Utolsó kommentek

  • Comandante en Jefe: Hát igen, mi ennek utánaolvastunk, úgyhogy kihagytuk a követséges mókát. Persze nekünk egyszerűbb ... (2016.01.06. 17:42) Kanossza
  • Comandante en Jefe: @Eino81: Szerintem azért, mert önmagában a prágai reptér utasai kevesen vannak egy metróhoz (jó d... (2015.04.11. 08:01) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • igi1: Ez ugyanolyan mint a nagy hadron ütköztető csak nem lehet érteni hogy ez egy metró!? (2015.04.09. 14:03) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • igi1: Ronda és semmilyen legalább vmi színt vittek volna bele... Jó még a némi zöld is segít vmit Az ... (2015.04.09. 13:57) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • Eino81: Hogy miért Motol felé vitték, azt nem értettük, ha nem kanyarodik le délre, egyenesen elmehettek v... (2015.04.09. 13:39) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • Comandante en Jefe: Hát igen, mi ennek utánaolvastunk, úgyhogy kihagytuk a követséges mókát. Persze nekünk egyszerűbb ... (2016.01.06. 17:42) Kanossza
  • Comandante en Jefe: @Eino81: Szerintem azért, mert önmagában a prágai reptér utasai kevesen vannak egy metróhoz (jó d... (2015.04.11. 08:01) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • bvb09: Vannak jogos (Geneva) és ésszerűtlen kifogásai a posztolónak. A nyelvünk már csak olyan, hogy beép... (2014.09.02. 09:50) Angol-magyar for Dummies
  • belac++: Alfa137: első tipped a detektálási módra korrekt. Itt egy cikk, ami kicsit többet leír erről a dol... (2014.02.15. 10:28) Repül az antihidrogén, ki tudja hol áll meg... @ CERN
  • ptarjan: Találok ám párhuzamokat a tudománybeli pályázati rendszerrel, publish or perish, stb... Egészen od... (2014.02.10. 16:41) A Dal...

(Nem)lokális emberek

Az életről,
a világmindenségről,
meg mindenről

Címkék

3in1 (3) abszurd (12) anglia (3) angol (4) antianyag (1) apple (3) atom (2) ausztria (8) bamako (1) bank (1) beautiful south (1) bécs (7) bill bryson (1) bkv (7) blog (1) bonn (1) boston (1) bringa (3) britpop (1) brookhaven (1) budapest (15) bumli (10) cern (6) CERN (1) csehország (1) csirke (1) danubius (1) debrecen (1) demszky (2) diehappy evangéliuma (1) egészségügy (2) élet (10) előrehozott választás (1) emacs (9) észak balkán (1) eurovízió (1) fénysebesség (1) fika (2) film (5) fizika (10) foci (1) fordítás (3) fotó (2) fraktál (1) franciaország (1) függővasút (1) gasztronómia (3) gazdaság (2) genf (5) gitár (3) google (2) gyurcsány (1) hejesírás (3) hellókarácsony (2) Higgs (1) hír (1) hivatal (1) hollandia (1) homár (8) hulyek (2) hulyeseg (3) humor (10) index (1) indián (1) internet (4) interplanetaris (1) ital (2) itunes (1) japán (3) kelet (1) kelet ausztria (1) koldus (1) költészet (3) koncert (3) konyhazoom (1) könyv (4) közlekedés (37) krassó (1) kritika (3) kvark gluon plazma (2) labdarúgás (1) latex (1) legenda (1) lengyelország (1) lenovo (1) LHC (1) lhc (2) linux (7) mac (4) madár (1) magyar (4) magyarország (44) magyar október párt (1) malév (2) matematika (2) máv (7) metallica (1) metró (8) mezőgazdaság (1) microsoft (2) Mike Stern (1) mikor lesz végre előrehozott választás? (1) MTV (1) munka (3) nagy britannia (2) naprendszer (1) németország (2) népszavazás (2) neutrínó (1) nobel (3) notes from a big country (1) nyelv (5) oktatás (3) open access (1) open stage székelylend (1) Oy Noz (1) pápa (1) pc (2) pedagogia (1) penzugyek (3) perfect fluid (1) politika (19) posta (2) prága (2) presentation (1) programajánló (1) rádió (1) reform (2) reklám (1) rendszerváltás (1) repülés (14) részecskék (1) sajt (1) sci fi (1) sláger (1) stefan (1) suse (1) szakszervezet (1) számítástechnika (22) szeged (1) sztrájk (5) tech (5) teherautó (1) tej (1) télapó (2) telefon (1) természet (2) thaiföld (1) troli (2) tudomány (11) tűz (1) tv (3) ubuntu (3) újságírás (2) ukrajna (1) upc (1) uránia (1) usa (12) utazás (8) választás (1) vallás (5) válság (1) vasút (14) vélemény (2) vidék (2) világbajnok (1) villamos (3) vitorlázórepülés (1) web2 (1) word (2) zene (18) Címkefelhő

LiBerti pár fotója

Túlélni az angol közlekedést

2009.04.29. 10:37 | LiBerti | 5 komment

Címkék: anglia közlekedés

Anglia kissé furcsa és különc ország. Mindenekelőtt nem tudnak akcentus nélkül angolul beszélni (kivéve a királynőt és a BBC-t), továbbá tejjel isszák a teát, a dupla ablaküveg ismeretlen fogalom arrafelé, a mosdókagyló tetején pedig külön van egy hidegvizes és egy melegvizes csap, ami az egyszerű kézmosást is extrém sporttá változtatja. Mindez azonban semmi ahhoz képest, ami az utakon fogadja a kontinensről odatévedő látogatókat, hiszen - mint az köztudott - Nagy-Britanniában a közlekedésben a "balra tarts" elv érvényesül, azaz az autók az út bal oldalán haladnak (az autókban pedig a kormány a jobb oldalon van). Ez messziről nézve elég ijesztő, közelről nézve még ijesztőbb. Gyalogosként nem is annyira vészes a dolog: mindössze azt kell az eszünkbe vésni, hogy a járdáról lelépés előtt nem balra, hanem jobbra kell néznünk. Apró, de életmentő információ. Autót vezetve viszont... hát igen, ez már korántsem ilyen egyszerű. Nekem egy pár hete volt szerencsém(?) személyesen is megtapasztalni ezt, amikor egy pár napig ott jártam/vezettem. Az élményeimet az alábbiakban foglaltam össze, hátha megsegítek vele néhány autós sorstársat.
 
Angliában alapvetően kétféle módon kerülhet egy autó kormánya mögé egy turista: vagy a saját balkormányos autójával kompozik/vonatozik át a kontinensről, vagy Angliában bérel egy helyi jobbkormányos autót. Az első esetről nem igazán tudok nyilatkozni, mivel ebben nincsen tapasztalatom, bár azt sejtem, hogy egy balkormányos autóval az út bal oldalán haladva egy előzés rázós dolog lehet. Nekem a második verzió jutott: Lutonban béreltem egy kocsit, amivel Sussexbe kellett mennem.
 
Az egyszerűség kedvéért kezdjük azokkal a dolgokkal, amik Angliában is ugyanúgy vannak, mint a kontinensen:
 
  • Jobbkézszabály: ez Angliában is jobbkézszabály, azaz nem balkézszabály van. (Tulajdonképpen a jobbkézszabálynak jobbkormányos autónál van igazán értelme, hiszen az autó jobb oldalán ülve sokkal könnyebb észrevenni a jobbról közeledő járműveket, amelyeknek elsőbbséget kell adnunk. Így a kontinensen igazából balkézszabályt kellene alkalmazni.)
  • Sebességváltó kiosztása: a sebességek a megszokott helyükön vannak: egyes balra fent, kettes balra lent stb. Ha nem így lenne, akkor valószínűleg még most is valahol Luton környékén próbálnék meg sebességet váltani, sikertelenül.
  • Kezelőszervek: ugyanúgy van minden, mint nálunk: index és fényszóró a bal oldalon, ablaktörlő a jobb oldalon, stb. A kocsikulcsot is a megszokott módon a kormánykerék jobb oldalán kell bedugni az indításhoz.
  • Benzintank: a nyílása európai autóknál továbbra is általában a jobb oldalon, míg japán autóknál általában a bal oldalon található. A koreai autókat nem tudom.
Nos, ezzel végére is értünk a hasonlóságoknak, úgyhogy jöjjenek a különbségek:
 
  • Kormánykerék: mint említettem, az autó jobb oldalán található, azaz a vezetéshez a magyar anyósülésre kell beszállni. Egy kis gyakorlás után menni fog.
  • Sebességváltó: ugyanúgy az autó közepén van, viszont ez most nekünk nem jobbra, hanem balra esik, így nem jobb, hanem bal kézzel kell sebességet váltanunk. Ez a jobbkezeseknek (például nekem) elég szokatlan, és vagy az én bal kezem nagyon béna, vagy az Opel Vauxhall Astra sebváltója nagyon vacak, de nekem néha az istennek sem akarta bevenni a sebességet, különösen a hármast. Továbbá az ember sebességváltáshoz készülődve eleinte folyton beveri a jobb könyökét az ajtóba... Hát, ez is a tanulási folyamat része.
  • Az út megfelelő oldala: Angliában a bal oldal. Meglepő módon nem nehéz az út bal oldalán maradni, az ember nem igazán kívánkozik a jobb oldalra; ez valahogy nagyon gyorsan megszokható. Amire viszont vigyázni kell, az az, hogy egy kereszteződésben a kanyarodás után is az út bal oldalára érkezzünk. Különben az első szembejövő autó térít majd észhez.
  • Hely a sávban:  na, szerintem ez a legnehezebb. Persze az autónak ugyanúgy a sáv közepén kell lennie, viszont Angliában az ember a sáv középvonalától jobbra ül, nem pedig balra. Viszont tapasztalataim szerint (és ezzel mások is így voltak) az ember továbbra is makacsul a sáv közepétől balra szeretne ülni, ahogyan azt addig megszokta. Pedig ha Angliában is így vezet, akkor a kocsi a kelleténél jóval balrább lesz, és a kocsi bal oldala szerencsés esetben csak az útpadkán fog menni, rosszabb esetben viszont az út mellett parkoló autókat karcolja majd... Úgyhogy erre tudatosan fel kell készülni, és az embernek állandóan emlékeztetnie kell önmagát, hogy a sáv jobb oldalán kell ülnie. Különösen nagyon fontos erre balra kanyarodásnál odafigyelni (a balra kanyarodás ugye Angliában balra kis ívben kanyarodást jelent), illetve a körforgalomból való (szintén balra) kikanyarodásnál, hogy ne koccoljuk le az útszegélyt.
  • Körforgalom: Angliában fordítva, azaz az óramutató járásával megegyező irányba forog, de ugyanúgy, mint nálunk, a benne lévőknek van elsőbbsége. Azaz a behajtás előtt jobbra kell nézni, hogy nem jön-e valaki. Nagy pofont kaphatunk, ha a megszokott módon balra nézve konstatáljuk, hogy nem jön senki, és nagy gázzal behajtunk... Amúgy körforgalomból rengeteg van Angliában. De tényleg rengeteg, úgyhogy az ember jó kis kiképzést kap: sebességváltás vissza, nézés jobbra, körforgalomba be, körforgalomból balra ki, sebességváltás fel. A körforgalmak néha egész nagyok is lehetnek.
  • Kanyarodás: fentebb már érintettem: a balra kanyarodás kis ívet jelent, a jobbra kanyarodás pedig nagy ívet. Azaz a jobbra kanyarodásnál nem elég balra nézni, hogy jön-e valaki, hanem jobbra is kell! A legjobb módszer mind Angliában, mind a kontinensen az, hogy ha bármerre is kanyarodunk, mindig mindkét irányba nézzünk. Mert ugye előzhet is valaki a kereszteződésben.
  • Távolság: nem kilométerben, hanem mérföldben (mile, mi, m) számolnak. 1 mérföld kb. 1.6 km. Az autók sebességmérőjén is a mérföld/óra (mph) az elsődleges skála, de általában van egy másodlagos km/h skála is. Viszont ezt nem érdemes nézegetni, mert a sebességhatárok is mph-ban vannak megadva. Hacsak tábla máshogy nem rendeli, akkor a sebességhatárok autóval a következők:
    • városban: 30 mph (kb. 48 km/h)
    • városon kívül, 2x1 sávos út: 60 mph (kb. 98 km/h)
    • városon kívül, 2x2(,3,4) sávos út: 70 mph (kb. 112 km/h)
    Azaz nincs különbség az autóutak és az autópályák (motorway, M) között. Az a kb. 110 km/h-s sebességhatár autópályán külföldi szemmel elég kevés. Hja, az utak mellett kb. 3 méter magasan elhelyzett (narancs)sárga dobozok a traffipaxot rejtik, úgyhogy csak óvatosan a száguldozással! Lehet még traffipax az autópályák fölött átívelő hidak/táblatartók hátulján is. Például a Londont körülvevő M25 gyűrűn láttam ilyet. Ezek nem sárgák, hanem közönséges szürkék. A traffipaxot egy kamerát szimbolizáló tábla (lásd itt jobbra) jelzi előre.
  • Külső sáv többsávos úton: a fentiekből logikusan következik, hogy Angliában a bal szélső a külső sáv, azaz például autópályán nem jobbra, hanem balra kell tartani. A lehajtók is a bal oldalon vannak.
  • Előzés: előzés előtt (akár autópályán, akár normál úton) a jobb tükörbe kell nézni, nem a balba.
Mint látható, több dolog más odaát, mint ami hasonló. Szerencsére nekem úgy tűnt, hogy az angolok - hűvösségüket meg nem hazudtolva - elég nyugodtan vezetnek. Semmi tolakodás, bevágás, vagy előrefurakodás. Egy pár jótanács még, hogy minél zökkenőmentesebb legyen a vezetés:
 
  • Ha lehet, bérelj automataváltós kocsit. Én ugyan kéziváltósat választottam, mivel még sosem vezettem automatás kocsit korábban, és úgy gondoltam, hogy az ismerkedést talán mégsem az út rossz oldalán kellene elkezdenem. De így utólag visszagondolva talán mégis jobb lett volna egy automatás kocsi. Ha már vezettél korábban ilyet, akkor ilyet bérelj, még akkor is, ha többe kerül!
  • A bérelt autót általában egy parkoló(ház)ban fogod megkapni. Mielőtt kimész a forgalomba, menj néhány kört lassan a parkolóban, hogy szokjad a kocsit, különös tekintettel arra, hogy a szélesebbik része most tőled balra van, nem pedig jobbra! Miután kimentél a forgalomba, akkor is olyan óvatosan vezess, mintha még sosem vezettél volna korábban forgalomban. Az eddigi rutinod nem sokat ér!
  • Ha egyedül mész (mint én is), vigyél magaddal (vagy bérelj) egy navigációs rendszert! Így a kocsi és a forgalom kezelése mellett nem kell még a térképet is böngészned. Hidd el, ez nagyon nagy könnyebbség. Továbbá a navigációs rendszerben eltárolhatod az autókölcsönző koordinátáit, így a bérelt autóval jóval egyszerűbb lesz visszatalálni. (Lutonban például az autókölcsönzők elég messze vannak a reptértől.)
  • A fentebb is említett M25 körgyűrű hajlamos bedugulni, különösen a reggeli és a délutáni csúcsban. Ha lehet, kerüld el ezekben az időszakokban. Amúgy egy jó kis 3-4 sávos autópálya, jól kitáblázva.

És végül: ha ásványvizet veszel, akkor ne a bérelt kocsi vezetőülésén ülve bontsd fel. Mert esetleg a szétspriccoló víz mindent beterít.

 

A bejegyzés trackback címe:

http://local.blog.hu/api/trackback/id/tr831093139

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

ptarjan 2009.04.29. 17:15:11

Körforgalomból azért mégiscsak ez a csúcs:
www.bbc.co.uk/wiltshire/content/image_galleries/wiltshire_live_search_gallery.shtml?15

Az M25-ösről:
"Many phenomena - wars, plagues, sudden audits - have been advanced as evidence for the hidden hand of Satan in the affairs of Man, but whenever students of demonology get together the M25 London orbital motorway is generally agreed to be among the top contenders for exhibit A." (Neil Gaiman/Terry Pratchett: Good Omens/Elveszett próféciák)

Egyébként szerintem gyalogosként is rohadt nehéz megszokni. Kocsival nem próbáltam, de ha nem muszáj, inkább nem is...

Ami pedig a történelmi gyökereket illeti:
users.telenet.be/worldstandards/driving%20on%20the%20left.htm#history

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.05.07. 14:20:26

Én csak bicikliztem Londonban, de pont azt tapasztaltam, hogy a forgalomban _sokkal_ könnyebb megszokni a fordított közlekedést - mikor mit, merre figyelj - , mint kívülálló gyalogosként.

ruba 2009.06.04. 14:15:33

Én Dublinban jártam, de csak tömegközlekedést használtam. Emeletes busszal mentünk be a reptérről a városba, természetesen fönt elől ültem, és az volt számomra a furcsa, hogy valahogy nem volt furcsa, hogy az út másik oldalán megyünk. Ami még érdekes volt, és máig nem tudom miért volt, hogy a villamosmegállóban mindig a rossz oldalra álltunk elsőre, és csak a másik irányból jövő villamos juttatta eszembe, hogy rossz helyre álltunk, míg buszmegállóba mindig a jó oldalon álltunk be.

Kyra34 2009.06.27. 10:35:47

De örülök, hogy megtaláltalak benneteket!
Először is: gratulálok a cikkhez, nagyon jó, élvezetes, lényegre törő, strukturált, összeszedett.
A napokban én is írtam egy hasonló cikket, feltöltöttem a saját honlapomra, a két írás elég hasonló lett :)

ptarjan engedelmével, a körforgalmas linket beillesztettem a saját cikkembe, köszi...:)

kortefa.x-web.hu/sajat_irasok/utazasi_elmenyek/Autovezetes_Angliaban.pdf

Yamashita 2010.03.17. 21:44:57

Én 6 éve élek az Egyesült Királyságban.Elsőre nagyon fura volt a baloldali közlekedés de mivelhogy gyalogos vagyok hamar megszoktam.Nekem igazán az otthoni közlekedés volt veszélyes mert folyamatosan jobbra néztem és többször csak a jó reflexeim mentettek meg.

Tetszett a bejegyzés? Kövesd a blogot!

blog.hu