Utolsó kommentek

  • Comandante en Jefe: Hát igen, mi ennek utánaolvastunk, úgyhogy kihagytuk a követséges mókát. Persze nekünk egyszerűbb ... (2016.01.06. 17:42) Kanossza
  • Comandante en Jefe: @Eino81: Szerintem azért, mert önmagában a prágai reptér utasai kevesen vannak egy metróhoz (jó d... (2015.04.11. 08:01) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • igi1: Ez ugyanolyan mint a nagy hadron ütköztető csak nem lehet érteni hogy ez egy metró!? (2015.04.09. 14:03) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • igi1: Ronda és semmilyen legalább vmi színt vittek volna bele... Jó még a némi zöld is segít vmit Az ... (2015.04.09. 13:57) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • Eino81: Hogy miért Motol felé vitték, azt nem értettük, ha nem kanyarodik le délre, egyenesen elmehettek v... (2015.04.09. 13:39) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • Comandante en Jefe: Hát igen, mi ennek utánaolvastunk, úgyhogy kihagytuk a követséges mókát. Persze nekünk egyszerűbb ... (2016.01.06. 17:42) Kanossza
  • Comandante en Jefe: @Eino81: Szerintem azért, mert önmagában a prágai reptér utasai kevesen vannak egy metróhoz (jó d... (2015.04.11. 08:01) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • bvb09: Vannak jogos (Geneva) és ésszerűtlen kifogásai a posztolónak. A nyelvünk már csak olyan, hogy beép... (2014.09.02. 09:50) Angol-magyar for Dummies
  • belac++: Alfa137: első tipped a detektálási módra korrekt. Itt egy cikk, ami kicsit többet leír erről a dol... (2014.02.15. 10:28) Repül az antihidrogén, ki tudja hol áll meg... @ CERN
  • ptarjan: Találok ám párhuzamokat a tudománybeli pályázati rendszerrel, publish or perish, stb... Egészen od... (2014.02.10. 16:41) A Dal...

(Nem)lokális emberek

Az életről,
a világmindenségről,
meg mindenről

Címkék

3in1 (3) abszurd (12) anglia (3) angol (4) antianyag (1) apple (3) atom (2) ausztria (8) bamako (1) bank (1) beautiful south (1) bécs (7) bill bryson (1) bkv (7) blog (1) bonn (1) boston (1) bringa (3) britpop (1) brookhaven (1) budapest (15) bumli (10) CERN (1) cern (6) csehország (1) csirke (1) danubius (1) debrecen (1) demszky (2) diehappy evangéliuma (1) egészségügy (2) élet (10) előrehozott választás (1) emacs (9) észak balkán (1) eurovízió (1) fénysebesség (1) fika (2) film (5) fizika (10) foci (1) fordítás (3) fotó (2) fraktál (1) franciaország (1) függővasút (1) gasztronómia (3) gazdaság (2) genf (5) gitár (3) google (2) gyurcsány (1) hejesírás (3) hellókarácsony (2) Higgs (1) hír (1) hivatal (1) hollandia (1) homár (8) hulyek (2) hulyeseg (3) humor (10) index (1) indián (1) internet (4) interplanetaris (1) ital (2) itunes (1) japán (3) kelet (1) kelet ausztria (1) koldus (1) költészet (3) koncert (3) konyhazoom (1) könyv (4) közlekedés (37) krassó (1) kritika (3) kvark gluon plazma (2) labdarúgás (1) latex (1) legenda (1) lengyelország (1) lenovo (1) LHC (1) lhc (2) linux (7) mac (4) madár (1) magyar (4) magyarország (44) magyar október párt (1) malév (2) matematika (2) máv (7) metallica (1) metró (8) mezőgazdaság (1) microsoft (2) Mike Stern (1) mikor lesz végre előrehozott választás? (1) MTV (1) munka (3) nagy britannia (2) naprendszer (1) németország (2) népszavazás (2) neutrínó (1) nobel (3) notes from a big country (1) nyelv (5) oktatás (3) open access (1) open stage székelylend (1) Oy Noz (1) pápa (1) pc (2) pedagogia (1) penzugyek (3) perfect fluid (1) politika (19) posta (2) prága (2) presentation (1) programajánló (1) rádió (1) reform (2) reklám (1) rendszerváltás (1) repülés (14) részecskék (1) sajt (1) sci fi (1) sláger (1) stefan (1) suse (1) szakszervezet (1) számítástechnika (22) szeged (1) sztrájk (5) tech (5) teherautó (1) tej (1) télapó (2) telefon (1) természet (2) thaiföld (1) troli (2) tudomány (11) tűz (1) tv (3) ubuntu (3) újságírás (2) ukrajna (1) upc (1) uránia (1) usa (12) utazás (8) választás (1) vallás (5) válság (1) vasút (14) vélemény (2) vidék (2) világbajnok (1) villamos (3) vitorlázórepülés (1) web2 (1) word (2) zene (18) Címkefelhő

LiBerti pár fotója

Bumli: Boeing a föld alatt

2009.05.12. 17:48 | Comandante en Jefe | 1 komment

Címkék: közlekedés usa metró villamos bumli

Remélem, elértem célomat, és mindenkit átvert a kép meg a cím. Ez a bejegyzés ugyanis nem a légi masinákról szól. Kevesen tudják, hogy a Boeing - pontosabban a csoport egyik vállalata, a Boeing Rotorcraft Systems, népszerű nevén Boeing Vertol - a hetvenes években a fő profiljukat jelentő helikopterek mellett teljesen más jellegű járműveket is készített: kötöttpályás tömegközlekedési kocsikat.

A gyárból gördült ki többek közt a chicagoi 'L' (=el=elevated=magasvasút) 200 ma is üzemelő metrókocsija, illetve ők adták a morgentowni peoplemover rendszerre (WVU PRT) is a kocsikat.

Ez a bejegyzés azonban villamoskocsikról (pontosabban könnyűmetró-, magyarul Stadtbahn-kocsikról) szól - a gyár történetének egy érdekes, de nem túl sikeres epizódjáról.

Megj.: Ez a leírás kicsit kilóg a bumli sorozatból. Személyes tapasztalatom csak a bostoni rendszerrel van, a bejegyzés fő forrása nem saját tapasztalat, hanem a Wikipedia angol szócikke, amit valaki kérésére foglaltam össze magyarul.

US standard könnyűvasúti jármű

Története:

A 60-as évek végén több észak-amerikai város szeretett volna könnyűvasúti járműveket (LRV) beszerezni az öregedő PCC flották kiváltására. Nixon elnök "Buy America" programjának idejében csak amerikai termék jöhetett szóba. 1973-ban az UMTA (Urban Mass Transit Administration, Városi tömegközlekedési adminisztráció) a Boeing Vertol cégnek adta a lehetőséget, hogy $300.000/db árért leszállíthassák a kocsikat. Az első megrendelés a Munitól érkezett (San Francisco Municipal Railway) 80 darabra, később az MBTA (Massachusetts Bay Transportation Authority, Boston és környéke) 150-et. Több más város is rendelt, de azok később visszamondták. 

San Francisco : MuniMetro

San Franciscóban sok más észak-amerikai városhoz hasonlóan a XIX. században nagy kiterjedésű villamoshálózat épült ki, amely aztán a 30-as években hanyatlásnak indult, és a 70-es évekre már csak 5 vonal élte túl. Ezek azonban a város sajátos felszínrajzának köszönhetően nem voltak busszal pótolhatók (alagútban vezetett szakaszok). Ugyanebben az időben a kiépülő BART gyorsvasút belvárosi szakaszát kétszintűnek tervezték: alul az expressz, felül a gyűjtő-elosztó "személyvonat" ment volna. Ekkor született meg - német mintára - az az elgondolás, hogy az elavult villamosvonalakat korszerű könnyűmetró-hálózattá alakítsák, és a felső szintet végül 1980-ban ez a gyorsvillamos kapta meg. Ezekre a vonalakra viszont a kizárólag közúti forgalomra tervezett, akkorra már elavuló PCC kocsik nem feleltek meg, ezért szükségessé vált új szerelvények beszerzése.

Boston: The Trolley

Bostonban a lóvasút 1887-ben jött létre, és 1889-ben már megkezdték a villamosítását. (Akárcsak Budapesten, eleinte itt is próbálkoztak alsóvezetékkel.) A nagy forgalom miatt hamar megkezdődött egyes földalatti illetve magasvezetésű szakaszok kiépítése. Az első alagút 1897-ben épült, tehát a mi Milleneumi Földalattinkkal lényegében egyidőben - az érdekesség, hogy ezeket a szakaszokat a villamoshálózatba kapcsolták be, így egy "átjárható" hálózatot létrehozva a modern példák előtt mintegy 70-80 évvel. Metróhálózat 1965-től van, akkortól a "troli" (értsd: villamos-) vonalakat betűjelekkel különböztetik meg, a rendszer pedig a térképen a zöld színt kapta. 

Problémák:

A jármű üzembiztonsága kezdettől fogva gond volt, hogy a járművek kis sugarú ívekben siklottak, a meglehetősen bonyolult ajtók meghibásodtak, a hajtásrendszer betegségei rendszeresen előjöttek, és még sokminden más. Bostonban 50%-nál kisebb rendelkezésreállásuk volt az első években, ezért kénytelenek voltak a PCC-ket modernizálni és üzemben tartani. A MuniMetro pedig egészen 1982-ig nem tudta elérni a tervezett teljesítményét.

Bostonban ebből politikai balhé lett: a kocsik folyamatosan érkeztek, és mégis egyre kevesebb volt üzemképes. A futó darabokat jármű-kannibalizmussal tudták üzemben tartani, a leállított vadonatúj kocsikat pedig eldugott üzemi területeken rejtegették. Komoly médiavisszhangot váltott ki, amikor egy sajtóriporter lencsevégre kapta ezeket.
Az MBTA át se vette az utolsó 40 kocsit.

Ezekből később egy a Muni -egy baleset miatt megsemmisült kocsi helyettesítésése- megvett egy, majd további 30 darabot. Szintén vettek a leállított bostoni kocsik maradványaiból. A szállítmány utolsó 9 kocsiját végülis átvette az MBTA.

További tervezési gond volt, hogy a kocsi megpróbálta áthidalni a két város szükségletei közötti szakadékot, de ügyetlen kompromisszum született: Míg Bostonban inkább hagyományos villamoskocsira lett volna szükség, San Franciscóban könnyűmetróra. Előbbi helyen a szűk ívek jelentettek problémát, utóbbin az, hogy a hálózat külső végein alacsony-, a metrószerű szakaszon magasperon volt, és a magasperonos megállókban csak a középső ajtók voltak használhatóak, nagyon lerontva az utasáramlás sebességét.
A bonyolult ajtókra San Francisco miatt volt szükség a változó peronmagasság miatt, ezeket később Bostonban lecserélték hagyományos ajtóra.
 

Selejtezés, kiváltás

Az MBTA sikerrel perelte be a Boeing-Vertolt a kieső szervíz, pályaátépítések stb. költségei miatt. A gyártó a kocsikon módosításokat hajtott végre, a leállított kocsikat megjavította. A 80-as évek elején 114 működő kocsi volt, ezekből 76-ot légkondícionálóval szereltek fel. Azonban hamar világossá vált, hogy az MBTA nem számol hosszú távon a kocsikkal. Több sérült kocsiból javítás helyett egyet csináltak, és már 1987-ben elkezdték kivonni őket. A 80-as évek közepétől érkeztek a Kinki-Sharyók, majd a 2000-es években a (szintén problémás) alacsonypadlós Ansaldobredák. Az utolsó Boeinget 2007-ben selejtezték. 

A Muni 1995 és 2001 között selejtezte a Boeingeket, kettő múzeumba került, kettő viszont Angliába azzal a szándékkal, hogy a manchesteri MetroLink bővítésekor várható járműhiány enyhítésére további 12-t szereznek be. Végül honosítási problémák miatt elá lltak az üzlettől.

 

PCC:

"Presidents' Conference Committee" Streetcar. Az USÁ-ban az 1930-as években merült fel igény négytengelyes, nagy befogadóképességű, a kor követelményeinek megfelelő, dinamikus kocsikra. A PCC és utódai fényes karriert futottak be, és a legutóbbi időkig meghatározták a villamostervezés irányát. Hazánkban a Tátra kocsik tekinthetők a PCC utódainak.

Az MBTA-nál még mindig vannak PCC kocsik menetrendszerinti forgalomban, ugyan nem a Zöld vonalon, hanem az Ashmont-Mattapan külvárosi gyorsvillamoson. San Franciscoban a nosztalgia jellegű J vonalon futnak PCC-k - sok más muzeális kuriózummal együtt.

Szinte minden a PCC-kről: Németh Zoltán Ádám - A PCC-ktől a Tátrákig

A képek forrása: nycsubway.org

A bejegyzés trackback címe:

https://local.blog.hu/api/trackback/id/tr701117570

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

spag · http://railzone.nl 2009.06.10. 00:08:35

A Morgantown PRT tényleg nagyon érdekes lehet! Itt vannak képek web.presby.edu/~jtbell/transit/Morgantown/ és a Google Earthön is tök jól látszik.

Modern testvére a Heathrow PRT, és svédországban is próbálkoznak (Beamways). Én azért maradnék a szupervillamosoknál :)