Utolsó kommentek

  • Comandante en Jefe: Hát igen, mi ennek utánaolvastunk, úgyhogy kihagytuk a követséges mókát. Persze nekünk egyszerűbb ... (2016.01.06. 17:42) Kanossza
  • Comandante en Jefe: @Eino81: Szerintem azért, mert önmagában a prágai reptér utasai kevesen vannak egy metróhoz (jó d... (2015.04.11. 08:01) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • igi1: Ez ugyanolyan mint a nagy hadron ütköztető csak nem lehet érteni hogy ez egy metró!? (2015.04.09. 14:03) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • igi1: Ronda és semmilyen legalább vmi színt vittek volna bele... Jó még a némi zöld is segít vmit Az ... (2015.04.09. 13:57) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • Eino81: Hogy miért Motol felé vitték, azt nem értettük, ha nem kanyarodik le délre, egyenesen elmehettek v... (2015.04.09. 13:39) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • Comandante en Jefe: Hát igen, mi ennek utánaolvastunk, úgyhogy kihagytuk a követséges mókát. Persze nekünk egyszerűbb ... (2016.01.06. 17:42) Kanossza
  • Comandante en Jefe: @Eino81: Szerintem azért, mert önmagában a prágai reptér utasai kevesen vannak egy metróhoz (jó d... (2015.04.11. 08:01) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • bvb09: Vannak jogos (Geneva) és ésszerűtlen kifogásai a posztolónak. A nyelvünk már csak olyan, hogy beép... (2014.09.02. 09:50) Angol-magyar for Dummies
  • belac++: Alfa137: első tipped a detektálási módra korrekt. Itt egy cikk, ami kicsit többet leír erről a dol... (2014.02.15. 10:28) Repül az antihidrogén, ki tudja hol áll meg... @ CERN
  • ptarjan: Találok ám párhuzamokat a tudománybeli pályázati rendszerrel, publish or perish, stb... Egészen od... (2014.02.10. 16:41) A Dal...

(Nem)lokális emberek

Az életről,
a világmindenségről,
meg mindenről

Címkék

3in1 (3) abszurd (12) anglia (3) angol (4) antianyag (1) apple (3) atom (2) ausztria (8) bamako (1) bank (1) beautiful south (1) bécs (7) bill bryson (1) bkv (7) blog (1) bonn (1) boston (1) bringa (3) britpop (1) brookhaven (1) budapest (15) bumli (10) CERN (1) cern (6) csehország (1) csirke (1) danubius (1) debrecen (1) demszky (2) diehappy evangéliuma (1) egészségügy (2) élet (10) előrehozott választás (1) emacs (9) észak balkán (1) eurovízió (1) fénysebesség (1) fika (2) film (5) fizika (10) foci (1) fordítás (3) fotó (2) fraktál (1) franciaország (1) függővasút (1) gasztronómia (3) gazdaság (2) genf (5) gitár (3) google (2) gyurcsány (1) hejesírás (3) hellókarácsony (2) Higgs (1) hír (1) hivatal (1) hollandia (1) homár (8) hulyek (2) hulyeseg (3) humor (10) index (1) indián (1) internet (4) interplanetaris (1) ital (2) itunes (1) japán (3) kelet (1) kelet ausztria (1) koldus (1) költészet (3) koncert (3) konyhazoom (1) könyv (4) közlekedés (37) krassó (1) kritika (3) kvark gluon plazma (2) labdarúgás (1) latex (1) legenda (1) lengyelország (1) lenovo (1) LHC (1) lhc (2) linux (7) mac (4) madár (1) magyar (4) magyarország (44) magyar október párt (1) malév (2) matematika (2) máv (7) metallica (1) metró (8) mezőgazdaság (1) microsoft (2) Mike Stern (1) mikor lesz végre előrehozott választás? (1) MTV (1) munka (3) nagy britannia (2) naprendszer (1) németország (2) népszavazás (2) neutrínó (1) nobel (3) notes from a big country (1) nyelv (5) oktatás (3) open access (1) open stage székelylend (1) Oy Noz (1) pápa (1) pc (2) pedagogia (1) penzugyek (3) perfect fluid (1) politika (19) posta (2) prága (2) presentation (1) programajánló (1) rádió (1) reform (2) reklám (1) rendszerváltás (1) repülés (14) részecskék (1) sajt (1) sci fi (1) sláger (1) stefan (1) suse (1) szakszervezet (1) számítástechnika (22) szeged (1) sztrájk (5) tech (5) teherautó (1) tej (1) télapó (2) telefon (1) természet (2) thaiföld (1) troli (2) tudomány (11) tűz (1) tv (3) ubuntu (3) újságírás (2) ukrajna (1) upc (1) uránia (1) usa (12) utazás (8) választás (1) vallás (5) válság (1) vasút (14) vélemény (2) vidék (2) világbajnok (1) villamos (3) vitorlázórepülés (1) web2 (1) word (2) zene (18) Címkefelhő

LiBerti pár fotója

Bumli: Közlekedés Ukrajnában

2007.11.09. 11:07 | Comandante en Jefe | 1 komment

Címkék: közlekedés utazás ukrajna metró villamos troli bumli

A Bumli ezentúl a közlekedési aspektusú élménybeszámolóim márkavédjegye lesz. Szóval sorozat, avagy blog-a-blogban. Nem tudom, hány epizódot fog megélni, de íme itt az első!

Nohátakkor...

 

vrobee: Volgas

Kétszer jártam Ukrajnában, ebben a posztszovjet államban, és akkor sem elsősorban a közlekedést "tesztelni", így hát nem lehet teljes a kép. Nem is fényképeztem sokat. Mégis úgy gondolom, hogy a dolognak van egy olyan hangulata, amit át tudok adni. Egy kis -nálunk már kihalt- szocializmus, egy kis kelet... Kelet nem csak a vad, hanem a mesés értelemben is. (Vagy tudtok közelebbi helyet, ahol tatárt látni természetes élőhelyén, a kán palotájában a XXI. században?)

A fenti képpel ellentétben elsősorban a tömegközlekedésről lesz szó. A nagyobb városokban van villamos- troli- esetleg metróhálózat (utóbbi: Kijev és Dnyepropetrovszk). A legtöbb helyen az állami buszközlekedést azonban már felszámolták, vagy erőteljesen visszavágták. Cserébe a városokat magáncégek buszai, marsrutkái lepték el. Ez utóbbi iránytaxi (ld. még: maxitaxi, dolmus), vagyis határozott útvonalon, de szigorúan igény szerint (vagyis alaposan kitömve), és az állami járgányoknál magasabb viteldíjjal közlekedő mini- vagy midibusz.

Lemberg (Львів, Львов, Lwów, Ilyvó)

Galícia fővárosa, Egykor nagyhírű multikulti város, a lengyelek számára olyan jelentőséggel bír, mint nekünk Kolozsvár. Építészetlieg erősen emlékeztet Krakkóra, de a Kelet Velencéjének is mondják - egyik helyen sem jártam még - mindenesetre lenyűgöző. A monarchiás hatás is erősen érződik rajta. vrobee: Lemberg KT4 vrobee: Lemberg KT4 vrobee: Lemberg KT4 A közlekedés legfeltűnőbb jellegzetessége a kockakaköves utcák és a keskennyomközű (méteres) villamoshálózat, amit itt is -mint jellemzően mindenhol- Tátrák népesítenek be. Lembergben a T4 és a rövidcsuklós KT4 típus a jellemző.

Kijev (Київ, Киев)

Ősi főváros ezeréves templomokkal, sokkoló birodalmi épületekkel, gigantikus szocreál szoborparkokkal. Na de minket a közlekedés érdekel...

Metró

A legtöbb látogató számára valószínűleg a legérdekesebb közlekedési eszköz a városban. Maga a hálózat a "tipikus szocialista" elrendezés három, egymást a belvárosban háromszög-alakban metsző vonal. A széles nyomtávú vonalakon ötkocsis szerelvények futnak, a Budapestről jól ismert Metrowagonmash E ill. 81-es szériájú kocsikkal. Ezeket aztán nem is igazán fényképeztem, na de az állomások! Bár a metró elég későn épült (60-ban), magán hordozza a szokásos sztálinbarokk jegyeket, ha a moszkvai vagy szentpétervári metrónál egyszerűbb kiadásban is. vrobee: Zoloti Vorotavrobee: Escalator, metro Kyiv vrobee: Relief & Plasma screen vrobee: Dnypro vrobee: Maidan Nezhaleznostivrobee: Ploshcha Lva Tolstoho Mivel Kijev elég dimbes-dombos, a képen látható Zoloti Vorota (Aranykapu, Kijev város egykori erődített kapuja) metróállomás igen mélyre került. Az állomást egymás után két, egyenként kb. a Moszkva térivel megegyező hosszúságú mozgólépcsővel lehet elérni. Igy nem meglepő, hogy bár itt lehet átszállni a piros vonal Teatralna állomására, a két kijárat egymástól a felszínen közel egy kilométerre van. A város tényleges központjában fekvő a Majdan Nezsaleznoszti és Krescsatik már nem annyira mély, és a piros vonal a Dnyepert hídon keresztezi (és egy elég meggyőző, "szovjet-hősi" stílusú állomáson meg is áll). Érdekes részletek - ahogyan a sztálinbarokk a XXI. sz. technológiájával keveredik, amilyen a reklámbevételi és utastájékoztatási célokat szolgáló plazma- és LCD kijelzők a vonatokon és az állomásokon.

A díjszabásról nem szóltam még: zsetonos rendszer van, és a nálunk a 80-as években elbontott "tökönverő" kapukon át kell bemenni. Egy zseton hosszú ideje 50 kopek. (Nagyjából 20Ft). Átszálláskor nem kell újra fizetni.

Felszíni közlekedés

A villamosvonalak elsősorban kiegészítőként szolgálnak a metróval el nem látott területeken. Az itt közlekedő kocsik egyrészt "gömbölyű tátrák" (T3-asok), másrészt a budapesti T5C5-ösökhöz hasonló, de nagyobb kocsiszekrényű "kockatátrák". (Ezek T5B6, vagy T6B5 tipusúak lehettek, vagy esetleg az ukrán utángyártású Tatra Jug T3M típus, sajnos nem tudom). A hagyományos villamosvonalakon kívül van két részben földalatti premetróvonal, amiken a felszínivel azonos villamosok közlekednek, hármas csatolásban. vrobee: Kyiv T3

A külső területeken leginkább busszal, illetve marsrutkával megy a közlekedés.

Érdekes színfolt a sikló. Ez a Podilból (alsóváros) megy fel a belvárosi nagy templomok (Mihailszka, Szofiszka) környékére, egy zsetonért.

vrobee: Kyiv funicular

A tömegközlekedést Kijevben is konszolidálni kell, amit szokás szerint az elektromos eszközök sínylenek meg. A Dinamo Kijev stadionja előtt közlekedő trolivonalnak a metróval "párhuzamos" szakaszára már lesújtott a kaszás. A Dnyeper bal partján korábban háromkocsis szerelvényekkel közlekedtek a villamosok. Ez a vonal 2004-ben pótlás nélkül megszűnt, az északról jövő vonal végállomása a Podilba, a Kontraktova metróállomásra került (ld. a képet). Mindemellett a metró állapota is látványosan romlott.

Odessza (Одеса, Одесса)

Ez a tengerparti város régebben nyitottságáról, az őt benépesítő sokféle népről volt híres. Később a partizánokról, most viszont leginkább az ukrajnában is nagy arányú bűnözésről. (Ezt sajnos a saját bőrünkön is tapasztalhattuk, amikor a rojtosra tömött villamoson áldozatul estünk a klasszikus figyelemelterelős zsebtolvajlásnak. Szerencsére csak készpénzünk bánta.) A város amúgy nagyon szép zöld, és echte feketetengeri balkano-mediterranoid hangulatú. Helyenként rendkívül lepukkant, de belváros rendben van.

A közlekedés oldaláról nagyjából a szokásos kompozíció: A villamossíneket régi, korszerűsített és újabb Tátrák róják - ottlétünk idején éppen egy új villamosvonal is épült. A troli a pesti "rázós" (Ziu9, melyből épp egy lerobbant példány került lencsevégre), illetve ennek csuklós változata (Ziu10). Buszból kicsi és nagy, régi és új, de főleg LAZ (Lvivsky Automobilny Zavod). A Patyomkin lépcső mellett fut egy vadiúj, és ingyenes (!) sikló.

vrobee: Ziu9, Odessa vrobee: Old bus, Odessa vrobee: Tramtrack, Odessa vrobee: Odessa Funicular vrobee: Odessa docks

Odessza kikötőváros, a tengeri látképet a rengeteg daru határozza meg. Ezek közül sokon hirdeti büszke felirat a GANZ-MÁVAG nevét.

Krími félsziget (Крим, Крым, Qırım)

Ez a távoli, egzotikus táj az egyik legszebb és legizgalmasabb, amit életemben láttam, Régebben főként a krími tatárok, ma elsősorban oroszok lakják. Hruscsov idején lett Ukrajna része.

Villamos itt is van, nem is akármilyen: Jevpatorijában kéttengelyes Gotha kocsik közlekednek. Ez azonban sajnos nem fért bele a programunkba. Úgyhogy a legérdekesebb közlekedési élmény, amiben részünk volt, az a

Szimferopol-Alusta-Jalta távolsági trolibuszvonal.

Na ez pont egy olyan dolog, amit az ember csak egyszer akar kipróbálni. Olcsónak olcsó, de gyorsan szertefoszlik a dolog varázsa, amikor a régi Skoda két és fél órán keresztül megy 50km/h körüli tempóval üveghangon visítva, és a fedélzeten persze a 7-es buszt megszégyenítő tömegnyomor van. A privát büdösbusz mindössze másfél óra, garantált ülőhely, így visszafelé azt választottuk. A távolsági vonal mellett mindkét városban megvan a helyi hálózat is. Szimferopolban hosszan halad a gyorstroli a helyivel közös úton - ilyenkor 2x2 vezetékpár van az út felett.

 

vrobee: dsc00834 vrobee: Trolley, Yalta vrobee: Vokzal Simferopol vrobee: Trolleybus, Yalta

Kabinnal az Ai-Petrire

Ez egy hegycsúcs, ami mintegy 1300m-re szökik közvetlenül a tengerszint mellől. Lanovka visz fel, két lépcsőben. A kilátás fantasztikus - lenne, ha aznap nem parkolt volna a csúcsra egy bazi esőfelhő, node sebaj. Szerencsére fönt az eső elől be tudtunk menekülni egy enyhén kommersz tatár fogadóba, aztán sétáltunk egyet, és hihetetlen: az egész pontosan olyan volt, mint a Bihar hegység! Még jégbarlangjuk is volt.

vrobee: Cablecar to the Ai Petri vrobee: ZIL bus vrobee: LAZ bus

És végezetül egy kép - a jobb alsó - egy öregecske, de fiatalos LAZ busz orcájáról. Ezt Bakcsiszeráj, a régi kánság fővárosa felé menet kaptam le az országúti pihenőben.

Vasút

vrobee: Lviv, Vokzal

Jobbára éjszakai vonatokkal utaztunk, és a jegyváltás különös nehézségeket jelentett. Előre kellett váltani, mert elfogytak, valamint sokféle vonat sokféle osztálya volt. Mi általában négyszemélyes kupéba váltottunk jegyet. A vagonok teljesen mások, mint az Európa nyugatabbi részein megszokottak. (A nyomtáv sem azonos: az orosz szabvány 1526mm, a nyugati pedig 1435mm. A határon átkelő vonatok - a Tisza expressz - hálókocsijait Csap állomáson megemelik, és kicserélik alattuk a forgóvázat. A tehervagonok kerekeit nem cserélgetik, hanem az árut Záhony körzetében átrakják. Záhony és Csop között kettős nyomtáv van.)

vrobee: Kyiv, Vokzal (Old terminal) vrobee: Kyiv, Vokzal (New terminal) vrobee: Double Gauge, Chop vrobee: Chop, "New" terminal vrobee: Odessa station

Magyar szemmel meglepő, hogy milyen tisztaság uralkodik mindenütt. Az állomásokat karbantartják, gyakran takarítják, a rendőri jelenlét pedig erősebb és hatékonyabb, mint nálunk. Káprázatos a kijevi főpályaudvar mindkét -a régi és a vadiúj- terminálja. (Átmenőpályaudvarról van szó, ahol a vágányokat a két terminál közrefogja, és a vágányokat széles felüljáróról lehet elérni.) Csapon, a határállomáson viszont sokkoló a szocreál új épület a hatalmas mozgalmi freskókkal, illetve a szovjet érát idéző határátlépéssel.

Zárszó

Ukrajna nagyon érdekes hely, a kettősségek hazája. Kalandvágyó közlekedésbarátoknak melegen ajánlott, garantáltan fantasztikus élményekben lesz részük. Kényes alakoknak kevésbé ajánlanám. :)



 

Diszkléjmer: A képek az én -Commandante en Jefe alias vrobee- tulajdonomat képezik. Olyanok, amilyenek. Az infók pontosságáért felelősséget nem vállalok, de hibajavítást, kiegészítéseket szívesen veszek. Köszönettel: CeJ.

A bejegyzés trackback címe:

https://local.blog.hu/api/trackback/id/tr60223322

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bela++ 2008.05.06. 12:07:32

Comandante en Jefe Urfi!

Fantasztikus a leiras, elvezet volt olvasni!
Egyszer voltam en is, mivel megboldogul Nagyanyam Munkacsrol valo, ugyhogy a csaladdal tettunk egy Ungvar-Munkacs-Beregszasz korutat. Sajnos (vagy szerencsere..) meg fiatal voltam akkoriban, ezert nem sok reszletre emlekszem, de hatarozottan kellemes es nosztalgikus elmeny volt.

süti beállítások módosítása