamos (3) vitorlázórepülés (1) web2 (1) word (2) zene (18) Címkefelhő

LiBerti pár fotója

Vezércikk

2008.01.23. 11:42 | Comandante en Jefe | 15 komment

Címkék: anglia közlekedés magyarország tudomány matematika fizika

Magyar matematikusok fejtették meg a dugók titkát, kiáltja a világba az index címoldala. Bár ez talán a szerző BBC-s szereplése után nem akkora szám, de öröm itt viszontlátni. (Tudva azt, hogy Gáborék évek kemény munkáját áldozták a modellek felállítására, analitikus megoldására, stabilitásvizsgálatra, szimulálására és ellenőrzésére, majd az eredmény megismertetésére - az érdem szikrányi része mégis az enyém a szimulációs progi első változatának megírásával, ami mellesleg az első tudományos munkám)

Update: Rájöttek a forgalmi dugó ellenszerére - Inforádió, 2008. január 28.

Pár szó a modellről és tanulságairól, szakbarbároknak...

Egy autó mozgását a következők határozzák meg:
- szabad mozgás: óhajtott sebesség, valamint a gyorsítás intenzitása (az ahhoz való relaxáció) zavartalan haladás esetén (Ez eddig egyszerű exponenciális a modellben).
- "kölcsönhatás": annál intenzívebb lassítás, minél közelebb látja magához az előtte haladó autót. (Nem lineáris függvény szerint).
- késleltetés: a koma nem a valós helyzetet, hanem egy rövid idővel azelőttit reagál le fékezéskor.

A vizsgálat periodikus határfeltétellel történik (körút). A kezdeti állapot nem különösebben érdekes, mert a kérdés a stabilitás: vagy létrejön a nyugodt, egyenletes haladás a legkuszább felállásból is, vagy pedig a legkisebb zavartól is dugul az egész.

A fenti faktorok mellett nyilvánvalóan fontos  még az autók sűrűsége az úton.
Innentől már el lehet képzelni a paraméterteret, és benne a stabilitásvesztésnek megfelelő bifurkációs felületeket.

A szimuláció még a könnyebb része a dolognak, mert késleltetett diffegyenletrendszerekkel számolni mocsok egy dolog lehet. De ezt főleg Gáborék tudják...

Gondolom, nem okoz nagy meglepetést, hogy akár az autók sűrűsége, akár a túl nagy óhajtott sebesség, akár a túl nagy reakcióidő okozhat dugulást. A dologban az a szép, hogy jól illeszthető a valóságra - a legegyszerűbb ilyen modell - és egyuttal analitikusan megérthetőek a korábbi tapasztalatok.

A bejegyzés trackback címe:

https://local.blog.hu/api/trackback/id/tr69308416

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

LiBerti 2008.01.23. 13:38:28

Nem rossz! A tanulság tehát az, hogy az ilyen dugókat az egymást 0.5 km/h sebességkülönbséggel előző kamionok okozzák, akik miatt a belső sávban haladóknak le kell lassítaniuk 90-re.

A szimuláció viszont még bővíthető lenne pl. több sávval, és ebből adódóan sávváltással. Az talán tompíthatja a dugók kialakulását. Vagy éppen ellenkezőleg, segítheti?

ptarjan 2008.01.23. 21:12:32

Hehe. Eddig arra voltunk büszkék, ha a local blog kikerült Index főoldalra. Most meg egy Index főoldalas cikkből lett posztunk. Éljen a pozitív visszacsatolás! :-P

ptarjan 2008.01.23. 21:24:11

Egyébként én azt gyanítom, hogy ez a gyűrű-konfiguráció azért eléggé megváltoztathatja az eredményeket, mert meglehetősen irreálisnak tűnik. A gyűrűben ha egyszer beállt a dugó, az valóban állandósul, mert nincs hova megszűnnie, egy egyenes úton viszont a dugó eleje folyamatosan leszakad és távolodik, szóval szerintem *az ilyen fajta* dugó előbb-utóbb spontán is megszűnik. Gyűrű alakú út persze van, a nagyvárosokat elkerülő autópályák, nadehát azok se zártak, egy rakás oldalág nyílik belőlük, és viszonylag ritkán fordul elő, hogy az autók csak körbe-körbe mennének rajta.

A dugóküszöbnyi fékezés nagysága meg nyilván függ az átlagos követési távolságtól. Hoppácska: milyen a követési távolságok eloszlása? És igen, a 2 sáv valószínűleg több, mint kétszer jobban elkomplikálja a helyzetet...

Izé, bocsi, hogy az oldalvonalról ugatok bele, anélkül, hogy az eredeti cikket elolvastam volna, a felvetéseinkre biztos a szerzők is gondoltak már...

LiBerti 2008.01.23. 23:17:16

Szerintem a gyűrű alaknak nincs sok jelentősége. Mert ugye egy egyenes (két végén nyitott) alaknál az autók "a nagy büdös semmiből jönnek, és mennek a nagy büdös semmibe", addig a gyűrű alak ugyanez, csak egyszerűen reciklálod az autókat (if (end) goto start). A gyűrűben is meg tud szűnni a dugó, hiszen a gyűrű mentén tud mozogni, így van hova megszűnnie.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2008.01.24. 02:58:20

Gyűrű vs. egyenes
------------------------

LiBertinél a pont. A gyűrű csupán periodikus határfeltétel, a körutat tetszőlegesen nagyra lehet venni, és a méretnek nincs túl nagy jelentősége. (Szimulációban minden további nélkül növelhető, és meg is tettük - az analitikus számításokat Gáborék először csak 2-3, később asszem tetszőleges páros számú autóra megcsinálták. Ez egy rohadt nehéz számítás, késleltetett diffegyenlet-rendszer).
A dugó kellő forgalom mellett egyenes úton _sem_ oldódik fel, - amúgy valóságban sem - hanem folyamatosan araszol hátra, mert az autók nem tudnak az elejéről nagyobb ütemben elszakadni, mint ahogy érkeznek a végébe. Adott esetben több "hullámnyi" dugó is terjed hátrafelé. Asszem ilyet láttál már a túltelített LIE-n, de szépen reprodukálható a szimulációban is egyetlen zavartényezőből kialakuló öt független, hátrafelé köröző dugó. (Amik soká, lassan majd egybeolvadnak)

A követési távolságok
--------------------------
Az eloszlásuk lényegében mindegy, csak az átlag (autósűrűség) érdekes, ugyanis ez stabilitási kérdés: egy kis zavar dugóhoz vezet-e, vagy pont hogy kiegyenlítődnek a követések?

A modellről mindjárt írok kicsit update-ként.

ptarjan 2008.01.24. 08:08:09

Revideálom magam: az elágazásmentes gyűrűben is visszagyorsulhat a forgalom, ha egyes sofőrök agresszívek és elkezdenek rámenni az előttük menőre (vérben forgó szem opció), és minden sofőr pszichológiailag terrorizálható a gyorsításra ezzel a módszerrel.

Érdekes ez, na.

ptarjan 2008.01.24. 08:10:49

Ja, most látom, amit az előző kommentem elé írtatok.

Oké, jöhet a konkrét info, én itt csak fejben futtatok, és az nem biztos, hogy jó :-)

LiBerti 2008.01.24. 10:47:23

Azért kapok egy extra pontot, hogy önállóan, mindenféle Google/Wikipédia segítség nélkül rájöttem arra, hogy a LIE az a Long Island Expressway?

ptarjan 2008.01.24. 17:24:36

Kapsz hát! Nem sajnálom tőled :-)
Tényleg úgy is emlegettük, hogy "...és akkor rámész a hazugságra..."

whitehorses 2008.01.28. 10:05:04

khm... bocsánat hogy közbeszólok, de a gyűrűs megoldásnál éppenhogy kisebb a bibi, mint egyenes úton.

Ennek az oka az, hogy a gyűrűben az autók sűrűsége csökken a dugó méretének növekedésével, emiatt a dugó "beáll" egy bizonyos méretűre, és tovább nem nő. (hopp, mégegy diffegyenlet) Egyébként ez a 2. szimulációnál is látszik: a jobb alsó grafikonon egy negatív logaritmusgörbe körvanalzódik.

Egyenes úton ha feltételezzük hogy az autók folyamatosan, azonos sűrűség mellett érkeznek a dugóhoz, akkor a dugó végtelen nagyra fog duzzadni emiatt.

whitehorses 2008.01.28. 10:39:42

Butaságokat beszélek, a logartimus az nem is konvergál. Mindegy, de azt hiszem érthető mire gondoltam.

A "késleltetett differenciál-egyenlet" alatt mit kell érteni? Kávészünet? :)

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2008.01.28. 14:49:06

Hello

whitehorses, persze igazad van, de ha a kör nem túl kicsi, akkor a stabilitásvesztésben nincs szerepe az autók elfogyásának.
(A szimulációkban az érzékelhető fogyás már sokkal a dugó kialakulása után történt.)

Késleltetett diffegyenlet:"klasszikus" esetben ugye van x(t), meg dx(t)/dt a képletben, na itt még bejön mellé x egy vagy sok korábbi értékétől való függés, mondjuk x(t-T) formában.
Ebben a példában az előző autó viselkedésére adott reakció átfutási ideje hozza be a késleltetést.

Közben a szerző felhomályosított, hogy a kezdeti egyszerű esetekkel szemben nagyon is VAN szerepe a kezdeti állapotnak a stabilitásvesztésben. Ha lesz majd több infóm, írok apdétet.

whitehorses 2008.02.04. 16:57:18

hmmm...

Amit én fölvetettem, az volt, hogy a körben haladó autók esetén --- mivel véges számú autó halad ilyenkor a körben --- ha kialakul egy dugó, akkor a dugó mérete nem fog végtelenségig növekedni, ellentétben azzal az esettel, amikor egyenes úton haladó végtelen számú járművet képzelünk (azaz folyton van utánpótlás, mégpedig azonos "sűrűség" mellett)

Sajnos elég sok a változó, ezért nehéz az összefüggések átlátása --- gondolom odát is így vagytok vele. Mindenesetre ha fixnek vesszük az autók számát, a reakcióidőt, meg még kitudja mi más mindent, akkor a kör kerületének növelésével csökken a sűrűség, ezzel pedig csökken a dugó kialakulásának lehetősége. Az hogy ha egyszer beindul a dugó --- például valaki túl nagyot fékez --- akkor vissza tud-e állni normálisba, vagy mindenképpen végtelenségig növekszik, ez... hát gondolom ez a NAGY kérdés. (vagy hogy mi miatt, ha igen)

Viszont erre az autók érkezésének gyakorisága mindenképpen hatással van, márpedig bármekkora is a kör, a szimuláció bizonyítja, hogy ha nem is minden esetben, de van olyan amikor a dugó nem fog magától föloldódni. Ilyen esetben egyenes úton a dugó végtelen nagyra fog duzzadni, míg kör esetén beáll a dugó egy bizonyos méretűre.

A probléma analógiájaként még fölhoznék egy példát: Egy szivattyú egységnyi idő alatt bizonyos mennyiségű vizet pumpál egy kádba, ahonnan bizonyos sebességgel a lefolyón kifolyik a víz. Nyilván való, ha gyorsabban folyik be mintahogy ki, akkor feltéve hogy végtelen nagy a kád, végtelenségig fog fölgyülemleni a víz --- ha nem, akkor meg túlcsordul.

Na most ha ugyanebbe a rendszerbe megadott mennyiségű vizet recirkulálunk, akkor hiába akarja a szivattyú ugyanazt a teljesítményt leadni, ha túl sok víz gyülemlett föl a kádban, akkor nem lessz minek befolynia, amig nem folyt ki... duhh.

Gondolom egyértelmű, hogy utóbbi a kör analógiája, előbbi az egyenesé.

Nem tudom ez mennyire beszélek hülyeségeket, lehet hogy valahol bibi van benne?

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2008.02.05. 11:25:16

A félreértéseket elkerülendő : én nem dolgozom ezen a projekten, volt egy kis közöm az induláshoz 5-6 éve, aztán annyi. Tehát én is kibic vagyok...
---

Jól értelmezed a kérdést, nem az a vizsgálat tárgya, hogy mikor fogynak ki az autók a (csak korlátozottan modellezett) világból, hanem hogy létrejön és megmarad-e a dugó.

(Az előbbi esetleg egy városban lehet érdekes: ki tud-e alakulni a teljes telítettség - "gridlock" a hálózaton, de ez egy nyílt úton a forgalom dinamikáját vizsgáló modell.)

Az is stimmel, hogy autók sűrűsége a meghatározó paraméter, nem a darabszámuk.

A szivattyús analógiával élve : ha arra vagyunk kíváncsiak, hogy elönti-e előbb-utóbb a víz a szobát, akkor nem az a kérdés, hogy mekkora a kád (végtelen kád úgysenem van :) ), hanem hogy bírja-e a lefolyó a beszivattyúzott vízmennyiséget.
süti beállítások módosítása