Utolsó kommentek

  • Comandante en Jefe: Hát igen, mi ennek utánaolvastunk, úgyhogy kihagytuk a követséges mókát. Persze nekünk egyszerűbb ... (2016.01.06. 17:42) Kanossza
  • Comandante en Jefe: @Eino81: Szerintem azért, mert önmagában a prágai reptér utasai kevesen vannak egy metróhoz (jó d... (2015.04.11. 08:01) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • igi1: Ez ugyanolyan mint a nagy hadron ütköztető csak nem lehet érteni hogy ez egy metró!? (2015.04.09. 14:03) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • igi1: Ronda és semmilyen legalább vmi színt vittek volna bele... Jó még a némi zöld is segít vmit Az ... (2015.04.09. 13:57) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • Eino81: Hogy miért Motol felé vitték, azt nem értettük, ha nem kanyarodik le délre, egyenesen elmehettek v... (2015.04.09. 13:39) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • Comandante en Jefe: Hát igen, mi ennek utánaolvastunk, úgyhogy kihagytuk a követséges mókát. Persze nekünk egyszerűbb ... (2016.01.06. 17:42) Kanossza
  • Comandante en Jefe: @Eino81: Szerintem azért, mert önmagában a prágai reptér utasai kevesen vannak egy metróhoz (jó d... (2015.04.11. 08:01) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • bvb09: Vannak jogos (Geneva) és ésszerűtlen kifogásai a posztolónak. A nyelvünk már csak olyan, hogy beép... (2014.09.02. 09:50) Angol-magyar for Dummies
  • belac++: Alfa137: első tipped a detektálási módra korrekt. Itt egy cikk, ami kicsit többet leír erről a dol... (2014.02.15. 10:28) Repül az antihidrogén, ki tudja hol áll meg... @ CERN
  • ptarjan: Találok ám párhuzamokat a tudománybeli pályázati rendszerrel, publish or perish, stb... Egészen od... (2014.02.10. 16:41) A Dal...

(Nem)lokális emberek

Az életről,
a világmindenségről,
meg mindenről

Címkék

3in1 (3) abszurd (12) anglia (3) angol (4) antianyag (1) apple (3) atom (2) ausztria (8) bamako (1) bank (1) beautiful south (1) bécs (7) bill bryson (1) bkv (7) blog (1) bonn (1) boston (1) bringa (3) britpop (1) brookhaven (1) budapest (15) bumli (10) cern (6) CERN (1) csehország (1) csirke (1) danubius (1) debrecen (1) demszky (2) diehappy evangéliuma (1) egészségügy (2) élet (10) előrehozott választás (1) emacs (9) észak balkán (1) eurovízió (1) fénysebesség (1) fika (2) film (5) fizika (10) foci (1) fordítás (3) fotó (2) fraktál (1) franciaország (1) függővasút (1) gasztronómia (3) gazdaság (2) genf (5) gitár (3) google (2) gyurcsány (1) hejesírás (3) hellókarácsony (2) Higgs (1) hír (1) hivatal (1) hollandia (1) homár (8) hulyek (2) hulyeseg (3) humor (10) index (1) indián (1) internet (4) interplanetaris (1) ital (2) itunes (1) japán (3) kelet (1) kelet ausztria (1) koldus (1) költészet (3) koncert (3) konyhazoom (1) könyv (4) közlekedés (37) krassó (1) kritika (3) kvark gluon plazma (2) labdarúgás (1) latex (1) legenda (1) lengyelország (1) lenovo (1) LHC (1) lhc (2) linux (7) mac (4) madár (1) magyar (4) magyarország (44) magyar október párt (1) malév (2) matematika (2) máv (7) metallica (1) metró (8) mezőgazdaság (1) microsoft (2) Mike Stern (1) mikor lesz végre előrehozott választás? (1) MTV (1) munka (3) nagy britannia (2) naprendszer (1) németország (2) népszavazás (2) neutrínó (1) nobel (3) notes from a big country (1) nyelv (5) oktatás (3) open access (1) open stage székelylend (1) Oy Noz (1) pápa (1) pc (2) pedagogia (1) penzugyek (3) perfect fluid (1) politika (19) posta (2) prága (2) presentation (1) programajánló (1) rádió (1) reform (2) reklám (1) rendszerváltás (1) repülés (14) részecskék (1) sajt (1) sci fi (1) sláger (1) stefan (1) suse (1) szakszervezet (1) számítástechnika (22) szeged (1) sztrájk (5) tech (5) teherautó (1) tej (1) télapó (2) telefon (1) természet (2) thaiföld (1) troli (2) tudomány (11) tűz (1) tv (3) ubuntu (3) újságírás (2) ukrajna (1) upc (1) uránia (1) usa (12) utazás (8) választás (1) vallás (5) válság (1) vasút (14) vélemény (2) vidék (2) világbajnok (1) villamos (3) vitorlázórepülés (1) web2 (1) word (2) zene (18) Címkefelhő

LiBerti pár fotója

Háromazegyben 3 – Használati útmutató

2009.06.05. 17:07 | Comandante en Jefe | 3 komment

Címkék: budapest közlekedés bkv vasút 3in1

Az előző részben a Budapest-bérlet „elméletéről” volt szó. Jogosan merül fel a kérdés, hogy mi a gyakorlati haszna? Tényleg van-e olyan hely a városon belül, ahová vonattal gyorsabb? Egyáltalán megáll-e nekem a Volánbusz?

Ezekre a kérdésekre a közlekedési szövetségnek, ill. résztvevőinek kellene választ adnia (ld. még 1. rész 3. pont), sajnos mély hallgatás van az ügyben, az információt, tapasztalatokat az utasnak kell összegyűjtenie. Ezt én megpróbáltam megtenni, és most közzéteszem. Ez a poszt tehát a városhatáron belüli, nem BKV-s utazásokra koncentál, amit a hiányos tájékoztatás ellenére láthatóan egyre többen választanak. Tudom, hogy egy kitekintő posztot igértem... eljön majd az is.

Vonalhálózat

Nagyítás...

Nem tudok hivatalos térképről, amely a Budapesten belül igénybevehető helyközi vonalakat, megállókat, vasútállomásokat egyben szemléltetné. Ezért a BKV vonalhálózati térképét alapul véve az itt látható rajzon feltüntettem a használható elővárosi vonalakat. A zöld a vasútvonalakat, a narancssárga a helyközi buszt jelöli. A folytonos vonalak mentén hétköznap napközben jellemzően órásnál sűrűbb követés van, a szaggatott vonalak jellemzően kétórásnál sűrűbb közlekedést jelentik. Azokat a vonalakat nem jelöltem be, ahol nem zajlik a nap meghatározó részében rendszeres közlekedés. Az egyes viszonylatokat nem különítettem el, de „fénylő” gombbal csak azokat a megállókat jeleztem, ahol többnyire minden járat megáll, míg az egyszínű gomb azokat a megállókat jelöli, amit bizonyos viszonylatok kihagynak. A lefedettség így is látszik (és nem is rossz!). Tájékozódni minden esetben érdemes, mert sok a kivétel, és a térképen lehet pontalanság. Utóbbiakkal kapcsolatban építő jellegű kommenteknek örülnék!

Nagyítás...Összeszedtem néhány példát is, hogy hol lehet érdemes használni a helyközi közlekedést a BKV helyett. Ezek némelyike fontos kapcsolatokat ad meg, és egész jelentős időt takarít meg, ezért akár igazodni is érdemes hozzá -  más járatokra nem feltétlenül várnék, de felszállnék, ha épp az jön. (Csúcsidőben nem egy útvonalon szinte tolják egymást a volánbuszok.)

Ezek persze csak kiragadott példák. A tanulság talán annyi, hogy ha nem is mindenkinek éri meg a napi rutin során használni a vonatot vagy a helyközi buszt, jó ha ott van a fejében a lehetőség, mert alkalomadtán komoly időket lehet vele megtakarítani.

Néhány gyakorlati dolog

A vonatra és a helyközi buszokra csak érvényes bérlettel szabad felszállni – ez azt jelenti, hogy beleköthetnek abba is, ha a szám nincs a szelvénybe beleírva. A buszokon az első ajtón kell felszállni (és szokás köszönni).

A buszoknak inteni kell, hogy megálljanak – de nekem sok-sok kisérletből kivétel nélkül mindig megálltak (illetve egyszer kapcsolt későn a sofőr, kocogtam 30 métert, ő pedig nem győzött elnézést kérni).

A pontossággal kapcsolatban: csúcsidőben kisebb-nagyobb késések vannak, azon kívül viszont pár percnél nagyobb késést én nem tapasztaltam (hazudok, a vasutassztrájk alatt a kegyetlenül degeszre tömött 800-as busz 8 percet késett) és nem találkoztam olyannal sem, hogy a busz kirívóan korábban érkezett volna. A MÁV-nál néhány vonalon jellemző a csúcsidei késés (Esztergom, Cegléd, Újszász felé), máshol talán kevésbé. Az ország vagy a világ másik feléről érkező vonatok persze mindenhol késhetnek. (Nekem biztos mázlim volt, de 15-20 alkalomból egyszer volt 5 percnél nagyobb késés, egy szombathelyi gyors érkezett 8 perccel később.)

A helyszínen kilógatott buszmenetrendek tűrhetőek. A már beszámozott viszonylatokon a BKV-hoz hasonló laptáblák vannak kint, és általában a térséghez tartozó magyarázó térkép is. Ezek amúgy más dokumentumokkal együtt letölthetőek a BKSz honlapjáról.

A még nem beszámozott vonalak menetrendi lapjain a BKSz-es időpontok aláhúzással vannak jelölve.

Menetrendek

Természetesen egységes menetrendi kereső sincsen.

A vonatmenetrendeket Elvira megmondja. A kifejtésben fekete rombusz jelzi a Budapest-bérlettel való igénybevehetőséget. (Általános szabályként ezek a pótjegy nélküli vonatok, beleértve a szegedi IC-hez kapcsolt gyorsvonati kocsikat is.)

A buszmenetrendek legegyszerűbben a Volán egyesülés keresőjével érhetőek el.

Itt azonban több nehézséggel szembesülünk. Az egyik az, hogy nem egyszerű neki a megfelelő megállónevet megadni. Írjuk a keresőmezőbe, hogy ’Budapest’ , majd a táblácska (második) ikonra kattintva a hosszú és teljesen konfúz listából válasszuk ki a nekünk tetsző megállót. Más módszer tapasztalataim szerint nem működik, ez pedig nem egyszerű projekt ha figyelembe vesszük az olyan csavarokat, hogy pl. egyes vonalak ’Budapest, Cinkota’ , mások a ’Budapest(Cinkota), HÉV állomás’ elnevezésű megállóban állnak meg.

A másik probléma, hogy ebből a menetrendből nem derül ki, melyik buszra érvényes a Bp-bérlet, és melyikre nem. A megoldás az adott társaság, tehát az esetek elsöprő többségében a Volánbusz honlapján rejtőzik. A BKSz-es vonalszámok a ’menetrend’ menüpont alatt a ’BKSz’ almenüben fel vannak sorolva szektoronként. A ’helyközi’ almenüben, a B-re kattintva Budapestnél lesz felsorolva az egyes vonalak, -csoportok menetrendje.

Háromazegyben
1. rész: Integrált közlekedési rendszerek
2. rész: A Budapest-bérlet

A bejegyzés trackback címe:

http://local.blog.hu/api/trackback/id/tr571165842

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

ZBR 2009.06.06. 00:32:22

Asszem azért Volánnal a legnehezebb...
Még, amikor nem volt Budapest-bérlet a BKSZ-bérlet, volt egy érdekes esetem. Megállt a Volánbusz Cinkota HÉV-állomáson, majd a leszállás után én felszálltam, köszöntem. A sofőr nézett rám nagyon, majd megkérdezte, meddig megyek. Mondtam Stadionokig... Erre nem lett nyugodtabb az arckifejezése, de nem szólt, így leültem és bevitt odáig :)

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.06.30. 10:39:17

@Rocko-:
Most jól értem, ez azon rinyál,hogy az IC-re - egy emelt minőségű, kötelező helybiztosításos _távolsági_ vonatra - nem jó az _agglomerációs_ közlekedésre sz BKSz bérlet?
A Volánbusz távolsági járataira sem jó...
(Sőt, a kiemelt vonatokra Németországban sem jó. Lehetne másképp is, de így sem tragédia. inkább a jó elővárosi kínálaton kellene dolgozni)
Az mondjuk vicces, hogy csalási tanácsot ad a pénztáros...