Reggelente busszal járok dolgozni. Tél van, hideg. Én szeretem a telet, mert friss a levegő. Legalábbis frissnek tűnik addig amíg az ember fent van a hegyen, vagy amikor elmegy a nagyszülőkhöz vidékre.
Sajnos ugyanez nem mondható el akkor, amikor a Moszkva téren felszállok a buszomra. Szeretek időben kiérni a buszhoz. Még nem érek oda, de már kicsit kilépek, hogy megpillantsam vajon bent áll-e már a kis barátom.
Többnyire bent áll. Ajtajai tárva-nyitva várják a népet. Sofőr sehol. A busz motorja, mondanom sem kell, jár. Már ebben van valami érthetetlen számomra. Lehet, hogy lehelletnyit filozófiai síkra terelem a kérdést, de mégis: miért jár a busz motorja, ha nem megy sehova még legalább 10 percig??
Nem baj, felszállok. Kinézek egy jó kis helyet, majd kényelembe helyezem magam, és előveszem az aktuális könyvemet...
De sajnos csak nem az igazi valami. Izgek, mozgok, nem értem. De aztán rájövök: nyitva az ajtó, és (valami érthetetlen oknál fogva) jár a busz motorja. A kipufogóból jövő, kellemesnek még jóindulattal sem mondható gáz pedig beszivárog (mit beszivárog, betör!) a buszba. És, vazze, bent marad! Ez valami bámulatos!
Namost, itt álljunk meg egy pillanatra. De komolyan. Nem kell a Harvard Egyetemen végezni ahhoz, hogy belássuk a következőt. Ha egy nagyméretű, zárt dobozon vágunk egy kis lyukat, és ott bepufogunk valami büdöset (az Olvasó fantáziájára bízom, hogy mit), akkor az nem fog onnan egykönnyen kijönni. Miért nem? Mert a doboz belső térfogata nagy, ezért a gázrészecskék nagyobb valószinűséggel maradnak bent a dobozban, mintsem hogy hanyat-homlok mind a kis lyuk felé kezdjen el okosan repülni. Hát még ha a kis lyukon egyfolytában befelé jön a bűzös gáz. Hát ilyen ez a fizika.
És ilyen a BKV busz is. És csak gyűlik és gyűlik a kipufogógáz bent. Nem is értem, csak engem zavar? Én kérek elnézést, hogy nem akarok tüdőrákot kapni a saját adóimból fenntartott közlekedési vállalatom járművein.
Azt már meg sem említem, na jó mégis, hogy télen a buszokon megy a fűtés is ugye, hajjaj. De az a kis hő is, ami termelődik, pillanatokon belül elszivárog a nyitott(!) ajtón! Ha! Tehát azt mondom: oké, turáztassák a buszt, ha már ehhez szottyan úri kedvük, de akkor, könyörgöm, miért nem zárják be az ajtót? Hogy a meleg egy kicsit bent maradjon. Hogy Mari néni ne fagyjon meg. Meg hogy én se fagyjak meg. Ja, hogy akkor nem tudnak felszállni a zemberek, ha zárva vannak az ajtók! Na, EZ a 22-es csapdája!
Hadd tegyem fel ismét a mély filozófiai kérdést: vajon miért nem lehet egyszerüen nem-turáztatni a jarművet, ha úgysem megy sehova? Vagy túraztassák, de csukott ajtóval. Es nem elhagyni a buszt a sofőrnek. És ha valaki fel szeretne szállni, akkor kinyitni neki az ajtót...
Izgalmas kérdéseket és beszélgetéseket szülhetne az a témakör, hogy vajon mi célból is alakul át egy BKV busz emberek szisztematikus mérgézesét vegző gázkamrává (mert az!), de inkább ebbe ne is menjünk bele...
BKV...
2011.03.02. 00:33 | bela++ | 25 komment
Címkék: budapest közlekedés homár
A bejegyzés trackback címe:
https://local.blog.hu/api/trackback/id/tr272703019
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Figyel Castro 2011.03.02. 10:40:02
És most ezt szagolja a gyerek is, aki bennem lakik...
az_igazi_trebitsch 2011.03.02. 10:44:06
Ami a motor járatását illeti, annak lehet elfogadható indoka: a légféktartály feltöltése, a motor és a fűtési rendszer melegen tartása. Viszont a járó motorral, nyitott ajtóval magára hagyott busz súlyos felelőtlenség.
felka 2011.03.02. 10:47:15
és ez már ezer éve így megy...anno inkább nem szálltam fel, inkább fáztam mint a tömény bűz..hányinger.
és egy kicsit az is bosszant,a motort járatva romlik tovább a város levegője, lesz szmogriadó..stb.
felelőtlenség..
és egy kicsit az is bosszant,a motort járatva romlik tovább a város levegője, lesz szmogriadó..stb.
felelőtlenség..
Sparhelt · www.sparhelt.hu 2011.03.02. 10:48:44
Azért jár a motor, mert ha leállítanák, nem biztos, hogy újra elindulna magától.
bdave 2011.03.02. 10:52:28
Leállítja a motort többet nem tudja elindítani... :-)
Aki Budán lakik, hegyen és BKV-val jár sikeres ember nem lehet. :-)
Aki Budán lakik, hegyen és BKV-val jár sikeres ember nem lehet. :-)
Neménvótam 2011.03.02. 10:53:58
" Na, EZ a 22-es csapdája!"
Már rég nem 22-es, hanem 222-es. Hacsak vissza nem számozzák, mint a 90-est.
Már rég nem 22-es, hanem 222-es. Hacsak vissza nem számozzák, mint a 90-est.
balkon-úr 2011.03.02. 10:56:02
De ha leállítja, amíg kimegy a mellékhelyiségbe, közel sem biztos, hogy újra be lehet indítanil, főleg télen. Egyébként a vezetőfülke külön zárható.
balkon-úr 2011.03.02. 10:57:53
Úgy látom, jó páran ismerjük a BKV buszok műszaki állapotát! HI-HI
Iridium 2011.03.02. 10:59:55
Barátom, ha nincs ott a sofőr, nem szállhatsz elvileg fel. Persze neki se kellett volna tárva-nyitva hagyni az ajtókat. A motor meg azért jár télen, hogy .. Mindegy, feljebb valaki már megmondta miért.
zsitva 2011.03.02. 11:01:00
Ha leállítja a motort, betolod amikor indulni kellene ?
Vagy Te győzöd meg az utastársakat, hogy : Emberek ! Ugrás le + 'oszt toljuk mááá beee...
Vagy Te győzöd meg az utastársakat, hogy : Emberek ! Ugrás le + 'oszt toljuk mááá beee...
otapi 2011.03.02. 11:06:38
Naív kérdés: nem lenne olcsóbb újraindíthatóvá tenni a buszokat az elégetett üzemanyag ára helyett?
fg56 2011.03.02. 11:11:17
Azért járatják a motort, mert ezek a szar matuzsálemek csak akkor működnek, ha időnként a motor járatásával, bömböltetésével kellő energiát szolgáltatnak az ajtók nyitásához-zárásához szükséges sűrített levegőnek és a motor olajozásához is kell állítólag. Az már persze a szokásos tahóság, hogy az utassal és ott várakozókkal milyen mennyiségű mérget szívatnak be azzal, hogy közben az ajtók nyitva vannak. A legnagyobb tahóság a BKV sofőrjeitől, hogy a Moszkva tér északi csücskében található 5-ös megálló mellett, a buszra igen sokat váró utasok orra alá állnak ki remízbe a sofőrök és bőgetik a buszaikat és mérgeiket. Ezzel kapcsolatban már írtam panaszt a BKV-nak, szartak intézkedni ellene.
csillámpóni 2011.03.02. 11:14:05
Ez nekem a Naphegy-téren örök dilemma. Ugyan mi a faszra jó járatni, és időnként felpörgetni a motort - ha csak nem a helyiek demoralizálása, és a játszótéri gyerekek, állatok, és növények kiirtása a terv. Éjjel vélhetően az előbbi, nappal mindkettő. Arról nem is beszélve, hogy azok még csak nem is kisbuszok, hanem jó nagy lelakott ősrégi mérgező szarok egy gonosz múltból.
Krajcs · http://uralicowboy.blog.hu 2011.03.02. 11:15:37
@bdave: Ezt majd megmondom a haveromnak, mert már évek óta nem vezet :D Amúgy igaz is; biztos jobb lenne a kocsival bajlódni, fizetni a parkolási díjat, mint 15 perc alatt legurulni az 59-es limóval...
záporjózsi 2011.03.02. 11:24:36
@csillámpóni: A válaszok elhangoztak:
- Nem biztos, hogy még egyszer elindul
- Veszti a levegőt, ezért folyamatosan termelni kell
- Nincs utastéri állófűtés
- Nem biztos, hogy még egyszer elindul
- Veszti a levegőt, ezért folyamatosan termelni kell
- Nincs utastéri állófűtés
rozsdapeti · http://rozsda.blog.hu/ 2011.03.02. 11:34:09
Szerző, miért csak a buszon ülőkra gondolsz? A koromszemcsék vidáman telepednek a kintlévők tüdejébe is, és ők vannak többen.
A BKV szolgálati szabályzata amúgy tiltja a motorjáratást.
De nulla fok alatt elnézőek, a fönti műszaki okok miatt.
Viszont +-okban sem rúgják faron a sofőröket, nem győznék.
Régen mintha adtak volna jutalmat az üzemanyagtakarékosságért.
A BKV szolgálati szabályzata amúgy tiltja a motorjáratást.
De nulla fok alatt elnézőek, a fönti műszaki okok miatt.
Viszont +-okban sem rúgják faron a sofőröket, nem győznék.
Régen mintha adtak volna jutalmat az üzemanyagtakarékosságért.
inkompatibilis 2011.03.02. 11:34:36
Azért nem állítja le a motort, mert nem akarja és kész! Mi lenne, ha megkérdeznéd az érintettet? Érdekelne, mit válaszol. Végül is mi csak találgatunk. Még az is lehet, hogy jó fej és nagy haverok lesztek..
josip 2011.03.02. 11:51:09
Azok a sokat emlegetett vén matuzsálemek, a szar magyar Ikaruszok már 20-30 éve róják a napi több száz kilométerüket, és még mindig mennek. Ezek még akkor is buszok lesznek, amikor a csilivili Volvokat már ötödször olvasztják be a biligyárban.
Általában pont hogy az új buszok nem tudnak 0°C alatt elindulni, vagy kigyulladnak, megállnak, letilt a fedélzeti kompjúter, etc.
1, A buszt, illetve nagyobb gépeket 5-10 perces állásokra nemigazán szokták leállítani, mert az idő alatt pont annyira hűl ki a rendszer, hogy már féligmeddig hidegindításnak minősüljön. Mindent összeszámolva, olcsóbb és gazdaságosabb 10 percet járatni, mint egy félidős, de ezalatt teljesen elkopott motort felújítani/kicserélni.
2, Ha pedig becsukja az ajtót, akkor abból született volna ez a poszt.
3, Azért a sofőr is ember, hadd menjen már el enni-inni meg wc-re, meg az adminisztrációt engedd meg, hogy elvégezze...
Általában pont hogy az új buszok nem tudnak 0°C alatt elindulni, vagy kigyulladnak, megállnak, letilt a fedélzeti kompjúter, etc.
1, A buszt, illetve nagyobb gépeket 5-10 perces állásokra nemigazán szokták leállítani, mert az idő alatt pont annyira hűl ki a rendszer, hogy már féligmeddig hidegindításnak minősüljön. Mindent összeszámolva, olcsóbb és gazdaságosabb 10 percet járatni, mint egy félidős, de ezalatt teljesen elkopott motort felújítani/kicserélni.
2, Ha pedig becsukja az ajtót, akkor abból született volna ez a poszt.
3, Azért a sofőr is ember, hadd menjen már el enni-inni meg wc-re, meg az adminisztrációt engedd meg, hogy elvégezze...
citrix 2011.03.02. 11:58:57
Bizony nem mai csirkék ezek a buszok,a karbantartásuk is hagy némi kívánnivalót(nagyon finoman fogalmaztam).A fék és ajtóműködtető levegő hamar elillan a rossz tömlőkön,csatlakozókon,ezért(is) inkább járatják.Ami falja a gázolajat,füstöl és büdös.Szép hazánkban egyik se szempont,füst enélkül is van,a gázolaj ára semmit se számít,elenyészik az évente felhalmozott több tízmilliárdos hiányban,tehát belefér.Majd az állam(adófizetők) állják.Kultúráltabb országokban(bizony,nyugatabbra) nem gázolajos,hanem földgázzal hajtott valamint hibridhajtású esetleg tüzelőanyagcellás buszokat üzemeltetnek töredéke költséggel és koszolással mint a BKV.Rájöttek,a gázolaj drága és még drágább lesz,el kell felejteni.Nagytudású és bölcs vezéreink mégis nem ám új,korszerű hanem használt(6-8 éves,sokszázezret futott) gázolajfaló buszokat venne darabját az új árának feléért,harmadáért.Az eladó örül hogy szabadul ezektől a drága,szennyező üzemű kissé korosodó járművektől,de ide jó lesz az,jó sok gázolajat elnyel,a marha nép zsebének rovására.A BKV vezetése dilettáns barmokból áll,akik egy cipőt se tudnak egyedül,külső segítség nélkül bekötni.Továbbmegyek,a BKV-t már régen magára kellett volna hagyni,konkurens cégeket beengedni legalább euro5-ös gázos vagy hibrid járművek előírásával.Ha minden marad a régiben,a deficit mindig újratermelődik csak hatványozottan.
felka 2011.03.02. 12:00:00
@josip:
bocs de téged tényleg nem érdekel, hogy ha ez így marad (motorjáratás, tüdőszennyezés) akkor ezek a remek matuzsálemek könnyűszerrel túlélnek bárkit, mert a mocsok levegőtől csak úgy hullanak az emberek?
nem kéne valami mást kitalálni? mert ez így nem jó, a szegény sofőr is ezt a szar levegőt szívja, meg a gyerekei is..
bocs de téged tényleg nem érdekel, hogy ha ez így marad (motorjáratás, tüdőszennyezés) akkor ezek a remek matuzsálemek könnyűszerrel túlélnek bárkit, mert a mocsok levegőtől csak úgy hullanak az emberek?
nem kéne valami mást kitalálni? mert ez így nem jó, a szegény sofőr is ezt a szar levegőt szívja, meg a gyerekei is..
_______________ 2011.03.02. 12:27:47
Szar lehet. Nézd a jó oldalát. Legalább jár felétek busz és nem kell gyalogolnod.
csillámpóni 2011.03.02. 13:42:06
@záporjózsi: tudom én, de akkor is jó ezeket az erős érveket újra, és újraolvasni egész addig, amíg az ember meg nem győzi magát, hogy jól van ez így. Sőt, így kell lennie.
csokiszív 2011.03.02. 13:42:54
Sziasztok!
Apukám vidéki buszvezető volt amíg nyugdíjba nem ment, buszok között nőttem fel.
Aprócska kis kommentet szeretnék írni:
Egyrészt nem nyitogathatják ki az ajtót husz másodpercenként, mert ez itt Budapest és nem vidék. Sokan utaznak. Persze lehet máskor jó volna, mondjuk hétvégén.Amikor kevesebben utaznak, azokon a járatokon.
Másrészt ismerem a Moszkva téri buszokat, és igen, tudom egyik másik igen kellemetlen... Kényelmes ember vagyok és nem járok arrafelé :)
Járhat a busz motorja, néha emberi okai vannak, a buszvezetők is emberek, őket kéne megkérdezni, valószínű oka van, de biztos nem a környezetkímélés.
Sajnálom a rossz tapasztalatodat, mert ez évek óta így van arrafelé, egy-egy busszal, de jbbat nem mondhatok csak ne menj arra...
Én egyébként asztmás rohammal ültem fel a buszra, aki ért hozzá, tudja, hogy hidegben ez könnyebben előjön és testmozgást olyankor be kell szüntetni. S akkor én is telibe kaptam azt a kicsi "gázkamrát" amit írtál. Nagyon nem örültem.
Szia :)
Apukám vidéki buszvezető volt amíg nyugdíjba nem ment, buszok között nőttem fel.
Aprócska kis kommentet szeretnék írni:
Egyrészt nem nyitogathatják ki az ajtót husz másodpercenként, mert ez itt Budapest és nem vidék. Sokan utaznak. Persze lehet máskor jó volna, mondjuk hétvégén.Amikor kevesebben utaznak, azokon a járatokon.
Másrészt ismerem a Moszkva téri buszokat, és igen, tudom egyik másik igen kellemetlen... Kényelmes ember vagyok és nem járok arrafelé :)
Járhat a busz motorja, néha emberi okai vannak, a buszvezetők is emberek, őket kéne megkérdezni, valószínű oka van, de biztos nem a környezetkímélés.
Sajnálom a rossz tapasztalatodat, mert ez évek óta így van arrafelé, egy-egy busszal, de jbbat nem mondhatok csak ne menj arra...
Én egyébként asztmás rohammal ültem fel a buszra, aki ért hozzá, tudja, hogy hidegben ez könnyebben előjön és testmozgást olyankor be kell szüntetni. S akkor én is telibe kaptam azt a kicsi "gázkamrát" amit írtál. Nagyon nem örültem.
Szia :)
záporjózsi 2011.03.03. 20:52:04
@csillámpóni: Nem kell így lennie. Így van.
Utolsó kommentek