Utolsó kommentek

  • Comandante en Jefe: Hát igen, mi ennek utánaolvastunk, úgyhogy kihagytuk a követséges mókát. Persze nekünk egyszerűbb ... (2016.01.06. 17:42) Kanossza
  • Comandante en Jefe: @Eino81: Szerintem azért, mert önmagában a prágai reptér utasai kevesen vannak egy metróhoz (jó d... (2015.04.11. 08:01) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • igi1: Ez ugyanolyan mint a nagy hadron ütköztető csak nem lehet érteni hogy ez egy metró!? (2015.04.09. 14:03) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • igi1: Ronda és semmilyen legalább vmi színt vittek volna bele... Jó még a némi zöld is segít vmit Az ... (2015.04.09. 13:57) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • Eino81: Hogy miért Motol felé vitték, azt nem értettük, ha nem kanyarodik le délre, egyenesen elmehettek v... (2015.04.09. 13:39) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • Comandante en Jefe: Hát igen, mi ennek utánaolvastunk, úgyhogy kihagytuk a követséges mókát. Persze nekünk egyszerűbb ... (2016.01.06. 17:42) Kanossza
  • Comandante en Jefe: @Eino81: Szerintem azért, mert önmagában a prágai reptér utasai kevesen vannak egy metróhoz (jó d... (2015.04.11. 08:01) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • bvb09: Vannak jogos (Geneva) és ésszerűtlen kifogásai a posztolónak. A nyelvünk már csak olyan, hogy beép... (2014.09.02. 09:50) Angol-magyar for Dummies
  • belac++: Alfa137: első tipped a detektálási módra korrekt. Itt egy cikk, ami kicsit többet leír erről a dol... (2014.02.15. 10:28) Repül az antihidrogén, ki tudja hol áll meg... @ CERN
  • ptarjan: Találok ám párhuzamokat a tudománybeli pályázati rendszerrel, publish or perish, stb... Egészen od... (2014.02.10. 16:41) A Dal...

(Nem)lokális emberek

Az életről,
a világmindenségről,
meg mindenről

Címkék

3in1 (3) abszurd (12) anglia (3) angol (4) antianyag (1) apple (3) atom (2) ausztria (8) bamako (1) bank (1) beautiful south (1) bécs (7) bill bryson (1) bkv (7) blog (1) bonn (1) boston (1) bringa (3) britpop (1) brookhaven (1) budapest (15) bumli (10) cern (6) CERN (1) csehország (1) csirke (1) danubius (1) debrecen (1) demszky (2) diehappy evangéliuma (1) egészségügy (2) élet (10) előrehozott választás (1) emacs (9) észak balkán (1) eurovízió (1) fénysebesség (1) fika (2) film (5) fizika (10) foci (1) fordítás (3) fotó (2) fraktál (1) franciaország (1) függővasút (1) gasztronómia (3) gazdaság (2) genf (5) gitár (3) google (2) gyurcsány (1) hejesírás (3) hellókarácsony (2) Higgs (1) hír (1) hivatal (1) hollandia (1) homár (8) hulyek (2) hulyeseg (3) humor (10) index (1) indián (1) internet (4) interplanetaris (1) ital (2) itunes (1) japán (3) kelet (1) kelet ausztria (1) koldus (1) költészet (3) koncert (3) konyhazoom (1) könyv (4) közlekedés (37) krassó (1) kritika (3) kvark gluon plazma (2) labdarúgás (1) latex (1) legenda (1) lengyelország (1) lenovo (1) lhc (2) LHC (1) linux (7) mac (4) madár (1) magyar (4) magyarország (44) magyar október párt (1) malév (2) matematika (2) máv (7) metallica (1) metró (8) mezőgazdaság (1) microsoft (2) Mike Stern (1) mikor lesz végre előrehozott választás? (1) MTV (1) munka (3) nagy britannia (2) naprendszer (1) németország (2) népszavazás (2) neutrínó (1) nobel (3) notes from a big country (1) nyelv (5) oktatás (3) open access (1) open stage székelylend (1) Oy Noz (1) pápa (1) pc (2) pedagogia (1) penzugyek (3) perfect fluid (1) politika (19) posta (2) prága (2) presentation (1) programajánló (1) rádió (1) reform (2) reklám (1) rendszerváltás (1) repülés (14) részecskék (1) sajt (1) sci fi (1) sláger (1) stefan (1) suse (1) szakszervezet (1) számítástechnika (22) szeged (1) sztrájk (5) tech (5) teherautó (1) tej (1) télapó (2) telefon (1) természet (2) thaiföld (1) troli (2) tudomány (11) tűz (1) tv (3) ubuntu (3) újságírás (2) ukrajna (1) upc (1) uránia (1) usa (12) utazás (8) választás (1) vallás (5) válság (1) vasút (14) vélemény (2) vidék (2) világbajnok (1) villamos (3) vitorlázórepülés (1) web2 (1) word (2) zene (18) Címkefelhő

LiBerti pár fotója

A Malév a földbe áll

2008.11.14. 13:05 | LiBerti | 70 komment

Címkék: repülés közlekedés magyarország malév

Szakmai körökben már régóta köztudott, hogy a Malév a szakadék szélén táncol, magyarul szarban van. Irtózatos méretű adósságállományt görget maga előtt, amely nem hogy csökkenne, hanem egyre nő. Az elmúlt években mindig csak egy-egy kormányzati pénzesbőrönd mentette meg a pusztulástól, így az "én már nem vennék a helyedben Malév-jegyet a tavaszra" típusú pletykák szerencsére alaptalanok maradtak.

Most azonban változott a helyzet, mint ahogy ezt több helyen is megírták. A Malév ugyanis már nem állami tulajdon, többé nem lehet csak úgy pénzt pumpálni bele, ráadásul ezt EU jogszabályok is tiltják. Az orosz vevő pedig vagy pumpál bele, vagy nem. Most úgy néz ki, hogy inkább nem, mert maga is szarban van. Az utolsó remény az, hogy az orosz állam megmenti a Malév tulajdonosát, és ezzel a Malévot. Hát meglátjuk.

Pedig egy légitársaságot nem is olyan egyszerű csődbe vinni. Hiszen hogyan is működik egy átlagos cég? Leszállítja az árut vagy elvégzi a szolgáltatást, a vevő viszont csak később (pár perc múlva, pár nap múlva, pár hónap múlva) fizet. Így még egy nyereséges cégnek is sok pénze áll az árukban, és könnyen előfordulhat, hogy elfogy a pénze. Egy légitársaság viszont előre szedi be a pénzt, az utas viszont csak napok, hetek, vagy hónapok múlva utazik. Így még egy veszteséges légitársaságnak is (viszonylag) könnyű pozitív cash flow-t produkálni, és ameddig ez megvan, addig nincs nagy baj. Ugyanis egy légitársaság nem akkor megy csődbe, ha veszteséget termel (annak áthidalására ott a bankkölcsön, bár mostanában azt is egyre nehezebben kapni), hanem akkor, amikor elfogy a pénze, és nem tud a gépeibe kerozint tankolni. Így omlott össze a Swissair is - nem tudott többé kerozint venni, és lehúzhatta a rolót.

Sajnos a Malév már rálépett erre az ösvényre: Ferihegyen már csak korlátozott mennyiségben kap kerozint. "Hála Istennek" a 3 nagyvas (Boeing 767) már nem repül a Malévnál, így azokat már nem kell itatni. Mondjuk ennek a 3 gépnek a leállítása is megérne egy misét. Vagy méginkább a beszerzésük. De leginkább a Malév koncepciója és stratégiája, vagy inkább ezeknek a teljes hiánya... De azon is érdemes elgondolkodni, hogy a jó szakemberek miért is hagyják/hagyták el sorban a Malévot, és kik kerültek a helyükre, pláne vezető beosztásba (Csőgörény, ugye...).

Be kell vallanom, én sötéten látom a Malév jövőjét. Se koncepció, se jó szakemberek, se nyereség, se jelentős vagyon, és hamarosan talán hitel se.

...és köszönjük, hogy a Malévval utaztak! Bár ne lenne igazam.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://local.blog.hu/api/trackback/id/tr7768760

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Matek kérdés 2008.11.14. 15:35:13

A pilóták jövedelmének 4-6 százalékos csökkentése mellett valamennyi aktív pilóta megtarthatja állását. Ezt azonban az érdekképviselet nem fogadta el. A légitársaság közölte, hogy ez a jövedelemcsökkentés a beosztástól és a tapasztalattól függően, átlagosan, bruttó havi 80-100 ezer forint körüli összeget jelentett volna.

Mennyi is akkor a fizetésük?

Parasite 2008.11.14. 15:40:22

évente többször repülök. először kb 20 éve utaztam malévval, utoljára 7 éve. remélem többet nem fogok. ami gyenge, az gyenge. és elhullik. ez az élet rendje.

movhu 2008.11.14. 15:46:28

Sajna a MALÉV esetében is elég sok pénz áramlott ki feleslegesen. Hogy most mi van, azt nem tudom, de évekkel ezelőtt is az volt már, hgoy a MALÉV a gépeit valami távoli országbeli szigeten bejegyzett cégtől bérelte vissza.
Ez pedig tudjuk, hogy csak annyi célt szolgálhatott, hogy valaki legálisan vigyen el pénzt a saját számlájára.
Erre jött a légitársaságok egyébként is jelenkező problémája, a visszaesés, és így már nem lehetett finanszírozni.
És felesleges járatok is előfordulhatnak. Igaz nem nagy gép volt, de Bukdarestből jöttem vissza olyan MALÉV-TAROM kooperációban üzemeltetett gépen, amin az este 20 körüli indulással 8-10-en lehettünk.

Walter Melone (törölt) 2008.11.14. 15:47:11

A hosszútáv mindig telt házzal ment. mitől is volt akkor veszteséges?

Ja, mi is van a Maléves alkatrészbázissal? Csak nem széthordták az oroszok?

Ez cég nem csődbe megy, hanem szisztematikusan szétlopják, majd bezárják. Miért? Tengerentúli résidő, európai szabad desztinációk?

Itt is csak piacot vettek, nem vállalatot.

Káposztakukac 2008.11.14. 15:51:43

@Matek kérdés:

na mennyi is? hmm? felháborító, ugye? bezzeg mennyi 8 általánost végzett munkanélküli segédmunkás van, aki ennyi pízért örömmel elvállalná a melót, mi? biztos a pár tucat pilóta fizetése miatt van tízmilliárdos szarban a malév... balfasz.

LiBerti 2008.11.14. 15:52:31

Matek kérdés:
Ez nekem sem volt tiszta. Most vagy tényleg ilyen sokat keresnek, vagy csak valaki elszámolta a dolgot?

Iron1 2008.11.14. 15:55:38

Végülis tényleg olyan nehéz csődbe vinni egy légitársaságot: en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_airline_bankruptcies

Hány társaság is van ott csak az USÁ-ból?

Martian (törölt) 2008.11.14. 15:56:47

Parasite
Ha a tapasztalatokból indulok ki, a jónevű légitársaságoknál is kifoghat az ember szörnyűságeket.
De a MALÉV stratégiai menedzselése már jó ideje katasztrofális.

Káposztakukac 2008.11.14. 15:59:51

liberti: haver, gondolkozzál. ha 6% 100 ezer, akkor jobb esetben olyan havi bruttó 1,6 milliót keresnek. bocs, de ha szerinted ez sok pénz egy ilyen munkakörben, akkor komoly realitáshiányban szenvedsz. pilótákról beszélünk, akik több tízmillió dollár értékű vasmadarakat repkednek nagyon szigorú feltételek mellett több éves, méregdrága kiképzés után tucatnyi emberrel a fedélzeten a világ minden pontjára. elég csak pár száz kilométerrel nyugatabbra menni és meglátod, hogy például egy német pilóta ennyiért az ágyból se kelne ki. lufthansánál például havi nettó 6000 eurót keres egy másodpilóta, kapitány meg ennek akár a dupláját. persze mint minden, ez is felfelé nyitott. ahhoz képest ez a magyar bruttó kb. 6000 euró fizetés egy vicc.

Dr Kangörény 2008.11.14. 15:59:59

Nem azzal van baj, hogy mennyit keresnek, hanem azzal a fafejű hozzállással, amit produkálnak.
Nem lehet csökkenteni a bért, de el se küldjenek senkit.
Mintha vasutasok lennének.

Kúrcsány Ferenc 2008.11.14. 16:00:27

Miért is baj ha egy pilóta 1M+ bruttót keres? 100 ember életéért felel, pl. nem egy irodában ül és mások pénzével manipulál mint a bankpatkányok akik többet kapnak...

Martian (törölt) 2008.11.14. 16:01:42

"Most vagy tényleg ilyen sokat keresnek, vagy csak valaki elszámolta a dolgot?"

Sokat, de a külföldi kollégáikhoz képest viszonylag keveset.
A jóval kevesebbet kereső stuviktól is sok esetben ugyanennyit vettek el, csak nekik sokkal gyengébb az érdekérvényesítésük.

Káposztakukac 2008.11.14. 16:03:22

kangörény: így is pilótahiányban szenvednek. a vezetés hibáit úgy akarják kompenzálni, hogy a jólműködő operatív szinten spórolnak... ez csak ahhoz vezet, hogy előbb-utóbb még ott is csökkenni fog a szolgáltatás színvonala.

LiBerti 2008.11.14. 16:03:54

Káposztakukac:
Mondtam én, hogy szerintem túl sokat keresnek? Nem, nem mondtam. Én pusztán meglepődtem, hogy ilyen sokat keresnek, de én aztán nem sajnálom tőlük.

Mikoyan 2008.11.14. 16:14:46

Movhu! A MALÉV a gépeit a MALCO nevű Kajmán szigeteki off-shore cégtől bérelte. Ez azonban nem számít, mert a MALCO a MALÉV tulajdona, csak finanszírozási okokból iktatták közbe. A veszteséget az admin költségek termelik. Politikus haverok tanácsadói, vízfej irodai személyzet, külföldi képviseletek fenntartása, stb. Ezen felül valljuk meg csendesen a hajózó személyzetét is elkényeztette a MALÉV. A WiZZ-nél jóval alacsonyabb a fizetés, mégsem ugrál senki.

Voltak gondok a gépbeszerzésekkel is, a CRJ-k idehozatala nagy bukta volt, amiről senki sem beszél. Nyilván baráti közvetítőkön keresztül hozták ide őket.

A MALÉV egyébként egészen a legutóbbi egy évig az egyik legremekebb légitársaság volt európában. Jó gépek, jó menetrend, jó árakkal. Kár érte.

Rob67 2008.11.14. 16:18:46

Kúrcsány Ferenc
Nem baj mennyit keresnek, en nem sajnalom.
De az ovonoktol sem, a tanaroktol sem, az orvosoktol sem, az apolonoktol sem, stb...
Honnan lenne ennyi penz? En telleg adnek mindenkinek...

Abrakadabra 2008.11.14. 16:23:34

sajnos a Malév annak a 3M-nek az egyike, melybe szigorúan tilos lenne pénzt pumpálni, mert olyan mint egy lyukas zsák...
A 3M pedig a MÁV, MALÉV, MTV...

Nyaloka 2008.11.14. 16:25:05

Okoskák
Lehet, hogy egy Lufthansa pilóta 6000 ropit keres, de nekik volt annyi eszük, hogy sok-sok évvel ezelőtt, amikor szarban volt a cég, akkor azt mondták, hogy inkább csökkentsék a fizetésüket, mint kipöckölgessék az embereket, de abban a pillanatban, hogy a cégnek beindul a szekere, kérik vissza azt amit adtak. Más mentalitás...
Ha már ott tartunk, hogy megérdemlik a 1,5 millát, akkor szerinted mennyire érintette volna fájdalmasan, hogy csak 1,4 millát kap. Mindjárt elkezdem sajnálni őket!

vén kujon 2008.11.14. 16:31:48

A MÁV egy komoly atomtámadás után is megmaradna...sőt, a minősége se romlana sokat.:)

lajosss 2008.11.14. 16:34:27

Evekig jartam a Malev egy manetrend szerinti jaratan,
mintig tele volt sot,neha,ha nem idoben foglaltam mar nem is kaptam.
Ismroseimmel akikkel hasznaltuk azt hittuk mejd suritik a jaratokat,erre iden januarban megszunt!??Ugy hogy kifiztett jegyunk volt, a mar nem is indulo jaratra!A hirekbol tdtuk meg hogy megszunt!Es nekunk kellett futni,ill telefonalgatni a penzunk utan.
Szerintem ezk utan ertheto miert van ott, ahol.
Magam reszerol en azota a ceg halalat kivantam.
Budapest-Cork,jaratrol beszeltem,a pontositas kedveert.

Buzi 2008.11.14. 16:35:27

Nyaloka:
kezdheted a sajnalkozast. Jo bunko magyarosch szokas szerint masnak a zsebeben turkalni.
Nem a pilotak fizetesevel van itt gond. Az orosz maffiaval, aki buntetlenul rabolja ki tovabbra is a ceget, partunk es kormanyunk asszisztalasa mellett.

Winston Smith 2008.11.14. 16:46:40

Káposztakukac:
Igen, lehet, hogy egy német pilóta ennyi pénzért az ágyból se kelne ki. Meg egy német orvos sem kelne ki az ágyból annyiért, amennyit egy magyar orvos kap. És a villamosmérnök sem, meg a buszvezető se, meg az asztalos se, és a sor a végtelenségig folytatható.

Éppen ezért ne is hasonlítgassuk a fizetéseket a német fizukhoz. Ez Magyarország, nem Németország. És itt az 1,6 millió/hó igenis sok pénz. Ez a magánszektorban is egy felsővezetői fizetés. Ebből már lehet 100 ezret engedni, ha a cég fennmaradása a tét, emiatt nem fog éhenhalni a család.

Roltii 2008.11.14. 16:52:02

ti tényleg bolondok vagytok. Azt szeretnétek, hogy 10.000 méteren egy diplomás minimumfizuért güriző agyonhajszolt másod-harmadállásokkal teli pilóta vezesse a gépet? gondolkodjatok már. Egyébként azt se felejtsük el, hogy tudtommal a MOn a pilóták maguk fizetik a kiképzést is, ami nem kevés pénz. Én csak sima PPL csinálok movittal, és az is alulról súrolja az 1 misit.
Szerintem a bruttó 1,6-os fizetés, ami legyen nettó 800, nem sok egy pilótának.
És igen, adjuk meg a vasutasnak, a pilótának, a tanárnak és a villamosmérnöknek is (köszi, én is:D) a "magas" fizut, és vegyük el azoktól, akiknek nem jár pénz, mégis kapnak. Cigócsaládok és gazdagok családi pótléka, sok szociális támogatás, ami nem átgondolt, Hankook és egyéb céges nevetséges pénzelése...ezekből mind vissza lehetne venni. És miattam még a honatyáink fizetését is emelhetjük (bár nem érdemlik meg), csak tegyék rendesen a dolgukat.
Ha meg válság van, akkor tessék úgy cselekedni ahogy kell. Pl átgondoltan... Ami kishazánkba történik - bármerre is nézek - minden csak nem átgondolt...

Buzi 2008.11.14. 16:55:42

WS:
a nagy budos helyzet, hogy nem ez a 80-100 ezer huf fogja a ceget a szarbol kihuzni. Nem ettol az osszegtol fugg a ceg fennmaradasa.
Jellemzo hozzaallas a maffia reszerol a vegkielegitesek (torvenyes) eseten, csak a pelda kedveert: lehet menni birosagra...
Hat tobbek kozott ezert a hozzaallasert sem engednek a pilotak.
Masreszt, ha 100 ezer huf az ara annak, hogy ne bocsassak el a pilotak egy reszet, akkor szukseg van rajuk?
Azt gondolom, a pilotaknak nincs kedvuk kifizetni az orosz maffiozo -Abramovics- ujabb 300 millas ocsmany palotajat a rozsa dombon...

szomoru 2008.11.14. 16:56:20

Kedves matekozok!
1. Nem biztos, hogy hírekben leírt számok igazak, különösen az nem, hogy az ajánlat így szólt...
2. Sokkal fontosabb, hogy miért kell elküldeni pilótákat akkor, amikor évek óta gond a szabadnapok, szabadságok kiadása, szabadságról hívnak vissza embereket?!
3. ha van x számú repülőgéped, amit lízingelsz, akkor is fizetsz utána, ha áll a földön, akkor te józan paraszti ésszel mit csinálsz? Kiveszel még párat a forgalmonból és fizeted a lízingdíjat a semmiért? És elküldöd a pilótákat? Bezársz jól menő járatokat(ld. fenti pl. Cork)?
4. Lehet-e úgy vezetni hatékonyan egy céget, hogy minden nap más a koncepció(=nincsen koncepció)?!
5.Kedves Nyalóka! Biztos vagyok benne, hogy a Lufthansa pilóták elé letettek egy életképesnek tűnő gazdasági tervet a fizetéselvonás mellé. Nos, ennek itt még nyoma sincs. Aki mást mond, az hazudik. Te is lemondanál úgy a fizetésed egy részéről, hogy közben azt látod, hogy a céget csődbe viszik?

0xFFFF 2008.11.14. 16:56:21

"Kangörény_ 2008.11.14. 15:59:59
Nem azzal van baj, hogy mennyit keresnek, hanem azzal a fafejű hozzállással, amit produkálnak.
Nem lehet csökkenteni a bért, de el se küldjenek senkit.
Mintha vasutasok lennének. "

No, ez egy fafejű gondolat volt. A bérek egy ilyen cégnél nem nagyon mozgatják meg a ktgszámla egyenlegét, ezzel szemben egy napi tankolás igen.

csupi 2008.11.14. 16:56:47

A fizuvitáról annyi, h nem nagyon értem az ilyen szitukat. Ok, h az ember nem örül, ha kevesebbet visz haza, ez nyilván érzékenyen érint bárkit, akármennyi is legyen a keresete.
DE nem jobb 6%-kal kevesebbet keresni, mint semennyit? Mit fog vezetni a magyar pilóta Malév nélkül?

csupi 2008.11.14. 16:58:25

Mondjuk tény, h nem az a 30 vagy nem tudom mennyi ember dönti egyedül romba a céget...

Martian (törölt) 2008.11.14. 16:59:19

Tényleg és a MALÉV menedzsment bérét mennyivel tervezik csökkenteni?

Káposztakukac 2008.11.14. 17:03:18

roltii: maximálisan egyetértek.

winston: látom nem érted a problémát. a malévnál strukturális gondok vannak, nem a pilóták fizetése okozza a problémát. ahelyett, hogy a vezetőség megoldja az állandósult túlköltekezést szervezeti szinten, inkább a pilótákon hajtaná be. ha tényleg nem lenne más megoldás, akkor persze csökkentsék a béreket, de itt nem ez a baj. ezer más helyen lehet spórolni, de ez sem a dilettáns vezetői gárda, sem a maffiózó orosz tulajnak nem az érdeke.

a többi felvetésedre meg: jajj, meg ne sajnáljam a magyar orvost. lehet, hogy szarul fizetik, de ugye a "maszekozás"... annak ellenére, hogy hivatalosan tényleg szánalmasan alacsony a bérük, az orvosok manapság is még általánosságban kifejezetten jó pénzügyi hátterű rétegnek számítanak, és nem alaptalanul.
ebben a szakmában viszont igenis lehet hasonlítani a költségeket nyugat-európához, mivel a költségek és bevételek is hasonló szinten mozognak. egy boeinget venni/lízingelni/tankolni magyarországon hasonlóasn sokba kerül, mint nyugaton. repülőtérii illetékekkel ugyanez a helyzet. manapság a pilótákat mártöbbnyire nem itthon képezik ki, hanem külföldön, az is ugyanannyiba kerül mint egy németnek. a malév jegyári meg semmivel sem olcsóbbak, mint egy nyugati társasági. ha általánosságban olcsóbban lehetne repülni mondjuk 50%-kal, mint bármelyik nyugati társasággal,. akkor lehetne azt mondani, hogy keleti árakhoz keleti bérek társuljanak. de ez nem így van. angol, ír meg német "fapados" társaságokkal sokkal olcsóbban repülök, mint a malévval. akkor hogy is van ez?

Bruce74 2008.11.14. 17:04:30

Pontosan ahogy Abrakadabra és Nyalóka írja:
- benne van a 3M-ben csak (back to 2000!) úgy mint MOL, MATÁV, MALÉV mert egyik tetvesebb mint a másik az erőfölénnyel való visszaélés terén, az hogy pénzt nem érdemes ilyesmibe belepumpálni amiatt meg valóban MÁV, MALÉV, MTV
- "Ha már ott tartunk, hogy megérdemlik a 1,5 millát, akkor szerinted mennyire érintette volna fájdalmasan, hogy csak 1,4 millát kap. Mindjárt elkezdem sajnálni őket!" - Magyarországon a magyar realitások alapján kell a lóvét osztani - eszet az persze bárhogy lehet, de 2.400 ember egy olyan cégnél, ahol elég lenne 900 is (belső infó nem éppen a "csak mi tudunk repülni, más nem" beosztásból, de akkoriban és később elég magas volt egyébként) a Tiroli hasonló gépparkú társasághoz képest - az nem a hosszútávú túlélés feltétele.
- Namost ez a 1,5 millióból egy fillért sem engedünk, ez gondolom az összes többi dolgozónál is jelen van, hiszen egy ilyen cégnél nehogymár csökkenteni merjék a fizetést.
- Hogy így fogja végezni ezt lehetett tudni már 2002-ben is (vagy akár hamarabb is), mikor világossá és egyértelművé vált, hogy 2004-től kezdve nem lesz több mentőöv és bizony kényszerű piacnyitás miatt jönnek mások is.
- Annak kapcsán meg, hogy 1,5 M havi bruttó azért annyi mert mögöttük ül vagy 150 utas (v.potenciális hullajelölt) akkor meg a vasutasok és buszsofőröknek is annyit kéne keresni, mert ott van mikor 1000 ül mögöttük (MÁV esetén)- és nekik nincs beépítve az, hogy küszöbtől-küszöbig repít a kompjúter, vagy Tamagocsi vagy bármi. a 3-as Metróban igen, de az zártabb.
- Az egyik "nagytudású" meg azt mondta, arra a kérdésre hogy mit tenne ha gond lenne a levegőben, hogy elővenné a User`s Manual-t és elolvasná, mondhatnánk, hogy igen, írni-olvasni tudó embernek párja nincs - de mi van, ha nem ott nyílik ki, ahol ki kell, a mechanikus mag.mérő (ha lenne bennük) nagyobbik mutatója meg úgy pörögne lefele mint a filmekben (egy ford. kb.1-3 mp alatt (gy.k.:1000 m/1-3 s)) akkor nem sok esélyt látnék a menekülésre....

Jó lenne észrevenni, hogy történt itt valami rendszerváltás 1990-ben - csak van ahol 18-évvel később ért oda.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2008.11.14. 17:05:22

Az utazási iroda is előre szedi be a pénzt, aztán csak kint maradnak néha az ügyfelek...

Sokkal hosszabb távra kell ugyanis előre tervezniük, mint amennyire előre beszedik azt a pénzt...

---

Esélyes, amit LiBerti ír, de azért én még nem írnám le a Malév-ot, legfeljebb más lesz a neve.
Azért az látható, hogy racionalizálnak, leépítenek keményen - azt viszont nem hinném, hogy az ruszkik csak úgy feladnák a budapesti a pozíciójukat.

Roltii 2008.11.14. 17:14:58

1,5 misi helyett 1,4? hát majdnem infláció követő. Mi van ha a pilóta szerződésében benne van, hogy évi x százalékot emelkedik a fizuja? na most lehet hogy kussolna, ha nem emelik, mert szereti a munkahelyét, lojális meg hasonlók, de hogy csökkentsék, az nonszensz. Egyébként ha most engednek, akkor legközelebb elkezdik kirugdosni őket, vagy megint csökkentik a fizut...én se tenném. Ne értsetek félre, voltam olyan helyzetbe, hogy a munkahelyem 3 hónapig nem fizetett (kemény nettó 40/hó), és maradtam. Viszont, ha csökkentik, abban a pillanatban lelépek. Bár lehet, hogy csak én gondolkodom így...

Egyébként nem ahhoz kell tudás, hogy A-ból B-be repülj, hanem ha valami történik. Márpedig előfordul. Autót se nehéz vezetni, kivéve ha valami gond történik. Csak éppen azzal nem 10.000-vagy, és a problémád csak annyi, hogy állj meg amint tudsz. Repülőnél kicsit máskép van a check-engine lámpa... Jah, előveszik a User's Manual-t, csak éppen tudják hol kell kinyitni. Tudod, a hülye is Google-t használ, meg az okos is, és a hülye mégse találja meg amit keres, pedig az eszköz ugyanaz...(de szar példa).

Buszvezető is keressen többet, meg a vonatvezető is. Nevetségesen alul fizetik őket. Pénz meg van, csak keresni kell...vagyis elvenni mástól... csak sajna a "másik" általába jó haver, nem úgy mint Kovács 2 István buszvezető...

Jah, MALÉV szerintem jó légitársaság, bár mostanába sokat romlott (kaja). Rokonom qrva sokat repült régen, és ő is azt mondta, hogy a Malév a legjobbak között van. Elhiszem neki. (hangsúlyozom, ez nem most volt, utoljára tavasszal repültem, mikor a kaja szar volt, bár ehető...). Egyébként ne fikázzunk egy olyan céget, aminek kurvajó szignálja van:D

Matek kérdés 2008.11.14. 17:18:57

Káposztakukac
- ne balfaszozzál, inkább disztingválj, nem tudod kikkel "beszélgetsz", nem otthon vagy.
- "Így időközben többen éltek a külföldi munkavállalás, és a korkedvezményes nyugdíjazás lehetőségével." Ez utóbbi kissé problematikus bár jogilag működőképes alternatíva - magas nyugdíj és újabb teher a társadalom dolgozói számára. Ha megéri 100 ezret bukni és inkább nyugdíjba menni, akkor ez a cinikus attitűd legalább nem számítson rokonszenvre.

készcsók 2008.11.14. 17:25:05

Újabb hely, ahol lehet kúrmányt szapulni, meg ruszkizni Malév-témakörben! :D

Nem értem a felháborodás tárgyát. A Malév a rendszerváltás óta folyamatosan agonizál, mert az államnak mint 2007-ig többségi tulajdonosnak már nem fűződik effektív érdeke a cég finanszírozásához (legfeljebb akkor, ha a cég éves adóbefizetése nagyobb, mint amit az állam belepumpál.)

Láttuk, hogy amikor még jobb kondícban volt a cég (vagy legalábbis volt valamiféle perspektívája), akkor sikerült kifogni a lehető legrosszabb vevőjelöltet (Alitalia), majd az újbóli állami tulajdonba kerülés után a a napi politika, meg a mindenféle pénzhuszárok annyira lepusztították a Malévet, hogy még most is fülig érő mosollyal kellene nyugtáznunk, hogy valaki megvett 3x milliárdnyi szárnyas adóssághalmazt.

Más vevőjelölt tudtommal nem volt, ergó az oroszok piaci árat fizettek a Malévért (annyit ér amennyit adnak érte, nemde?), és az elmúlt másfél évben annyi pénzt pumpáltak bele, ami a saját erejüket többszörösen meghaladta.

No, ezek után miért is maffiózunk? 'Ruszki' tőke nélkül hol lenne most a Malév? Mert szerintem bedőlt volna már, valamikor múlt télen.

RIO 2008.11.14. 17:26:00

matek kerdes --> te mennyiért is vinnél egy technikai unikumot (sorozatgyártott, de azért ez nem egy szem.g.k.) napi 6000 km-t 200 utassal a hátad mögött?

RIO 2008.11.14. 17:26:32

ja, látom már mások is leugatták az ostoba böfögésed.

Martian (törölt) 2008.11.14. 17:26:57

Én sem engednék a 1,5 milliós fizumból (jó is lenne :)), ha látom, hogy a menedzsment hibái miatt havonta százmilliókat szór ki a cég az ablakon.

Martian (törölt) 2008.11.14. 17:29:54

"te mennyiért is vinnél egy technikai unikumot (sorozatgyártott, de azért ez nem egy szem.g.k.) napi 6000 km-t 200 utassal a hátad mögött?"

És itt nincs olyan, hogy "hát istenem, elqrtuk".

fehermajom 2008.11.14. 17:31:37

Remelem azert legalabb Karacsonyig kihuzzak, mert valahogy haza kene mennem (a kurvadraga jegyet mar megvettem), plane hogy az eddigi kedvencem a Sterling egyik naprol a masikra becsodolt a picsaba

Matek kérdés 2008.11.14. 17:35:50

RIO, töröld meg a szád, mert még szaros.

Heni 2008.11.14. 17:37:41

Matek kérdés
az ilyen RIO-i karneválmajmokkal miért is kell felvenni a kesztyűt?

LiBerti 2008.11.14. 17:37:58

RIO, Matek, fejezzétek abba!

LiBerti 2008.11.14. 17:43:22

RIO, én szóltam...

Magyar Ugar · http://rotfl.blog.hu 2008.11.14. 17:57:08

kívánnék én halált az állami cégekre (akkor is, ha azok már magánkézben vannak - semmi nem változik), de felesleges, szerencsére meghalnak maguktól. majd jön a hatékonyabb, amelyik vagy olcsóbban adja ugyanazt (vagy a jobbat), vagy a tulaj szarrá keresi magát, és elkölti a pénzét az exkluzív bútorra, amit gyártok, vagy martinire, amit a bárba szállítok.

ez a világ rendje.

ha pilótát kapni havi bruttó 1,5M alatt, akkor ne sírjanak, ha meg nem lehet kapni, akkor meg nincs okuk sírni.

ez is a világ rendje.

Magyar Ugar · http://rotfl.blog.hu 2008.11.14. 17:58:40

ja, az eredeti posthoz: nem egy közgazdász írta...
beszedsz 100 forintot előre a jegyért, de 110 a költséged rajta, 10-et buksz. tíz alkalomig elvagy, görgeted a veszteséget, a tizenegyediknél bebuktad. mondhatni, csődbe vitted. hiába szedted be előre a pénzt.

valami összefüggés csak van a cash-flow és az eredmény között...

LiBerti 2008.11.14. 18:02:28

Magyar Ugar:
Nem azt mondtam, hogy egy légitársaságot nem lehet csődbe vinni, hanem azt, hogy egy átlagos céget könnyebben lehet. A Malévval pont az történik, amit leírtál (persze egy kis hitelfelvétellel megspékelve).

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2008.11.14. 18:08:58

1. A pilóta felelőssége azért sokkal nagyobb mint egy mozdonyvezetőé. Mert hiba esetén nem tud vészfékezni és megállni. Mert itt jóval több dologra kell odafigyelni. Mert itt egy kiemelkedő súlyosságú baleset nem 4 halottal jár.

2. Tetszik nem tetszik, a piótának a képzését nem az állam bácsi fizeti. Ergo: Számára a képzés összes költsége meg kell, hogy térüljön. És nem csak a "tandíj", de az is, hogy az alatt bizony nem Magyarországon él. Van útiköltség, nem olcsó tartani a kapcsolatot a családdal.

Nem kevés befektetés megtérüléséről van szó, és tudod akad arra is példa, hogy ezt valaki hitelből finanszírozza. A bank pedig nem fogja elfogadni érvként a fizetések csökkentését. Gondolom ez senkit sem lep meg. Azt fogja mondani: Pilótaként tudsz máshol, más cégnek is dolgozni.

Az ilyen miatti idegeskedés pedig ugye mások életét is veszélyezteti.

3. Semmi oka nincs egy orosz tulajdonú céghez lojálisnak lenni a pilótának, ha máshol lényegesen több pénzt kaphat. A kérdés az: Ki az aki kevesebb pénz, kevesebb bérelemlés esetén inkább elmegy. Mert akad ilyen. Ha többen mennek el, mert így már hiába kényelmetlen a máshol kapott ajánlat mégis az a jobb, mint ahány embert ki kéne rúgni, ha nincs bércsökkentés, akkor ugye rögtön érdekes a helyzet?

A munkaerőpiacon verseny van.

Buzi 2008.11.14. 18:11:31

kezcsok:
1. volt masik vevo is, csak a kurmany "megigerte" az orosz mafiiozonak a ceget.
2. Kurzustol fuggetlenul, mindenki csak lopta a ceget. Kellett a penz a partkasszakba.
3. volt egy potencialis vevojelolt 1998-ban. Probald meg kitalalni ki mondott ra nemet?

pompom 2008.11.14. 18:18:21

3 hétig még tartson ki, van egy retúrjegy a zsebünkben...

lehetséges, hogy addig akkora baj lesz, hogy nem utazunk sehova?

várom a válaszokat.

Káposztakukac 2008.11.14. 18:43:02

buzi: az a potenciális vevőjelölt az alitalia volt. lehet, hogy jobb, hogy nem ők vették meg...

szomoru 2008.11.14. 18:51:19

Tévedés...
Az a bizonyos vevőjelölt a British Airways volt, és már az aláírás előtt táncolt vissza valaki...Na, ki...?

Buzi 2008.11.14. 18:56:26

Kaposztakukac:
szomorunal a pont...

Szárnyati Géza Malacra 2008.11.14. 19:07:30

Csak egy adalék ahhoz, akik sokallják egy pilóta fizetését:
Ma egy CPL (kereskedelmi pilóta jogosítvány) kb. 60-70 ezer EUR Európában (tengerentúlon kicsit "olcsóbb", de ehhez jön még a megélhetés is pluszban). Jól számolsz, a képzés 16-19 millió forint (+megélhetés) kezdőtőkét igénylő befektetés. Akkor, amikor még nincs miből törleszteni. És nincs rá garancia, hogy később lesz miből, mert egy kezdő CPL nem jelenti azt, hogy alkalmazni is fognak, különösen akkor, amikor tömve van a munkaerőpiac nagy tapasztalatú (mondjuk becsődölt cégtől elbocsátott) pilótákkal. A friss CPL-es pilótának van mondjuk 250 vagy 300 repült órája, egy cégtől elbocsátottnak meg ezrekben mérhető ugyanez, plusz esetleg még type-ratingje(i) is van(nak).
Felelősségről volt már szó, ehhez jön még az egészségkárosító hatás (mélyvénás trombózis megnövekedett esélye és társai), a rengeteg tanulással és gyakorlással elsajátítandó szakma, meg az imént említett iszonyatos befektetés, aminek valamikor meg kéne térülnie, lehetőleg még az egészségügyi okokból bekövetkező kényszernyugdíjazás előtt. (Nem arról van szó, hogy a pilóta ronccsá válik, csak épp nem felel meg mondjuk a reporvosin.) Ne irigykedjünk tehát a pilóták fizetésére, ők megdolgoznak érte. Nem úgy mint...

DieHappy · http://local.blog.hu 2008.11.14. 19:08:20

Ilyenkor az ember vagy szurkol a MALEV-nak, vagy nem. Mar nem magyar ceg, sok hasznot nem hajt. Aki ide MO-ra akar menni,az majd mast hasznal. Otthon erosen el van cseszve, hogy mennyien nem dolgoznak. Meg ha nem dolgoznanak, de fizetest kapnanak (mint peldaul a franciaknal) az sem volna baj. De kifejezetten akadalyozzak masok boldogulasat. Elmegy az ember orvoshoz, maganak kell kideritenie mi a baja, szakertove kell valnia, es akkor talan meggyogyul. Talan egyszer ez is megvaltozik, de hat ehhez vagy "nemzeti katarzis" kell (amit ketlek hogy eljonne) vagy meg 1-2 szaz ev.
Sajnalom a pilotakat, most para a helyzetuk, de nem csak nekik. Nyilvan egyszerubb egy meglevo rendszer szamait (a fizeteseket) kicsit lejjebbcsavarni, mint atszervezni a dolgokat, es hat az o fizetesuk a kirivo. Igy olyan, mintha tortenne valami, lehet rola sajtotajekoztatot tartani, a reszvenyesek megnyugodnak. De a vegen marad a pazarlo/rossz/nemismeremreszleteiben struktura, amit mar masok is emlitettek.

Hugo 2008.11.14. 19:12:17

Bizony szomorúnál a pont. A leggusztustalanabb, hogy most azok óbégatnak a legjobban akik annak idején a BA eladást megfúrták, mer'hogy "nem adjuk el a nemzeti légitársaságot" - inkább leraboljuk. Lehet fikázni a jelenlegi vevőt, csak az a baj, hogy már nem volt más, mert sikerült addig zülleszteni a céget, hogy a kutyának se kelljen. Meg lehet nézni, hogy a szomszédos Austrian Airlines-ért kik álltak sorba. A Malévot is akkor kellett volna eladni amikor még itt is hasonló volt a helyzet, csak hát valakiknek nem ez volt az érdekük. Mostmár késő bánat, kicsi az esélye, hogy pont az évszázad gazdasági válsága közben fog magára találni ez az évtizedek óta vergődő cég.

Roltii 2008.11.14. 19:16:51

Szárnyati Géza Malacra 2008.11.14. 19:07:30
CPL csak a kereskedelmi pilóta, a nagy géphez ATPL kell ha jól tudom. Hogy azt kifizeti, nem tudom. De mondjuk a CPL is épp elég nagy befektetés, az tuti.

jozicsenko 2008.11.14. 19:22:10

h!

a malév állami cég volt, egészen Abramovicsig, tömték is bele a pénzt
pontosabban a cimborákba, emlékeztek ugye az ősi repülő családra? (Torgyán menye rémlik, ugye?)

srácok: ha jó végzettségűek a pilóták, lesz munka külföldön, 2-3* ennyiért, nem? akkor hol a gond? menjetek külföldre és keressétek halálra magatokat, 18%os adókulcs mellett!!! (én már nem tehetem meg, és nem is pilóta vagyok, de mennék!!!)

remélem holnap a mávot adják el, és pár év múlva oda sem kell évi 200 mrd-ot betenni...

Szárnyati Géza Malacra 2008.11.14. 19:37:00

Roltii 2008.11.14. 19:16:51

F/O-nak CPL is elég, az ATPL a CPT-nek kell.

Roltii 2008.11.14. 19:41:04

Szárnyati Géza Malacra 2008.11.14. 19:37:00
ok, köszi.D

is 2008.11.14. 19:42:09

ezt a "nem könnyű csődbe menni"-t gondold át még egyszer. a légitársaságnak hónapokra előre menetrendet kell hirdetni, ami nem csak az utasok, de a repterek felé is kötelezi. és ha egy gépre csak húsz jegyet ad el, akkor is kell bele annyi kerozin, hogy elmenjen a célállomásig, nem lehet csak 20%-ot tankolni, mert 20% utas van, és nem lehet 20 fős gépet is tartani, ha véletlenül nincs utas.

Zoltááán 2008.11.14. 19:59:48

Méghogy egy légitársaságot nem könnyű csődbe vinni? Muhaha!
Swissair, Sabena, SN Bruessels, TWA, PanAm, Braniff, American Trans Air, Crossair, Eastern Airlines, Varig, Balkan Airlines, Northwest Airlines, stb, stb...
Folytassam? Szerintem jelen pillanatban semmi nem könnyebb a világon mint egy légitársaságnak csődbe menni.

2008.11.14. 20:30:46

"Mostmár késő bánat, kicsi az esélye, hogy pont az évszázad gazdasági válsága közben fog magára találni ez az évtizedek óta vergődő cég."

Bingo, +1. :)

HA-LOU 2008.11.14. 20:53:16

Ne a fizukban és az dolgozókban keressük a hibát! A dolgozók lelkesedése nélkül, már rég nem lenne Malév. Pár évvel ezelőtt mind a Malév, mind a Budapest Airport állami tulajdonban volt. A B.A. szép bevételeket produkált, a Malévba pedig pumpálta az állam a pénzt. A szomorú az, hogy maga az állam indította el a lavinát. Hagyta, hogy a B.A. teljesen kizsigerezze a Malévet. Egyik zsebéből a másikat tömte az állam. Európai nagyvárosokban nincsenek ilyen ingatlan bérleti díjjak, amit a B.A. beszed a ferihegyi bérlőktől, köztük a Malévtól is. Cserébe 30-40 éves dohos, egerekkel teli fa barakkokat ad ki a mai napig. Szégyen, hogy ezért pénzt kérnek. Se fejlesztések, se beruházások, csak a magas bérleti díj. Milliárdok tűntek így el. Vajon miért van az, hogy a B.A. több éves kedvezményt ad a Wizzairnak? Elengedik a leszállási díjjakat, és még sorolhatnám, de ennek utána lehet nézni a közelmúltban megjelent cikkekben. A B.A.-t az sem érdekli, hogy a rosszul megtervezett biztonsági zóna (SRA) kialakítása miatt pl a személyzetet a közúton kell szállítani az 1-es és 2-es Terminál között. Havonta ez milliókkal növelte a Malév kiadásait.
Persze biztosan volt sok rossz intézkedés a Malévnál is, mert nem lett volna szabad eladni a RÜK Kft-t. Nem kellett volna száz milliókat átvilágító cégekre költeni, és még lehetne sorolni.

Magyar Ugar · http://rotfl.blog.hu 2008.11.14. 21:05:06

maradjunk abban, hogy -tudtommal- nincs még egy iparág, amelyik története során összességében nem termelt nyereséget. magyarul a világ összes légitársaságába a repülés története során sokkal több pénzt öltek, mint amennyit az megtermelt.

persze attól még vannak nyereséges cégek, de a többség bukó.

manager2008 2008.11.14. 21:09:01

Minden elismerés a pilótáké. Ezen nincs mit rágódni.

A pilóta viszont eldöntheti melyik társaságnak dolgozik, nyilván a lehetőségeim, a képzettsége, és ezer dolog miatt választ ő is.
A fizetése viszont az adott társaság gazdasági helyzetétől függ, egy ideig lehet céghűségre hivatkozni, mert az is kell, és értékelendő, de egy idő után lépni kell, és elmenni jobb helyre.
A Malév nem versenyképes a nagy társaságokkal szemben, az oroszok viszont kihúzhatják a gödörből ha akarják, minden lehetőségük és érdekük is van ami ezt lehetővé teszi.
A hazai vezetés képességei és az itthoni gyakorlat egy kabaré, jobb ha elmúlik mint a fogfájás. Már tíz éve el kellett volna adni, minek nekünk olyan amihez nem értünk. Egy államnak nem repülőtársaság kell, hanem olyan ami hozza a pénzt mint a Szerencsejáték, stb.
"Szárnyat adunk vágyainak" köszi....

Diplomas apolo 2008.11.14. 22:25:09

A MALEV tengerentuli (ertsd alatta New Yorki, es Torontoi) jaratait arra hivatkozva allitottak le, hogy nincs rajtuk eleg utas. Mivel New Yorkban elek, eleg sokszor utaztam haza MALEV-al, mindig tomve volt a gep, volt olyan, hogy honapokkal elobb meg kellett venni a jegyet! Ugyhogy ez egy szemenszedett hazugsag!
Most oktober elejen talalkoztam a JFK-n a magyar gep szemelyzetevel, es kerdeztem toluk, hogy van-e valami remeny, hogy ujrainduljon a New York-i jarat. Azt mondtak, hogy senki nem erti a dontest, mindig full house volt a gepeken, nagyon sok nagy legitarsasag azert versenyez, hogy New Yorkban a JFK-re repulhessen, erre a MALEV idiota modon feladja ezt a desztinaciot! Bezzeg Uzbegisztan-ba majd nagyon sok magyar akar utazni majd a MALEV-al! Hulyek voltak amikor eladtak, es plane nem az oroszoknak kellett volna!

készcsók 2008.11.15. 12:04:33

"Buzi!" (ehh:D)

98-ban orbánék állítólag akkor fújták lre a BA privatizációt, amikor már az ünnepélyes aláírás is le volt zsírozva. 2004-ben, 2005-ben, majd 2007-ben ellenben nem volt más olyan vevőjelölt, akinek el lehetett volna passzolni. Tehát végeredményben az egyetlen jelentkező vihette el a bársonyzsákba töltött szarkupacot. (A másik nemtudommilyennevűderészbenmagyar konzorcium pedig elég komolytalannak (vagy inkább veszélyesnek) tűnt, a "LOT-os" hátterével)

Az pedig, hogy a kurmány megígérte egészen addig nem gáz, amíg nem egy jobb ajánlatot tevő vevő helyett kapták meg az elvtársak a céget. Nemde?

Diplomas apolo!

OK, kurva bonyolult, de elmagyarázom: ha van egy ötszemélyes autód, amivel mondjuk BUD és Debrecen között fuvarozol embereket, potenciálisan mindig meg tudod tölteni, más kérdés, hogy a MÁV a Volán stb. konkurenciája miatt alacsony áron tudod csak eladni a helyeidet. Tételezzük fel, hogy X forintért. Vagyis, a bevételed 5x amivel álljon szembe 8x fix költség. Veszteséged: 3x.

Ha ellenben Bugyi és Kiskunröcsöge közt csak 2 utasod lesz, ellenben ők fejenként fizetnek 6x forintot, mert más opciójuk az utazásra nincs, akkor a bevételed máris 12x, jó esetben a költségeid még a BUD-DEB vonal 8x-nél is kisebbek. Kb ezt hívják yieldnek (vagyis az egy utasra eső bevételt)

A load factor szinte irreleváns egy járat nyeresége szempontjából.

A tengerentúli járatokat kb úgy lehetett volna fenntartani, ha a Malév kilép ezekről a piacokról, ahol a verseny iszonyatosan nagy, és megpróbál olyan piaci réseket keresni, ahol kevés versenytárs van, ergó nagyobb az egy személyre eső bevétel. Pl Luanda, ahova külföldi cégek csak heti egy frekit kapnak. Ebből kifolyólag a jegyáraik, és a fajlagos nyereségük az egekben van ezen a járaton.

Aztán a hosszútávnál a géppark is gond volt, ilyen konstrukcióban nem nagyon üzemel másutt 767-es. (Egyrészt a kisebb 200ER változat, másrészt e legerősebb hajtóművekkel, ami a típuson repül, szerintem felesleges 'erővel'.)

Úgyhogy az oroszok végre meglépték azt, amit a cégnek már évekkel ezelőtt meg kellett volna lépnie. Sőt, talán sosem kellett volna megfelelő hálózat nélkül longhaulba kezdeni.

A 762-eseket állítólag 105%-os LF mellett lehetett volna NULLSZALDÓSAN repülni az említett útvonalakon.

Ui: minden tiszteletem a személyzeteké, de a többségük nem közgazdász, valamint az ember ritkán vallja be, hogy a munkája effektív veszteséget termel a cégnek, és gyakorlatilag felesleges.

Bocs, hogy hosszú lett.

csók

Káposztakukac 2008.11.15. 19:27:50

készcsók írása nagyon érdekes és sokmindenre választ ad, csak azt nem értem, hogy más társaságoknak miért nem jelent veszteséget a long haul szolgáltatás pld. new york és egy európai főváros között? a levezetés logikus, na de azt feltételezi, hogy az árak lényegesen a konkurensek alatt voltak, ami nem igaz. new yorkba jópár társasággal sokkal olcsóbban tudtam repülni, mint a malévval. igaz, nem budapestről, hanem pld. frankfurtból, ami valamelyest közelebb van, na de 25%-os különbségeket ez se magyaráz meg. vagy esetleg minden "nyugati" társaság veszteséggel repül az usa-ba, és azt a rövid meg középtávú vonalakkal keresztfinanszírozzák?

Káposztakukac 2008.11.15. 19:36:56

amúgy az egész társaságot 10-15 éve el kellett volna adni a picsába, vagy hagyni, hogy csődbe menjen. de persze a nemzeti büszkeség, hogy nekünk is kell nagy nemzeti légitársaság... lófaszt kell. a piac megnyitása után a malév egyszerűen képtelen volt felvenni a harcot a konkurenciával.
süti beállítások módosítása