Utolsó kommentek

  • Comandante en Jefe: Hát igen, mi ennek utánaolvastunk, úgyhogy kihagytuk a követséges mókát. Persze nekünk egyszerűbb ... (2016.01.06. 17:42) Kanossza
  • Comandante en Jefe: @Eino81: Szerintem azért, mert önmagában a prágai reptér utasai kevesen vannak egy metróhoz (jó d... (2015.04.11. 08:01) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • igi1: Ez ugyanolyan mint a nagy hadron ütköztető csak nem lehet érteni hogy ez egy metró!? (2015.04.09. 14:03) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • igi1: Ronda és semmilyen legalább vmi színt vittek volna bele... Jó még a némi zöld is segít vmit Az ... (2015.04.09. 13:57) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • Eino81: Hogy miért Motol felé vitték, azt nem értettük, ha nem kanyarodik le délre, egyenesen elmehettek v... (2015.04.09. 13:39) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • Comandante en Jefe: Hát igen, mi ennek utánaolvastunk, úgyhogy kihagytuk a követséges mókát. Persze nekünk egyszerűbb ... (2016.01.06. 17:42) Kanossza
  • Comandante en Jefe: @Eino81: Szerintem azért, mert önmagában a prágai reptér utasai kevesen vannak egy metróhoz (jó d... (2015.04.11. 08:01) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • bvb09: Vannak jogos (Geneva) és ésszerűtlen kifogásai a posztolónak. A nyelvünk már csak olyan, hogy beép... (2014.09.02. 09:50) Angol-magyar for Dummies
  • belac++: Alfa137: első tipped a detektálási módra korrekt. Itt egy cikk, ami kicsit többet leír erről a dol... (2014.02.15. 10:28) Repül az antihidrogén, ki tudja hol áll meg... @ CERN
  • ptarjan: Találok ám párhuzamokat a tudománybeli pályázati rendszerrel, publish or perish, stb... Egészen od... (2014.02.10. 16:41) A Dal...

(Nem)lokális emberek

Az életről,
a világmindenségről,
meg mindenről

Címkék

3in1 (3) abszurd (12) anglia (3) angol (4) antianyag (1) apple (3) atom (2) ausztria (8) bamako (1) bank (1) beautiful south (1) bécs (7) bill bryson (1) bkv (7) blog (1) bonn (1) boston (1) bringa (3) britpop (1) brookhaven (1) budapest (15) bumli (10) CERN (1) cern (6) csehország (1) csirke (1) danubius (1) debrecen (1) demszky (2) diehappy evangéliuma (1) egészségügy (2) élet (10) előrehozott választás (1) emacs (9) észak balkán (1) eurovízió (1) fénysebesség (1) fika (2) film (5) fizika (10) foci (1) fordítás (3) fotó (2) fraktál (1) franciaország (1) függővasút (1) gasztronómia (3) gazdaság (2) genf (5) gitár (3) google (2) gyurcsány (1) hejesírás (3) hellókarácsony (2) Higgs (1) hír (1) hivatal (1) hollandia (1) homár (8) hulyek (2) hulyeseg (3) humor (10) index (1) indián (1) internet (4) interplanetaris (1) ital (2) itunes (1) japán (3) kelet (1) kelet ausztria (1) koldus (1) költészet (3) koncert (3) konyhazoom (1) könyv (4) közlekedés (37) krassó (1) kritika (3) kvark gluon plazma (2) labdarúgás (1) latex (1) legenda (1) lengyelország (1) lenovo (1) lhc (2) LHC (1) linux (7) mac (4) madár (1) magyar (4) magyarország (44) magyar október párt (1) malév (2) matematika (2) máv (7) metallica (1) metró (8) mezőgazdaság (1) microsoft (2) Mike Stern (1) mikor lesz végre előrehozott választás? (1) MTV (1) munka (3) nagy britannia (2) naprendszer (1) németország (2) népszavazás (2) neutrínó (1) nobel (3) notes from a big country (1) nyelv (5) oktatás (3) open access (1) open stage székelylend (1) Oy Noz (1) pápa (1) pc (2) pedagogia (1) penzugyek (3) perfect fluid (1) politika (19) posta (2) prága (2) presentation (1) programajánló (1) rádió (1) reform (2) reklám (1) rendszerváltás (1) repülés (14) részecskék (1) sajt (1) sci fi (1) sláger (1) stefan (1) suse (1) szakszervezet (1) számítástechnika (22) szeged (1) sztrájk (5) tech (5) teherautó (1) tej (1) télapó (2) telefon (1) természet (2) thaiföld (1) troli (2) tudomány (11) tűz (1) tv (3) ubuntu (3) újságírás (2) ukrajna (1) upc (1) uránia (1) usa (12) utazás (8) választás (1) vallás (5) válság (1) vasút (14) vélemény (2) vidék (2) világbajnok (1) villamos (3) vitorlázórepülés (1) web2 (1) word (2) zene (18) Címkefelhő

LiBerti pár fotója

Bumli: Megkésett nekrológ

2010.11.09. 20:30 | Comandante en Jefe | Szólj hozzá!

Címkék: közlekedés magyarország máv vasút bumli

A kecskeméti kisvasút egy borongós decemberi napon

A következő beszámoló egy kérdésre válaszolva keletkezett egy majd egy évvel ezelőtti, többé megismételhetetlen vonatozásról. Most közreadom kicsit szerkesztett, bővített, illusztrált formában.

A vasúti mellékvonalakkal kapcsolatban eléggé ambivalens érzésekkel viseltetek. Egyfelől tudom, hogy a mai világban a mellékvonalak közül sok menthetetlen, mert komoly utasforgalma nincs és nem is lehet. Az ilyen vonalak fenntartását adófizetőként nem szeretném finanszírozni, és mástól se várom el.Ettől teljesen független az a helyzet, hogy kiskoromtól fogva vasútbuzi vagyok, és élvezem a döcögést. Mindegyik vasútvonalnak megvan a saját hangulata - némelyik jobban megfog, másik kevésbé, de mindegyik a bezárása miatt vérzik a szívem. És persze bízom benne, hogy nem mindegyik menthetetlen.

Többek között azt hiszem, hogy a kecskeméti kisvasútnak lehetne turisztikai jelentősége, és ha nem is az egész vonalat, de legalább Kecskeméttől a Bugacig tartó szakaszt meg lehetne menteni. Csak nem a tanyavilág állandó lakosait kéne megcélozni, ja és főleg nem a MÁV-nak...
Beszámolót eddig azért nem írtam, mert már annyian megtették (a Kötöttpálya, az Indóház), de talán egy rövid összefoglalót ennek ellenére megérdemel a téma.

Életemben nem jártam a kecskeméti kisvasúton. Addig halogattam, amíg egyszercsak december 12-e lett. Tovább nem lehetett.
Reggel indultam Kőbánya-Kispestról, hogy a szintén halállistás lajosmizsei vonalon át elérjem a 13:10-es kiskunmajsait. (Mint kiderült -ld. az IHO cikke - oltári szerencse, hogy nem Kiskörös felé indultam, mert azon a vonalon nyomtávbővülés miatt előző nap elment - és kisiklott - az utolsó vonat, aznap ugyanis ezek után már pótolták. Furgonnal, földúton).
Lajosmizsén a Bz ("kis piros") vagy 40 percet késett, kicsit aggódtam a kisvasút miatt, mert akkor még nem tudtam, hogy az majd két órát fog...

Az idő borongós volt és hideg, dél körül kis dara is esett, de a táj nem volt fehér. Sajnos ez a képeimen is meglátszik: amúgy sem vagyok nagy fotóművész, de a nálam levő százdolláros automata gép segítségével ennyit tudtam kihozni a fényekből.

Kockába fagytam, mire Lajosmizsére megjött a Bz, de rögtön pördült is, és nem is tartózkodott sehol - fényképezni nem nagyon tudtam. Átballagtunk néhányan a KK-hoz, közben szóba elegyedtem egy japán (!) vasútbarát úrral, akivel a teljes kört együtt utaztam amúgy. - először angolul próbálkoztam, de aztán kiderült, hogy meglehetősen jól tud magyarul. (Csehországban él, felesége magyar).

A Kisvasútnál egyébként egyáltalán nem volt siratóhangulat, sokkal inkább kisvasútnapinak mondanám. Eszeveszett tömeg volt (ez néhány képen szükségszerűen látszik, de talán mégsem egyértelmű, hogy a teljes vonat tömve volt!) Volt kiállítás, bemutató, egy iszonyat jó stílusú, pödört bajszú ős-vasutas beszédet mondott. Végig az volt az érzésem, hogy ezzel a vonallal lesz még valami, mert ezek az emberek nem hagyják elveszni.
A fűtőházban ragyogó, frissen felújított Mk48-as. Csak az volt a szomorú, amikor mondták, hogy a Bugaci Kispöfögő évek óta üzemképesen áll, mert nincs, aki foglalkozzon vele. 

A Kecskeméti (Bugaci) Kisvasút első szakaszát 1917-ben helyezték üzembe, természetesen gazdasági céllal, a bugaci puszták áruinak elszállítására. A vonal hamarosan elérte Kiskunmajsát, majd a II. világháború után a Törökfáitól leágazó szárnyvonal Kisköröst. A vonalhálózat összhossza nem kevés, 100km körül van. A vonalak azonban nem érintenek komolyabb méretű lakott településeket, és a menetidők óriásiak (2 órán feüliek, 50km-re). A menetrend a turizmusra fittyet hányva a lényegében nem létező hivatásforgalmat kísérelte meg kiszolgálni vonalanként három vonatpárral. A vonal kecskeméti végállomása a belvárostól és a vasútállomástól távolra került. Mindezeknek megfelelően átlagos üzemnapokon néhány, jobbára nem fizető törzsutas zötykölődött a vonatokon.

Másfél órával a kitűzött indulás után befutott a vonat is. Ahogy jött az út mentén, végig nyomta a kürtöt. A városiak integettek neki.
Végül felszálltunk, elindultunk. Mindenhol megálltunk, rövidebb-hosszabb szünetek. A táj fantasztikus, az az elhagyatott-romantikus puszta-világ, amit amúgy viszonylag jól ismerek. Csak az az átkozott, lehangoló sarkvidéki sötétség ne lett volna...
Jakabszálláson kocsmaszünet. Itt már erősen szürkült. Bugacon csak gyors szétnézés. Ezután a végeláthatatlan zötyögés a sötétben. A szankiak kinn álltak, és integettek. Mintegy 2,5 óra zötyögés után befutottunk Kiskunmajsára.

Itt volt 40 percem, elrohantam a közeli csárdába, hogy egyek valamit, mert ez a késések miatt reggel óta nem sikerült. Ezután Félegyházán át - jó állapotú, nem veszélyeztetett, normál nyomtávú vasútvonalon - hazavonatoztam.

A képekre, vagy erre a linkre kattintva a kirándulásról szóló albumomba jutsz.

A bejegyzés trackback címe:

http://local.blog.hu/api/trackback/id/tr632436918

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.