Utolsó kommentek

  • Comandante en Jefe: Hát igen, mi ennek utánaolvastunk, úgyhogy kihagytuk a követséges mókát. Persze nekünk egyszerűbb ... (2016.01.06. 17:42) Kanossza
  • Comandante en Jefe: @Eino81: Szerintem azért, mert önmagában a prágai reptér utasai kevesen vannak egy metróhoz (jó d... (2015.04.11. 08:01) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • igi1: Ez ugyanolyan mint a nagy hadron ütköztető csak nem lehet érteni hogy ez egy metró!? (2015.04.09. 14:03) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • igi1: Ronda és semmilyen legalább vmi színt vittek volna bele... Jó még a némi zöld is segít vmit Az ... (2015.04.09. 13:57) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • Eino81: Hogy miért Motol felé vitték, azt nem értettük, ha nem kanyarodik le délre, egyenesen elmehettek v... (2015.04.09. 13:39) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • Comandante en Jefe: Hát igen, mi ennek utánaolvastunk, úgyhogy kihagytuk a követséges mókát. Persze nekünk egyszerűbb ... (2016.01.06. 17:42) Kanossza
  • Comandante en Jefe: @Eino81: Szerintem azért, mert önmagában a prágai reptér utasai kevesen vannak egy metróhoz (jó d... (2015.04.11. 08:01) Bumli: Hegyek alatt, völgyek alatt
  • bvb09: Vannak jogos (Geneva) és ésszerűtlen kifogásai a posztolónak. A nyelvünk már csak olyan, hogy beép... (2014.09.02. 09:50) Angol-magyar for Dummies
  • belac++: Alfa137: első tipped a detektálási módra korrekt. Itt egy cikk, ami kicsit többet leír erről a dol... (2014.02.15. 10:28) Repül az antihidrogén, ki tudja hol áll meg... @ CERN
  • ptarjan: Találok ám párhuzamokat a tudománybeli pályázati rendszerrel, publish or perish, stb... Egészen od... (2014.02.10. 16:41) A Dal...

(Nem)lokális emberek

Az életről,
a világmindenségről,
meg mindenről

Címkék

3in1 (3) abszurd (12) anglia (3) angol (4) antianyag (1) apple (3) atom (2) ausztria (8) bamako (1) bank (1) beautiful south (1) bécs (7) bill bryson (1) bkv (7) blog (1) bonn (1) boston (1) bringa (3) britpop (1) brookhaven (1) budapest (15) bumli (10) cern (6) CERN (1) csehország (1) csirke (1) danubius (1) debrecen (1) demszky (2) diehappy evangéliuma (1) egészségügy (2) élet (10) előrehozott választás (1) emacs (9) észak balkán (1) eurovízió (1) fénysebesség (1) fika (2) film (5) fizika (10) foci (1) fordítás (3) fotó (2) fraktál (1) franciaország (1) függővasút (1) gasztronómia (3) gazdaság (2) genf (5) gitár (3) google (2) gyurcsány (1) hejesírás (3) hellókarácsony (2) Higgs (1) hír (1) hivatal (1) hollandia (1) homár (8) hulyek (2) hulyeseg (3) humor (10) index (1) indián (1) internet (4) interplanetaris (1) ital (2) itunes (1) japán (3) kelet (1) kelet ausztria (1) koldus (1) költészet (3) koncert (3) konyhazoom (1) könyv (4) közlekedés (37) krassó (1) kritika (3) kvark gluon plazma (2) labdarúgás (1) latex (1) legenda (1) lengyelország (1) lenovo (1) lhc (2) LHC (1) linux (7) mac (4) madár (1) magyar (4) magyarország (44) magyar október párt (1) malév (2) matematika (2) máv (7) metallica (1) metró (8) mezőgazdaság (1) microsoft (2) Mike Stern (1) mikor lesz végre előrehozott választás? (1) MTV (1) munka (3) nagy britannia (2) naprendszer (1) németország (2) népszavazás (2) neutrínó (1) nobel (3) notes from a big country (1) nyelv (5) oktatás (3) open access (1) open stage székelylend (1) Oy Noz (1) pápa (1) pc (2) pedagogia (1) penzugyek (3) perfect fluid (1) politika (19) posta (2) prága (2) presentation (1) programajánló (1) rádió (1) reform (2) reklám (1) rendszerváltás (1) repülés (14) részecskék (1) sajt (1) sci fi (1) sláger (1) stefan (1) suse (1) szakszervezet (1) számítástechnika (22) szeged (1) sztrájk (5) tech (5) teherautó (1) tej (1) télapó (2) telefon (1) természet (2) thaiföld (1) troli (2) tudomány (11) tűz (1) tv (3) ubuntu (3) újságírás (2) ukrajna (1) upc (1) uránia (1) usa (12) utazás (8) választás (1) vallás (5) válság (1) vasút (14) vélemény (2) vidék (2) világbajnok (1) villamos (3) vitorlázórepülés (1) web2 (1) word (2) zene (18) Címkefelhő

LiBerti pár fotója

Az ész megáll, és ácsorog

2008.02.04. 11:01 | Comandante en Jefe | 4 komment

Címkék: budapest politika közlekedés bkv magyarország genf

Update:
Bebizonyosodni látszanak a tenderrel kapcsolatos pletykák, de ami itt érdekesebb: a hozzászóló említette vételár (~48 MHuf/busz) is. Ez irreálisan sok, emellett nem tudok nyugodt szívvel kiállni. A kibocsátással kapcsolatos fővárosi döntésről mindenesetre fenntartom a véleményem.

Megint Budapest, megint közlekedés.

DemoTrakeszBusz

Írtam már a BKV használtbusz-tenderéről, és azóta tudni, hogy valóban az előre várt alfás ajánlat az egyetlen, ami érkezett. A beszerzésről tudósító Index-cikk utolsó mondatára többen fölkapták a fejüket, hiszen a vonatkozó kormányrendelet szerint az Euro4 csak új buszokra kötelező.

Azonban úgy hírlik, hogy a Főváros képviselőtestülete megszavazta, hogy bármilyen buszt csak Euro 4-es kibocsátási paraméterekkel lehessen üzembehelyezni. Ez ugyan nem feltétlenül jelent motorcserét, de kiadós költségnövekedést mindenképpen. Könnyen lehet, hogy ez az akció meghiúsítja a genfi csuklósok beszerzését.

És itt érdemes egy kicsit elmorfondírozni, hogy mit is jelent ez.

A használt busz genfi buszok beszerzését több (szakmai) okból szokták kritizálni.

  • Egyfelől, hogy a korukhoz képest drágán (az új buszokénak 30-40%-áért) lehetne megvenni őket
  • Másrészt, hogy nem kellően begbízhatóak - a mi Volvóinkkal ugyan azonos családba tartozó típusról van szó, de korábbi, még kevésbé kiforrott technológiát képvisel - és rendszeresek a kisebb, de zavaró meghibásodások (ajtó, becsuklásgátló meghibásodása)

Ezek valószínűleg jogos kritikák, de nézzük a dolog másik felét!

  • A BKV buszparkjának átlagéletkora 17-18 év.
  • A meglévő buszok közül egyetlen egy sem teljesíti az Euro4-es normát, még a 150 új Volvo busz sem. A buszok jelentős része pedig az égvilágon semmilyen normát nem teljesít. Hanem okádja a füstöt. Ennél az Euro3, ugye, kicsit jobb. Valamint, a genfiek minden pesti csuklósnál kevesebb zajt bocsátanak ki.
  • A műszaki állapotok a béka segge alatt, a napi üzemelés kerül veszélybe. Rendszeres, hogy buszok kimaradnak, illetve más típussal kell pótolni*.
  • A problémát egyszeri sokszáz, vagy évente 100-150 busz beszerzése oldaná meg. A valóságban a beszerzett buszok száma másfél évtizede többnyire 0 és 50 között van.
  • A Főváros vezetése pedig nem ég a vágytól, hogy megoldja a BKV járműproblémáit, hanem bejelentette, hogy méginkább ki kíván vonulni a finanszírozásból
  • Ebben a helyzetben a budapesti buszközlekedés tényleges veszélyben van, már a hivatalos kommunikáció is a buszjáratok ritkításáról szól, amely bizonyos (szélsőséges, de nem teljesen alaptalan) számítások szerint ez egészen radikális mértékű is lehet!

* A minap a 173-ason (piroshetes vonala) pótolt rövid busz! Ez persze csak egy példa az egyre gyakoribbak közül - itt a tendencia az, ami figyelemre méltó.

A válogatásnak tehát szvsz. nem sok helye van. A keretösszegből jó, ha kijön 25-30 új busz, nemhogy 60-75. Persze, olyan szart nem szabad venni, ami az első kanyarban szétesik, és csak a gond van vele. De mégiscsak 60-75 azonos, korszerűnek mondható Volvo buszról van szó, amikben még legalább 10 év van, és amikhez hasonlóval már van üzemeltetési tapasztalat (ha sok-sok részletben van is eltérés, és ez bizony fog okozni problémát). A rendelkezésreállás nem lehet olyan rossz, hogy ne tudjanak bármikor 30-nál jóval több buszt kilökni a garázsból.

Szomorú ezt mondani, de a BKV most nem engedheti meg magának, hogy 10 évnél hosszabb távra előre tervezzen.

Ez a kgy-határozat arról szól, hogy koldusok vagyunk, de válogatunk: nekünk nem jó a szalonna, csak a kolbász.

A poszt tehát nem a kokrét beszerzés - a Volvo vagy az Alfa - mellett szól, bár valószínűleg ez a kicsengése. Hanem egy ostoba korlátozás ellen, amit az arányérzék hiánya szült. Kicsit emlékeztet a helyzet a hannoveri (TW6000-es) villamosok beszerzésére. Akkor a villamosközlekedés volt tényleges veszélyben, amit a TW-k beszerzése szűntetett meg. Pedig voltak akkor is hangok, hogy minek veszünk levetett sz*rt... csak alternatív megoldás nem volt. (És a TW-nél jogos volt a kritika, hogy kényelmetlen magaspadlós kocsik. Itt ilyen nincs: az utastér a legkorszerűbb, a mi 2-3 éves Volvóinkkal gyakorlatilag megegyező kivitel.)

Az is igaz, hogy 60-75 busz nem szűnteti meg a BKV gondjait. De ha meghiúsul a beszerzés, akkor az amúgy leváltható legöregebb buszok, de legalább azok 2/3-a tovább rója majd Budapest útjait - szintén alacsony üzembiztonsággal, de "szerencsére" 20-30 éves technológiát képviselve: télen tideg, nyáron meleg utastérrel, magas lépcsőkkel, és okádva a füstöt.

Az ész megáll, és ácsorog.

A bejegyzés trackback címe:

http://local.blog.hu/api/trackback/id/tr21324280

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Biztos vagy benne? · http://www.budapest.hu 2008.02.04. 15:10:21

Tudod te mennyiért kínálták be? 48 millióért darabját! És Euro 2-es mind! Tudod mennyibe kerül egy ugyanilyen vadiúj Volvo Euro 4-essel? 72 millió. Vessük ezt össze egy olyan kocsival, ami gyakorlatilag nullára van írva, hiszen a lízing lefutott, legfeljebb maradványértéke lehet. Itt valakik igen nagyot akarnak szakítani!

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2008.02.04. 16:37:41

Kedves Biztos vagy benne? !

Nem vagyok biztos benne. A 72 kb. stimmel (a volánosok tavaly 75-be fájtak). 48 millió az sok, én legalábbis nem ennyiről tudok. És mintha az Alfa Euro3-asként szállítaná, vagy tévedek?

A könyv szerinti értéknek nem sok jelentősége van ott, ahol régesrég nullára lefutott buszokat kellene kiváltani.
Az utasoknak gyakorlatilag mindegy, hogy új, vagy tök ugyanolyan, újszerűre felújított buszt kapnak.
A kérdés az üzembiztosság. A váz, a motor legalább okés.

Biztos vagy benne? · http://www.budapest.hu 2008.02.04. 21:25:13

Nem vagy biztos benne, mert nem is tudsz semmit.
Euro2, 48 millió per darab. Ez egyébként magasabb mint a közgyűlési előterjesztés, mert ott 40-45 milliót saccoltak.

Az Euro2-es motorból nem lehet 3-ast vagy 4-est csinálni. Ki kellene dobni de az Alfa a lefényezésen kívül semmit nem vállal.

Mennyi lenne szerinted a reális ezért?
Szerintem a felénél is kevesebb.
Mert pár év és megnézheti magát a BKV, olyan árban lesznek az alkatrészek hogy inkább vesznek majd még Ikarust. 10 éves buszhoz a Volvo nem fog semmilyen alkatrészt sem gyártani, nem is kötelezi rá semmilyen törvény. A BKV pedig ezeket a buszokat tulajdonba akarja venni. Ha bérelné vagy üzemeltetést vásárolna akkor a Volvo kénytelen lenne az alkatrészekről gondoskodni, előre szerződött áron. Na vajon miért nem így vesz a BKV, amikor az előző 150-et így vette. Mert a Volvonak az úgy nem éri meg.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2008.02.05. 08:54:44

Hát ja, szeretnék én is mindent tudni, de nem megy. :)

A 48 milla az irreális, ebben egyetértünk, így nem szabad elfogadni az ajánlatot. Én azt mondanám, hogy valahol 25-35 körül lenne a határ, ahol igen. (Egyébként nekem ilyen árat is mondtak, de az lehet régebbi info.)
Erről tehát meggyőzhető vagyok, de a poszt lényege még mindig nem ez.

Ha nem jó az ajánat, akkor nem kell elfogadni. Ebbe a tulajnak azért van egy hangyányi beleszólása.
Az nem megoldás, hogy kitiltunk mindent, ami nem Euro4-es, amíg tele van a város füstokádó csotrogányokkal. Ezzel a tényleg jó lehetőségeket is sikerül kizárni, jóelőre és látatlanba.

Ha a tendernek buknia kell, akkor bukjon, de ne ilyen utólagos patchelgetésekkel buktassák. Le kellene már erről szokni, mert ettől vagyunk mutyiország, na.

ps. nem szégyen ám a szokásos nickedet felvállalni, szerintem.