Utolsó kommentek

  • Comandante en Jefe: Hát igen, mi ennek utánaolvastunk, úgyhogy kihagytuk a követséges mókát. Persze nekünk egyszerűbb ... (2016.01.06. 17:42) Kanossza
  • Comandante en Jefe: @Eino81: Szerintem azért, mert önmagában a prágai reptér utasai kevesen vannak egy metróhoz (jó d... (2015.04.11. 08:01) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • igi1: Ez ugyanolyan mint a nagy hadron ütköztető csak nem lehet érteni hogy ez egy metró!? (2015.04.09. 14:03) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • igi1: Ronda és semmilyen legalább vmi színt vittek volna bele... Jó még a némi zöld is segít vmit Az ... (2015.04.09. 13:57) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • Eino81: Hogy miért Motol felé vitték, azt nem értettük, ha nem kanyarodik le délre, egyenesen elmehettek v... (2015.04.09. 13:39) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • Comandante en Jefe: Hát igen, mi ennek utánaolvastunk, úgyhogy kihagytuk a követséges mókát. Persze nekünk egyszerűbb ... (2016.01.06. 17:42) Kanossza
  • Comandante en Jefe: @Eino81: Szerintem azért, mert önmagában a prágai reptér utasai kevesen vannak egy metróhoz (jó d... (2015.04.11. 08:01) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • bvb09: Vannak jogos (Geneva) és ésszerűtlen kifogásai a posztolónak. A nyelvünk már csak olyan, hogy beép... (2014.09.02. 09:50) Angol-magyar for Dummies
  • belac++: Alfa137: első tipped a detektálási módra korrekt. Itt egy cikk, ami kicsit többet leír erről a dol... (2014.02.15. 10:28) Repül az antihidrogén, ki tudja hol áll meg... @ CERN
  • ptarjan: Találok ám párhuzamokat a tudománybeli pályázati rendszerrel, publish or perish, stb... Egészen od... (2014.02.10. 16:41) A Dal...

(Nem)lokális emberek

Az életről,
a világmindenségről,
meg mindenről

Címkék

3in1 (3) abszurd (12) anglia (3) angol (4) antianyag (1) apple (3) atom (2) ausztria (8) bamako (1) bank (1) beautiful south (1) bécs (7) bill bryson (1) bkv (7) blog (1) bonn (1) boston (1) bringa (3) britpop (1) brookhaven (1) budapest (15) bumli (10) CERN (1) cern (6) csehország (1) csirke (1) danubius (1) debrecen (1) demszky (2) diehappy evangéliuma (1) egészségügy (2) élet (10) előrehozott választás (1) emacs (9) észak balkán (1) eurovízió (1) fénysebesség (1) fika (2) film (5) fizika (10) foci (1) fordítás (3) fotó (2) fraktál (1) franciaország (1) függővasút (1) gasztronómia (3) gazdaság (2) genf (5) gitár (3) google (2) gyurcsány (1) hejesírás (3) hellókarácsony (2) Higgs (1) hír (1) hivatal (1) hollandia (1) homár (8) hulyek (2) hulyeseg (3) humor (10) index (1) indián (1) internet (4) interplanetaris (1) ital (2) itunes (1) japán (3) kelet (1) kelet ausztria (1) koldus (1) költészet (3) koncert (3) konyhazoom (1) könyv (4) közlekedés (37) krassó (1) kritika (3) kvark gluon plazma (2) labdarúgás (1) latex (1) legenda (1) lengyelország (1) lenovo (1) lhc (2) LHC (1) linux (7) mac (4) madár (1) magyar (4) magyarország (44) magyar október párt (1) malév (2) matematika (2) máv (7) metallica (1) metró (8) mezőgazdaság (1) microsoft (2) Mike Stern (1) mikor lesz végre előrehozott választás? (1) MTV (1) munka (3) nagy britannia (2) naprendszer (1) németország (2) népszavazás (2) neutrínó (1) nobel (3) notes from a big country (1) nyelv (5) oktatás (3) open access (1) open stage székelylend (1) Oy Noz (1) pápa (1) pc (2) pedagogia (1) penzugyek (3) perfect fluid (1) politika (19) posta (2) prága (2) presentation (1) programajánló (1) rádió (1) reform (2) reklám (1) rendszerváltás (1) repülés (14) részecskék (1) sajt (1) sci fi (1) sláger (1) stefan (1) suse (1) szakszervezet (1) számítástechnika (22) szeged (1) sztrájk (5) tech (5) teherautó (1) tej (1) télapó (2) telefon (1) természet (2) thaiföld (1) troli (2) tudomány (11) tűz (1) tv (3) ubuntu (3) újságírás (2) ukrajna (1) upc (1) uránia (1) usa (12) utazás (8) választás (1) vallás (5) válság (1) vasút (14) vélemény (2) vidék (2) világbajnok (1) villamos (3) vitorlázórepülés (1) web2 (1) word (2) zene (18) Címkefelhő

LiBerti pár fotója

Bumli: Die alte Dame

2007.12.12. 14:40 | Comandante en Jefe | 2 komment

Címkék: közlekedés németország bumli függővasút

vrobee: wupsb1

Ez az írás egy kuriózumnak számító közlekedési eszközről szól, amely bár több mint száz év alatt bebizonyította, hogy nem csak érdekes, de hatékony, kényelmes és biztonságos módja is a városi közlekedésnek, mégsem terjedt el széles körben.

Az Öreg Hölgy ugyanis nem más, mint az a függővasút, amely a Ruhr vidék híres kisvárosa, Wuppertal fő, kelet-nyugat irányú tömegközlekedési útvonalát alkotja. A vonal Oberbarmen keleti végállomástól mintegy 10 km hosszan a Wupper folyó fölött fut, a pálya acéllábai a két partra támaszkodnak. Ezután elhagyja a folyót, és a vonal 3 km hosszú nyugati vége egy közút fölött húzódik. Vohwinkel végállomásról indul a romantikus hegyi trolibusz Solingenbe, a nemesacél otthonába. Ez utóbbi hely még a szép mintázatú cseréptetőkről nevezetes, valamint Németország talán leg-lepukkantabb vasútállomásáról -- de ezekre nem térnék ki bővebben.

vrobee: wupsb4 Csak egy rövid délután erejéig volt szerencsém Wuppertalban járni, és akkor is szakadt az eső. De ez, azt hiszem, abban a völgyben természetes. A Schwebebahn mindenképpen nagy élmény. Ott kezdődik, hogy a plafonról csüngő, enyhén hintázó dobozba kell belépni. És akkor még el sem indult...

A haladás élménye az enyhe himbálózást leszámítva nem nevezhető szokatlannak, de ami nagyon meglepő, az a kanyarodás. Nincsen ugyanis semmiféle oldalgyorsulás, hiszen a kocsiszekrény a teljesen magától "bedől a kanyarba", és 100%-ban kompenzálja. Csak a tájat látod billegni magad körül, mint egy ócska repülőszimulátoron. Igen, igen - az igazi repcsi, meg a Pendolino is megadja ugyanezt az élményt - csak azokra kicsit drágább a jegy.

A másik nemsemmi élmény pedig: megállni egy hídon, és pislogni, ahogy elsuhan (na jó, eldübörög) az ember feje fölött ez a furcsa antigravitáló villamos.

Ja, és még valami: akkora mákom volt, hogy aznap a Kaiserwagen is kint volt a vonalon, bár beszállni nem hagytak...

És mivel személyes élményem nincs több, az érdeklődőknek álljon itt egy kis összefoglaló.
(No meg a Wikipedia azoknak, akiknek semmi sem elég.)

vrobee: wupsbn1

Rövid üzemtörténet

A függővasút koncepciója 1824-re nyúlik vissza, és Henry Palmer nevéhez kötődik. Ekkor azonban még lóvontatással képzelték el. Már 1826-ban szóba kerül a wuppertali alkalmazása. A tervezés végül az 1880-as években kezdődött meg, és Carl Eugen Langen nevéhez kötődik, akárcsal az 1898-ban megkezdett építkezés. Végül 1900. október 24-én II. Vilmos császár kipróbálta a függővasutat, 1901-ben pedig átadták a nagyközönségnek. A teljes mai vonal, a 20 állomással, 1903-ra készült el. A II. világháborúban súlyosan megrongálódott, de már '46-ban újraindították. 1997 óta a teljes üzem korszerűsítése folyik. Ehhez fűződik a függővasút egyetlen komoly balesete: 1999-ben egy szakasz átadása után egy a pályán felejtett eszköz kisiklatta az első forgalmi szerelvényt, amely így a folyóba zuhant. 5 halottja és 47 sérültje volt az eseménynek.

vrobee: wupsb3

Technológia

A sínek egy acél hordszerkezet aljára vannak erősítve, amelyet pillérek tartanak a magasban. A két-két kerékből álló "forgóvázak" alá vannak befüggesztve a kocsik egy hosszanti csuklóval, tehát oly módon, hogy oldalirányba szabadon kilenghetnek. A vonal végein szűk ívsugarú fordítóhurkok vannak, a váltókat (vonali visszafogó és a tárolóvágányokhoz vezető) pedig elfordítható pályaszekciók helyettesítik. Az elektromos vontatómotorok is a "forgóvázban" kaptak helyet, és 600V egyenárammal működnek. A járműtelep Vohwinkel végállomás mellett kapott helyet.

Jelenleg 27 db. egyterű, kétkocsis, 24 m hosszú vonat van üzemben. A kocsik két ajtóval vannak ellátva, a menetirány szerinti jobb oldalon. A vonatot a vezetőfülkéből. kézzel lehet irányítani. Maximum engedélyezett sebessége 60km/h. Alkalmanként a császári kocsit  is bevetik nosztalgiamenetként ("Kaiserwagen").

(Szokásos megjegyzés: itt minden az én szellemi tulajdonom,  a képek meg főleg, akármilyen pocsékak is. Analóg géppel készítettem őket, szakadó esőben.  aztán szkenneltem, rossz minőségben. Szóri. De azért ha hibát, tárgyi tévedést találsz, légy szíves szólj! )

A bejegyzés trackback címe:

https://local.blog.hu/api/trackback/id/tr78261622

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

LiBerti 2007.12.12. 20:34:08

Érdekes szerkezetnek tűnik... Vajh' mit olcsóbb építeni: egy ilyet, vagy egy villamosvonalat?

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2007.12.13. 10:45:38

A vellanyos biztos, hogy sokkal olcsóbb. De nem is az a kategória. A XIX. sz. végén a villamosok nem sokkal voltak gyorsabbak a lóvasútnál.

Ma ez a súlycsoport leginkább könnyűmetró (LRT, Stadtbahn), méghozzá végig külön pályán. Na úgy már korántsem biztos, hogy a függővasút drága.

Manapság az építési költségek is relatíve kisebbek lehetnek, ld. mondjuk a dortmundit:
de.wikipedia.org/wiki/H-Bahn

A probléma vele viszont, hogy más üzemekkel az átjárhatóság esélye 0, míg egy korszerű LRT-t ki tudsz úgy építeni, hogy a 100 éves villamospályát, vagy akár vasutat, metrót használja.